סקר צרכנים מקיף של משרד החקלאות קובע: 55% מהציבור סומכים על הממשלה שתמנע מחסור בביצים במקרה של סגר נוסף, לעומת 18% בלבד החוששים ממחסור

06 אוג 2020 המחברת/ת:

אלון שוסטר, שר החקלאות ופיתוח הכפר: "אנחנו עוקבים כל העת אחר התנהגות השוק כדי לוודא שגם היצרן וגם הצרכן אינם נפגעים בתקופת הקורונה. האמון שמפגין הציבור הוא עדות לעבודה הנכונה שנעשית במשרד החקלאות ביצירת ביטחון מזון ושמירה על אספקה רציפה של מזון טרי ובריא לציבור"

במסגרת המעקב ההדוק שמנהל משרד החקלאות על שוק מוצרי המזון הטרי, נערך סקר צרכנים מקיף שבחן את התנהגות הצרכנים בהקשר של רכישת ביצים, במטרה להבין מה הניע את הצרכן לאגור ביצים בסגר בחודשים מרץ ואפריל. הסקר אף ניסה להעריך מה יעשו הצרכנים בסגר נוסף, אם יהיה. הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת באמצעות מכון "סמית" בכדי לסייע למשרד החקלאות בקבלת החלטות סביב סוגיית הביצים ולמנוע, ככל הניתן, מצב של מחסור בביצים במקרה של סגר בעקבות משבר הקורונה.

ממצאי הסקר עולה כי רוב הציבור מאמין כי המדינה תדאג למצאי ביצים בשוק. עם זאת, כשליש מהציבור עדיין יאגור ביצים למרות הביטחון כי יוכל למצוא אותן. בשל כך החליט משרד החקלאות, במטרה למנוע מחסור בביצים לקראת חגי תשרי בהם עולה הביקוש המקומי לביצים, לאשר יבוא ביצים לישראל במכסות פטורות ממכס. בשלב ראשון אושרו מכסות יבוא בהיקף של 20 מיליון ביצים. ובמקביל גורמי המקצוע במשרד ממשיכים לעקוב אחר השוק באופן קבוע ועל בסיס יומי אל מול לולנים, משווקים, יבואנים ורשתות השיווק, ויגדילו את מכסות הייבוא ככל שיתעורר הצורך ובכדי לדאוג שלא ייווצר מחסור.

70% מהנסקרים ציינו שקנו יותר מוצרי מזון בתקופת הסגר (מאמצע מרץ ועד תחילת מאי) מאשר בתקופות "רגילות" כאשר מבין סוגי המזון שקנו יותר, בולט האחוז שציינו שקנו "יותר ביצים" (40%), במקומות השני והשלישי ציינו הצרכנים מוצרי חלב (34%) ומוצרי בשר (33%). על פי תוצאות הסקר ניתן לראות כי צרכנים מעידים ששינו את הרגלי קניית הביצים בתקופת הסגר, תופעה שבמשרד החקלאות כינו "אגירה" – כשני שלישים מהציבור (64%) ציינו שקנו יותר ביצים בתקופת הסגר מאשר בתקופה רגילה/

אחוז הצרכנים שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" עולה ככל שיש יותר נפשות במשפחה, קרי תופעת ה"אגירה" אופיינית יותר למשפחות (18% במשפחות של עד 2 נפשות לעומת 33% במשפחות עם 5 נפשות או יותר). אחוז גבוה (מעל 70%) יותר של מי שהגדירו עצמם בסקר כחרדים ודתיים ציינו שאגרו ביצים בהשוואה לחילונים. בקרב אלו שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" בתקופת הסגר, 15% ציינו שנאלצו לזרוק ביצים בשל חיי המדף המוגבלים של המוצר תוצאה של אגירה ואי שימוש.

