יודע חקלאי פיקח!

07 ינו 2019 המחברת/ת:

ישראל נחשבת כבר שנים רבות למעצמה טכנולוגית בתחומי פיתוח ענפי החקלאות, המים והסביבה, המציעה פתרונות חדשניים לענפי החקלאות השונים, כולל ציוד מתקדם. חברות ישראליות מציגות השנה בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל בערבה התיכונה 30-31 בינואר, פטנטים ומכשור טכנולוגי מתקדם, המאפשר פתרונות יעילים ואיכותיים החל מהגינה הביתית ועד לשטחים החקלאיים הנרחבים.

להלן היכרות עם כמה מהפתרונות החדשים שיוצגו בתערוכה:

האח הגדול- CropView מצלמת מעקב גידול חקלאי 

דאגתם של החקלאים ליבולים שלהם היא כמו לילדיהם וכהורים הם רוצים לראות שפרי יצירתם מתפתח ומתקדם כראוי. CropVIEW  זוהי מערכת מידע חקלאית חדשנית המוצבת בשטח ומאפשרת בקרה וניטור יומיומי של התפתחות יבול חקלאי רחב כגון שדות תירס וחמניות, או עבור עצי פרי. מדובר במצלמה איכותית (עד 12 מגה פיקסל) המאפשרת לעקוב אחרי התפתחות הגדילה וזהירות מפני מזיקים ומחלות. המכשיר מצלם גם את הנתונים הסביבתיים הנלווים אל הצמח: טמפרטורה ולחות, משקעים, רטיבות העלים ועוד ומאפשר בכך לנתח מידי יום, לאורך זמן וללא מאמץ נוסף. המצלמה מותאמת להצבה בשטח והספק הסוללות לא צריך להוות מקור לדאגה: למכשיר כוח של 6 וולט עם פאנל סולארי שנטען על ידי השמש.

רק שתדעו: המערכת משדרת את התמונות אוטומטית לממשק אינטרנטי נוח וידידותי שמותאם אישית למשתמש. לאחרונה פותח אלוגריתם המנתח אוטומטית צילומי פירות התפוח על העץ  ויוצר גרף אוטומטי של גדילת הפרי.

מעקב GPS אחר טרקטור וכלים ניידים - iMETOS-Tracker

השדות החקלאיים המתפרסים על שטחים נרחבים, מצריכים מהחקלאי מעקב הדוק אחר השטחים המעובדים, זאת על מנת לחסוך בזמן ומשאבים. כל חקלאי היה רוצה למפות את השטח שלו ולדעת באיזה הספק ניתן לבצע את הפעולות השונות לגדילת היבול ולקצירתו. היישר מאוסטריה הגיע אלינו לאחרונה לארץ ה-GPS  שעוקב באופן רציף אחרי על מהלך עבודת הכלי הרכב החקלאי ומעלה את הנתונים לאתר המרכזי fieldclimate.com המאגד את כלל המדידות במשק החקלאי. המכשיר הקטן והמלבני בגודל 50X80 מ"מ אשר מותקן על גג הרכב, בוחן את מהירות הכלי בכל דקה, מפת הנסיעה שלו ועד כמה כיסה את השטח הכולל ישנו מכשיר המיועד לכלים ממונעים (Active Tracker) הכולל חיבור. 

רק שתדעו: כולל חשמל לשקע מצית וסוללת גיבוי ומכשיר המיועד לכלים סטטיים המופעלים ע"י כלי אחר (Object Tracker) אשר בשל כך שמופעל במצב תנועה חוסך באנרגיה וכולל סוללה פנימית ל- 2000  מדידות לשם מעקב.

