יו"ר ועדת הכלכלה מרגי: הוועדה תומכת בסימון תוצרת חקלאית ישראלית; שר החקלאות שוסטר: משרד האוצר מתעלל בחקלאות

03 נוב 2020 המחברת/ת:

​במסגרת ציון יום החקלאות וההתיישבות בכנסת התכנסה היום ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יעקב מרגי, לדיון שעסק בעידוד וקידום צריכת תוצרת חקלאית ישראלית. בפתח הישיבה אמר היו"ר מרגי כי מי שרוצה לשמר את הציונות חייב לשמר את החקלאות, לדבריו, הממשלה חייבת לקבל החלטה באשר ליחסה לחקלאות, אחרת זה יהיה עוד ענף כמו הטקסטיל שצריך זכוכית מגדלת בשביל לראות אותו בישראל.

יוזם יום החקלאות, ח"כ בן ברק, אמר כי לאזרח הישראלי מגיע לדעת מי מייצר את העגבניה. הוא אף קרא לגופים ציבוריים לתת עדיפות לרכישת תוצרת חקלאית ישראלית. ח"כ עוזי דיין הוסיף: צריך להוזיל את התוצרת החקלאית בישראל, ולא על חשבון החקלאי. לדבריו, סימון מוצרים לא יעזור כי הוא ייקר את התוצרת. ח"כ אופיר סופר אמר כי חקלאות זה ערך וצריך לעסוק באסטרטגיה של החקלאות ולא רק בהוזלת יוקר המחייה.

מנהל מכון המחקר יסודות, עמית בן צור, הציג נתונים לפיהם שטחי החקלאות בישראל כמעט ולא גדלו מאז שנות ה-70 ועומדים על 15-20 אחוז משטחי המדינה, בעוד הממוצע העולמי עומד על 37%. הוא הוסיף כי מעל 10 שנים התוצר החקלאי בקיפאון, אחרי שעלה ב-60% בעשור שקדם לו. הוא קרא לאמנה בין הציבור לחקלאים, כך שהחקלאות תיתן לציבור ביטחון מזון וציבור ייתן ביטחון לחקלאות.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר: אמר כי חקלאות יציבה היא נכס, כמו בריאות, חינוך וביטחון. הוא הוסיף כי בכוונתו לקדם את חוק יסוד החקלאות ולהשוות את כושר התחרות של החקלאים הישראלים לחקלאים בעולם. עוד הוסיף השר שוסטר כי צריך לצמצם את פערי התיווך וקרא לאוצר להיענות לדרישות התקציביות של משרדו. מנכ"ל המשרד, נחום איצקוביץ', הוסיף: "אנחנו לא פוסלים יבוא, אבל הוא צריך להיות רק להשלמת מחסור ולא לחסל את כושר הייצור של החקלאים. הסגידה לעגל הזהב של המחיר היא שגיאה שנשלם עליה מחיר יקר בשנים הבאות".

ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי היא "פלאחה בת פלאחין שיודעת מה זה אדמה וחקלאות". לדבריה, היו ימים שחקלאים חיו בכבוד וגאווה והיום הם מופקרים. ח"כ יבגני סובה אמר כי "היום אין חינוך לחקלאות ואנשים לא יכולים להרשות לעצמם לקנות ענבים לילדים. דובדבנים זה בכלל כמו קוויאר". ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה כי כמדברים עם משבר האקלים צריך לדבר גם על ריבונות תזונתית ולא רק על ביטחון. ח"כ אורלי פרומן אמרה: "הדור הצעיר לא רואה עצמו כדור ממשיך בחקלאות והמדינה צריכה לחשוב למה הוא לא שם".

יו"ר התאחדות האיכרים והמגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר כי יש הסכמה רחבה לסימון התוצרת, אבל יש רשתות כמו רמי לוי שלא הצטרפו למהלך ואם זה לא יצלח צריך לקדם זאת בחקיקה.  מנגד, מנהל תחום רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אמר כי הוא תומך בסימון התוצרת החקלאית, אך צריך לעשות זאת באופן וולנטרי ולא בחקיקה. היו"ר מרגי אמר בתגובה: "אם לא תעשו את זה אז נביא חקיקה".

