המושב שילם חוב של חבר לתאגיד המים בסך 50,634 ₪ מחלקו של החבר במניות תנובה / איתן מימוני, עו״ד

יורשיו של חבר מושב אוהד תובעים את המושב על כך שהעביר את כספי המנוח לאחר פטירתו, לתאגיד מימי הנגב לצורך כיסוי חובו של המנוח לתאגיד.

תחילת האירועים בשנת 2007, כאשר תאגיד המים תבע את המנוח בשל חוב כספי בסך 50,634 ₪. בשנת 2008 התביעה נמחקה, וכחודש לאחר מכן העביר המושב לתאגיד את כספו של המנוח, אשר הגיע לו מחלקו בכספים שקיבל המושב ממימוש מניות תנובה אשר בבעלותו, לצורך כיסוי החוב של המנוח.

בעקבות זאת, תובעים יורשי המנוח את המושב, בטענה כי העברת הכספים נעשתה שלא כדין, שכן אלו היוו חלק מקניינו הפרטי של המנוח, ולכן יש לחייב המושב להשיב את הכספים לידי יורשיו. מה עוד, שלטענתם מוכחש אף החוב עצמו.

מנגד טוען המושב, כי תביעת התאגיד נמחקה משום שהתאגיד היה צפוי לגבות את החוב דרך המושב, כפי שנעשה, וזאת בהתאם למערכת ההסכמים אשר הייתה קיימת בין הצדדים, ולפיכך המושב פעל כדין ויש לדחות התביעה.

דיון והכרעה

בפתח דבריו, קבע ביהמ"ש, כי מחומר הראיות אשר הוצג בפניו נהיר כי אכן למנוח היה חוב שלא שולם לתאגיד המים, ומאחר ותביעת התאגיד נמחקה בשל חוסר מעש, אין בכך כדי להעיד על העדר חובו של המנוח.

ביהמ"ש המשיך בבחינת המצב העובדתי והמשפטי, וקבע כי במקרה שלפנינו התקשר המושב בחוזה מול תאגיד המים על מנת שהאחרון יספק מים לחברי המושב, תוך שהמושב התחייב לשלם את חובותיהם של החברים באם יהיו כאלה. אלא שהחובה לפרוע את החובות מוטלת בראש ובראשונה על החברים, זאת ועוד, לאור הפסיקה בנושא שקבעה כי באם היו למושב הוצאות הקשורות לפעולותיו בשם חבר, לדוגמא תשלום עבור מים שהחבר צרך, יכול המושב לייחס הוצאות אלה לחבר עצמו ואין לראות בכך חוב של המושב.

בהתאם לכך קבע ביהמ"ש, כי אומנם לאור בג"ץ ניר בנים, הכספים שניתנו למושב ממניות תנובה אכן שייכים לחברי המושב ומהווים קניינם הפרטי, אך יחד עם זאת, לאור ההסכמים בין המושב לתאגיד המים, אשר הופכים את חובו של המנוח לחוב של המושב, יכול היה המושב לייחס חוב זה ישירות למנוח.

מעבר לאמור ביהמ"ש ציין, כי על אף שמצד הדין היה על המושב לשלם מכספו את החוב ולאחר מכן, כאשר החוב הופך לחובו של המנוח כלפי המושב, לפרוע אותו מכספי המניות של המנוח, ולא להעבירם ישירות לתאגיד, הרי ששינוי סדר הפעולות לא היה משנה את התוצאה. לפיכך, קבע ביהמ"ש, כי אין הצדקה לשנות ממצב הדברים, ועל כן דין התביעה להידחות.

סיכום

ביהמ"ש דחה תביעתם של יורשי המנוח וקבע כי המושב היה רשאי להשתמש בכספי המניות של המנוח לצורך כיסוי חובו של המנוח לתאגיד המים.
היורשים חויבו בתשלום הוצאות ושכר טרחת עו"ד המושב בסך 7,500 ₪.

תא"מ (שלום)(קריית גת)  40361-01-14 – מוניק נ' אוהד מושב עובדים, פס״ד מיום 02/04/17

איתן מימוני, עו״ד

"איתן מימוני ושות' - משרד עורכי דין" -  עוסק במגוון תחומים במשפטי המנהלי והאזרחי.

דואר אלקטרוני: office@mai-law.co.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.