"אס" מנצח - ארגז חד פעמי במשקל קל - חברת פלסגד

"אופי יזמי" הוא לקחת הנחה מובנת מאליה ולבחון האם הינה הדבר היעיל והנצרך ביותר עבור העסק. במרוצת הזמן לא היה ספק, כי עדיף לחקלאים להשתמש בארגזי קרטון זולים כדי להעביר את מוצריהם. בשנים האחרונות, כחלק ממערך התייעלות והבנה שמעבר לארגזים המיוצרים מפלסטיק יהווה יתרון הן מבחינת שמירה על התוצרת, הן חסכון בעלויות והן תרומה ניכרת לאיכות הסביבה, ייצרה חברת "פלסגד", ארגז חד פעמי במשקל קל במיוחד המיועד לשילוח ימי של פירות שטרם הבשילו (אך לא רק). ארגז ה"אס" מיועד לשהייה בחדרי הבחלה, כאשר הוא מעוצב באופן המאפשר לתוצרת אוורור מקסימלי ותכנון הנדסי מתקדם כך שלמרות היותו ארגז חד פעמי קל הוא חזק במיוחד.

רק שתדעו: גולת הכותרת של הארגז שכבר זיכתה אותו בפטנט רשום הוא פתח בקרה המאפשר לקחת 

דגימת פרי מכל ארגז במשטח ללא צורך בחיתוך של הארגז או בפירוק המשטח. כל המידע הרלוונטי לתכולת הארגז שבעבר היה מיושם על ארגזי הקרטון באמצעות מדבקה/ סימון ידני מודפס היום ישירות על הפלסטיק כחלק מהקו האוטומטי. 

מגשי פלסטיקכשאיכות הסביבה ואיכות המוצר נפגשים - מגשי פלסטיק לשתילים - משתלת שורשים

כולנו נתקלנו בעבר במגשים העשויים מקלקר בהם מונחים השתילים ומועברים לחקלאים בדרכם אל האדמה. לכאורה מדובר בתהליך טריוויאלי אך במחקר שערכו ב"משתלת שורשים" במושב עין הבשור שבחבל הבשור  מצאו, כי נגרם נזק כתוצאה מתלישה ופציעה למערכת השורשים בשיטת הגידול בקלקר.

הפטנט החדש בתחום, יציקה של מגשי פלסטיק, פרי פיתוח של משתלת שורשים הכוללים שלל יתרונות על פני הגידול במגשי קלקר. מגשי הפלסטיק של שורשים עשויים יציקה אחת בעלי שטח פנים חלק ובלתי חדיר מאפשרים שליפה קלה של השתילים מהמגש, אין פציעה של מערכת השורשים לעומת השימוש במגשי קלקר,יתרון נוסף אשר הוסיפו בתהליך התכנון של המגשים הוא פתחי אוורור בין שתיל לשתיל המאפשרים מעבר חופשי של אוויר ונידוף עודפי מים ולחות אשר תורמים לשתילים אחידות בצימוח ובריאות בכל הקשור למחלות אשר נגרמות מלחות עודפת. כמו כן, לעומת מגשי הקלקר שלא ניתנים למחזור ומהווים מפגע סביבתי בקנה מידה בינלאומי, מגשי הפלסטיק נשלחים לגריסה ולמחזור ואינם מהווים איום על איכות הסביבה.

רק שתדעו: במגש קלקר מספר השימושים מוגבל ואיכות השתילים עלולה לרדת לאחר מספר רב של מחזורי גידול. שתילים במגשי פלסטיק לאחר שטיפה וחיטוי מתנהגים כמו חדשים גם לאחר מחזורי גידול רבים.

כולנו חזאים - מד גשם לשימוש פרטי - מציגה חברת אגרולן

לאחר חמש שנים שחונות בישראל ובהמשך למזג האוויר האוניברסלי ההולך ומתחמם, כל טיפת גשם היא ברכה. כעת כל אחד יכול למדוד בביתו את כמות המשקעים בעזרת מדי גשם מקצועיים, מכשירי מדידה מדויקים האוספים את כמות מי הגשם בחורף. מכשיר "מד הגשם" הבסיסי מורכב ממיכל שצורתו גליל, בעל קוטר מסוים, הפתוח בחלקו העליון. במיכל ניצבת מבחנה, עליה מסומנים קווים המציינים את הגובה במילימטרים. בפתח המכל מונח משפך המוצמד אל פתח המבחנה, לקליטת טיפות הגשם היורדות. כאשר יורד גשם, הוא זולג על דפנות המשפך, יורד אל המבחנה וממלא אותה. הגובה שאליו הגיעו המים מציין את כמות הגשם. כמות זו מציינת את גובה המים המכסים את פני הקרקע באזור בו יורד גשם, מדמה פני שטח ישרים ללא כמות מים שמתאדה או מחלחלת לקרקע.