58% ציינו שהיה להם קושי למצוא ביצים בתקופת הסגר באזור מגוריהם. על פי הסקר עולה כי הקושי הורגש במיוחד באזור ירושלים, בעיקר בקרב חרדים ודתיים ובעיקר במשפחות עם 5 נפשות או יותר. הנסקרים ציינו כי הסיבה למחסור בביצים בנקודות המכירה נבעה מהעובדה שאנשים קנו יותר ביצים ממה שהיה צריך, קרי קניית יתר שבאה לידי ביטוי באגירה (44%), 30% חושבים שאנשים קנו יותר ביצים בגלל התחושה שנוצרה בציבור למחסור. 22% חושבים שחג הפסח גרם להצטיידות יתר. בציבור החרדי בולט האחוז שציינו שקנו יותר ביצים בגלל חג הפסח (51%).

נמצא קשר משמעותי בין תחושת הקושי למצוא ביצים בתקופת הסגר לבין שינוי הרגלי הקנייה באותה התקופה. בקרב אלו שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" 75% ציינו שהרגישו קושי להשיג ביצים ולכן אגרו ביצים, בקרב אלו שקנו "קצת יותר ביצים" 63% ציינו שהרגישו קושי, ואילו בקרב אלו שלא שינו את הרגלי הקניה, 61% ציינו שלא הרגישו קושי כלל. הקושי הניכר על פי הסקר היה בקרב הצעירים עד 34 ובקרב גילאי הביניים 54-35 בקרב יהודים חרדים ודתיים, בעלי משפחות בנות 5 נפשות ויותר בירושלים וסביבתה.

הסקר בדק את מידת האמון של הציבור בממשלה בהתנהלות בסגר ויכולתה להעניק לו ביטחון מזון בהקשר של אספקת ביצים, ובעתיד, במידת ההסכמה שהממשלה תוכל למנוע מחסור בביצים אם יהיה סגר נוסף. על פי התוצאות בסגר הקודם 58% מהציבור הרגישו ביטחון שהמדינה תמצא פתרון מהיר למחסור בביצים כאשר אחוז דומה, 55% חושבים שהמדינה תוכל למנוע מחסור בביצים בסגר הבא אם יהיה.

לדברי משרד החקלאות הסקר יכול להעיד על דפוסי קניית הביצים אפשרית בתקופת סגר נוסף, אם יהיה. נראה אפוא שצפוי ביקוש יותר מתון לביצים במקרה של סגר נוסף, בהשוואה לסגר הקודם. אולם במשרד החקלאות מסייגים ואומרים כי התמונה בפועל תלויה במשך ובעיתוי הסגר. בהקשר זה, רק 18% מהנסקרים ציינו שהם חוששים שיהיה מחסור בביצים בסגר הבא אם יהיה, 57% חושבים שלא יהיה מחסור, 25% לא הביעו דעה.

שנשאלו הצרכנים מה בכוונתם לעשות בפועל בסגר נוסף, אם יהיה, 29% ציינו שיקנו יותר ביצים ויאגרו, כאשר גם בקרב אלו שחושבים שלא יהיה מחסור, 23% עדיין ציינו שבכל זאת יאגרו ביצים.
במונחים של כלל הציבור, 27% גם קנו יותר ביצים (הרבה או קצת יותר) וגם בעתיד יאגרו יותר. הנתון בולט בעיקר בקרב נשים, צעירים עד גיל 34 וגילאי הביניים 54-35, בעלי רמת הכנסה נמוכה מהממוצע, ובקרב דתיים בעלי משפחות עם 5 נפשות או יותר.

והיכן קנו הצרכנים את הביצים בתקופת הסגר, רוב הציבור ציין שקנה את הביצים בסופרים גדולים (68%) או במכולת או מינימרקט באזור מגוריהם (36%), 15% ציינו שקנו במקומות אחרים כמו לול, משווק או מפיץ פרטי, מכירה ביתית וכדומה.

 

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיור מוגן דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת גבולות ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חומרי הדברה חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מחירי תוצרת חקלאית מטה הדיור מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק איכרים שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.