מגורים הולמים לעובדים זרים. החברה נקנסה ב-90,000 ₪ ומנהלה ב-45,000 ₪ / שמואל גלנץ, עו״ד

25 יול 2018 המחברת/ת:
שמואל גלנץ, עו"ד שמואל גלנץ, עו"ד

בית המשפט העליון(1) דחה ערעורה של חברת בנייה ושל מנהלה על הרשעתם ועל הקנס שהוטל עליהם בגין אי מתן מגורים הולמים לעובדים זרים. העניין הובא לפתחו ב"גלגול שלישי".

בית המשפט קבע כי בנסיבות המקרה אין מקום לדיון בערעור, יחד עם זאת קבע שהגשת כתב אישום חלף הטלת קנס מנהלי סבירה בנסיבות המקרה.

תחילתו של הארוע בסוף שנת 2010 עת נערכה ביקורת מטעם רשות האוכלוסין באתר בנייה ביישוב עומר בו שוכנו 6 עובדים סינים של הנאשמת שהינה תאגיד להעסקת עו"ז בבניין. המדינה הגישה כתב אישום כנגד החברה ומנהלה. כנגד החברה עקב כך שלא סיפקה מגורים הולמים ונגד המנהל כיוון שהפר את חובתו לפקח ולמנוע את העבירה.
כתב האישום בגין הנ"ל הוגש לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב(2). בבית הדין  טענו הנאשמים כי המאשימה צריכה היתה לנהוג ב"דרך המלך" היינו הטלת קנס מנהלי ולהמנע מהגשת כתב אישום פלילי.
המדינה טענה כי כתב האישום הוגש מפני שהחברה עברה כבר קודם פעמיים על הוראות החוק לעניין מגורים הולמים לעובדים זרים.

החברה הואשמה בשורה של עבירות על החוק לעניין הלנת עובדים זרים. לפי כתב האישום נמצאו ליקויים רבים: העדר הפרדה בין שטח המגורים לאתר הבנייה, העדר ריצוף, העדר מטבח וחדר אוכל, אילתורי חשמל, העדר מקלחת וכיורים, העדר חיבור למערכת ביוב והעדר סידורי כביסה וסילוק אשפה. המדינה טענה כי העובדים שוכנו בשלד בניין בו עבדו.

החברה מצידה טענה כי העובדים גרים בדירה שכורה בבאר שבע וגיבו טענתם בתצהיר של מפקח הפרוייקט ואולם משהמצהיר ששהה בחו"ל לא התייצב לעדות על תצהירו, לא התקבל התצהיר.
בית הדין התרשם כי העובדים אכן התגוררו באתר הבניה, הוא למד על כך מתמונות שצירפה המאשימה. מהתמונות עלה כי במקום הותקנו מיטות ברזל ועליהן כריות ושמיכות, שולחנות, מאולתרים, מאווררים, נמצאה טלביזיה. מכל אלה הסיק בית הדין כי לא מדובר היה במקום מנוחה אליו פנו העובדים במהלך היום אלא מקום מגורים ממש.

משנקבע כי שלד הבניין בו התגוררו העובדים אינו ראוי למגורים הטיל בית הדין האזורי על החברה קנס בסך 90,000 ₪ ועל המנהל קנס בסך 45,000 ₪. בית הדין קבע כי בהטילו את העונש התחשב בכך שלא ניתן לקבוע כי החברה הינה מפרת חוק שיטתית וכן עמדה לזכותה העובדה כי מאז 2010 לא הוצגו ראיות לגבי עבירות דומות.

על פסק דין זה הוגש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה(3) בערעור שבו המערערים וטענו כי המאשימה צריכה היתה להטיל קנס מנהלי ולא להגיש כתב אישום פלילי. החברה ומנהלה טענו כי לא היו טעמים מיוחדים שהצדיקו הגשת כתב אישום, החברה לא הורשעה בדין בעבר למרות שהיא פעילה מאז שנת 2005. נטען כי המאשימה פעלה באופן שרירותי ובחרה באמצעי החריף ביותר שהיה בידה.

בית הדין הארצי קבע כי קביעת עבירה כמנהלית אין בה כדי לגרוע מסמכות המאשימה להגיש בשל העבירה כתב אישום כאשר הוא סבור שמוצדק לעשות כן.

בית הדין נצרך להנחיות פנימיות של משרד התמ"ת בהם נקבע כי הממונה על תביעות מוסמך להגיש כתב אישום בין היתר במקום בו "תנאי מגורים מחפירים שאינם מתאימים למגורי אדם".
בית הדין הארצי לא קיבל טענת החברה כאילו העובדים לא לנו במקום אלא בדירה בבאר שבע ולא קיבל את טענת המערערים כי לא הוכח שהעובדים שנמצאו באתר ביום לנו בו בלילה.

עניין אחר שעמד כנגד החברה היה הגעתו בזמן אמת, בעת הביקור, של מנהל התפעול של החברה לאתר וסירובו לשתף פעולה עם המפקחים. החברה גם לא הציגה כל מסמך כגון חוזה שכירות או חשבוניות אודות הדירה בבאר שבע לה טענה כי שימש למגורי העובדים.

לסיכום – בית הדין הארצי דחה את הערעור על פסיקת בית הדין האזורי . מכאן הערעור לבית המשפט העליון שגם הוא כאמור נדחה.

כללית חזרו המערערים על טענותיהם הקודמות ובנוסף עדכנו את בית המשפט העליון כי רישיונה של החברה נשלל עקב ההרשעה וטענו כי הפגיעה בפרנסתה מצדיקה את ביטול ההרשעה.

בית המשפט העליון פסק כי אין הצדקה לפתוח את הדיון "בגלגול שלישי" (אזורי, ארצי ועליון). נקבע כי טענות החברה ומנהלה הוכרעו ונומקו כדבעי בבית הדין הארצי לעבודה ועל כן דין הבקשה לדיון נוסף בעליון, להדחות. יחד עם זאת בשולי הדברים מצא בית המשפט העליון לציין כי ההליך בו נקטה המדינה, היינו הגשת כתב אישום ולא הטלת קנס מנהלי היה סביר בעיקר לנוכח העובדה כי קנסות שכאלה הוטלו בעבר על החברה בשל הפרת הוראות חוק עובדים זרים.

  • רע"נ 2622/16 איתן אמי נ' מדינת ישראל רשות האוכלוסין ניתן ביום 18.7.2018.
  • הע"ז 46338-01-12.
  • ע"פ 55267-05-16 ניתן ב-1.2.2018.

אין באמור לעיל כדי להחליף ייעוץ משפטי.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.