רק שתדעו: מד הגשם האוטומטי יכול לשדר ישירות מהשטח לאתר אינטרנט חדש www.rain.org.il, המציג את כמויות הגשם בפריסה ארצית על מפה. האתר מתעדכן מהחיישנים פעם בשעה וכך כל עם ישראל יכול לצפות במדידות הגשם הישר מבעל מד הגשם. מד גשם אוטומטי פועל בעקרון של 2 כפיות מאזניים מתהפכות מתחת למשפך קליטת הגשם וכל היפוך במאזניים  נותן פולס חשמלי לכמות גשם של 0.2 מ"מ.

התולעים שיפרקו לכם את הזבל האורגני

בשנים האחרונות ישנה עליה במספר הפונים לתחום גידול התולעים בגלל חוסר הצלחתם בייצור קומפוסט ביתי. חברת "אגרולן" מציעה פתרון הולם לבעיה והחלה לשווק את התולעים שיעשו זאת עבורכם. התולעים האדומות (Eisenia fetida), ידועות כמפרקות זבל אורגני בצורה יעילה ומהירה והפיכתו חזרה לחומר אורגני איכותי אשר יכול לשוב אל האדמה כחומר מדשן. היתרון בשדרוג מיכל הקומפוסט על ידי הוספת תולעים אדומות הינו שילוב של קלות הגידול, הקטנה מהירה יותר של נפח הזבל במיכל והפיכת הזבל האורגני להומוס (דשן אורגני) אשר עולה באיכותו על הקומפוסט שייווצר ללא התולעים. התולעת האדומה הופכת לבוגרת לאחר כחודשיים ומאותו הרגע בכל שלושה ימים היא מטילה ביצה, ממנה בוקעות לאחר מספר ימים כשלוש תולעים. חישוב גס הוא שבכל חודשיים-שלושה הכמות מכפילה את עצמה (ואף למעלה מזה). מומלץ לגדל את התולעים גם במיכל בעל אפשרות ניקוז נוזלים, כגון עציץ גם בעונת החורף בשל אהבתן ללחות וסלידתן מאור, שמש ישירה ויובש. כמו כן, התולעים אוכלות בתאבון רב שאריות סלט, גזם דשא, לחם, פירות, ירקות וגם שאריות עיתון וקרטונים ובכך חוסכות סכומי כסף רבים של עלויות האיסוף והטיפול באשפה. 

רק שתדעו: מעבר לתרומתו של הגידול לסביבה המאפשר לצמצם משמעותית את כמות האשפה הביתית והצורך בדישון מלאכותי, גידול התולעים הינו חוויה לימודית ומעשירה לכל המשפחה. מדובר בעיסוק מרתק, מאחד וחינוכי.

חידושים אלו ואחרים, כולל גידולים וזנים חדשים, פתרונות למים, תאורה סולרית, רכבי 4X4 לשטח, מכשור מתקדם ועוד, ניתן יהיה לראות בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים בימים ד'-ה' 30-31 בינואר, במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, בתחנת ‘יאיר’ בחצבה, בה תצגנה מעל 200 חברות. התערוכה משתרעת על פני 15 דונם וכחלק ממנה יתקיים כנס מקצועי מדעי. הכניסה לתערוכה ולכנס המקצועי ללא תשלום.

 

 

מו"פ ערבה תיכונה וצפונית - 077-5681603, http://www.aravaopenday.co.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיור מוגן דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת גבולות ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חומרי הדברה חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מחירי תוצרת חקלאית מטה הדיור מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק איכרים שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.