מנכ"ל ארגון האינטרס שלנו, אלעד מלכא, אמר כי התפיסה של תכנון מרכזי בחקלאות היא מיושנת, והיא שהביאה למחסור בחמאה, חלב וירקות. לדבריו, צריך להתמקד בענפים מוטי יצוא ולהתייעל.

PikiWiki Israel 384 Agriculture in Israel שדה נוריות

החקלאי יעקב בכר הלין כי "כשאומרים רפורמה במים מכים חקלאים, שינויים בתכנון – מכים חקלאים, רפורמת תכנון – מחסלים חקלאים. כשטוענים שיש חקיקה שמגנה על חקלאים ביוזמת האוצר – אז היא מחסלת חקלאים. כל רפורמה באוצר וברמ"י מטרתה להכות חקלאים. הגענו למצב הזה כי הלכנו מרפורמה לרפורמה מדחי אל דחי".

רפרנט מים וחקלאות באגף התקציבים באוצר, אלי מורגנשטרן, התייחס לסימון המחירים ואמר כי סימון בהתנדבות הוא מבורך, אבל אם נחייב זאת התוצרת תתייקר והצרכן ישלם. בתגובה לכך אמר מנכ"ל משרד החקלאות איצקוביץ' כי הסימון לא עולה כסף.

מורגנשטרן הוסיף כי מאז שנת 2000 האוכלוסייה בישראל גדלה ב-41% בעוד שהתוצרת גדלה ב-9% בלבד. "התוצאה הישירה של זה היא פחות תוצרת לנפש ועליית מחירים, והמסקנה היא שיש לנו כמות שאפשר לייצר". השר שוסטר הגיב בזעם ואמר: "מדובר בשקר גס, אין לנו מגבלה. יש לנו אוצר שמתעלל בחקלאות. אם תפסיקו לחשוב בצורה מעוותת נוכל לייצר פי כמה וכמה".

באשר לפערי התיווך אמר מורגנשטרן כי נעשתה בדיקה במשך שלוש שנים, בשיתוף משרד החקלאות, ולא נמצאה רווחיות יתר בהשוואה לענפים אחרים. היו"ר מרגי העיר כי אז זה היה משרד חקלאות של קהלת. המנכ"ל אצקוביץ' הוסיף כי האוצר מסרב לבצע השוואת מחירים מחודשת וכי משרד החקלאות חולק על המסקנה וטוען שהייתה הטיה בנתונים.

מורגנשטרן שב וטען כי יש ירידה בצריכה כי אין מספיק תוצרת. היו"ר מרגי שלל את הדברים ואמר: "יש ירידה כי לא כדאי לחקלאי לקום ב-4 לפנות בוקר, לפרוץ דיסק בגב ובצוואר ובסוף להשמיד תוצרת. 4 רשתות שיווק הן קרטל גם אם הן לא מתאמות מחירים". השר שוסטר הוסיף: "כושר הייצור תלוי בנו וירקות לסלט וביצים וחלב זה תפקידנו. האוצר צריך להיות אתנו ולא מתבונן מהצד. יש תחושה קשה מאוד של אבדן אמון במחויבות האוצר למטרה הלאומית של ייצור מזון".

היו"ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי הממשלה צריכה לקיים דיון מיוחד ולהגדיר את מדיניותה לגבי ענפי החקלאות, לטובת בטחון המזון. הוא הוסיף, כי "הוועדה סבורה שיש לתמוך בסימון תוצרת חקלאית ישראלית ולפטור את החקלאים ממס מעסיקים, כדי להוזיל עלויות. הוועדה דורשת ממשרדי הממשלה להעדיף במכרזים את התוצרת החקלאית הישראלית ולהגדיל את ההשקעות במחקר ופיתוח חקלאי. הוועדה מצרה על כך שמשרד האוצר מסתכל על החקלאות בפריזמה של כדאיות כלכלית בלבד".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיור מוגן דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת גבולות ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מחירי תוצרת חקלאית מטה הדיור מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מס הכנסה מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק איכרים שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.