פורום מועצת ארגון מגדלי הפירות בדיון חירום עקב הלחימה: קיימת פגיעה חמורה ברצף התפקודי של החקלאים בגבול הצפון

22 ינו 2024 המחברת/ת:
אורי דורמן, ניב אוזן, ירון בלחסן ומוטי צמיר אורי דורמן, ניב אוזן, ירון בלחסן ומוטי צמיר צילום: ארגון מגדלי הפירות

 בהמשך לאתגרי המלחמה המשפיעה על החקלאות הישראלית, כינס היום (22.1) ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, את פורום ארגון מגדלי הפירות, לישיבה דחופה בכפר ויתקין, בהשתתפות אורי דורמן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, ויושבי ראש ועדות חקלאיות מכל רחבי הארץ וחקלאים.

ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אמר בישיבה: "קיימת פגיעה חמורה ברצף התפקודי של החקלאים בגבול הצפון, מאחר ואינם יכולים להגיע ולטפל במטעים, כחלק מההכנות ההכרחיות לקראת שנת 2024, ולא קטפו את כל הפרי במטעים בשטחים שהוכרזו שטח צבאי סגור בצפון ובדרום. מדובר בהפסדי עתק ואנו דורשים ממשרד האוצר להגיע עם ארגוני החקלאים למתווים "ורודים", כך שהחקלאים יקבלו פיצויים מלאים על כלל הנזקים שנגרמו להם עקב הלחימה, כמו במלחמת לבנון השנייה. במידה שזה לא יקרה, יתמוטטו משקים שלמים. על הממשלה לשים את עניין החקלאות והפיצויים לכלל החקלאים בראש סדר העדיפויות, בדרך לשיקום המדינה ואבטחת מזון לתושבי ישראל", אומר בלחסן.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן: "החקלאות היא ערך חשוב ומחובתנו להמשיך ולדרוש את חיזוקה של החקלאות במדינת ישראל. האירועים הקשים של ה-7 באוקטובר שוב הוכיחו כמה חשוב לשמור על החקלאים שלנו ועל התוצרת החקלאית הישראלית. לאחר שלושה חודשי מאבק באיומי הרפורמה ההרסנית בענף החקלאות, אמנם אושרה הקפאה של צו המכס וארבעת הפעימות האחרונות של הרפורמה בוטלו, אך הפיצויים לחקלאים טרם הועברו. מדובר בנושא בהול אשר מייצר חוסר יציבות משמעותי בענף החקלאות כולו. כדי לקדם את החקלאות הישראלית ממשלת ישראל חייבת לקדם מדיניות של יצירת תמהיל מיטבי לייצור מקומי, ייבוא על בסיס ניהול סיכונים והבטחת זמינות כוח עבודה בזמן חירום. לצד אלה, על המדינה להשקיע במחקר ופיתוח, בהרחבת הביטוח החקלאי ובהוזלת מחירי המים, זאת במטרה להגדיל את כושר התחרות של החקלאות הישראלית בהשוואה לחקלאות במדינות המפותחות. נמשיך להיאבק על שמירת תקציב החקלאות לשנת 2024 ונגיש תכנית האצה להשקעות בחקלאות תוך התמקדות בהון, מחקר, חדשנות, וטכנולוגיות מתקדמות. לשמחתנו הרבה, הציבור תומך ומזדהה עם החקלאות ועם החקלאים בישראל ועל כך אנו מודים מאוד".

בישיבה השתתף ניב אוזן, בנו של החקלאי אייל אוזן ז"ל שנהרג מירי חיזבאללה עת שהה במטעיו בגבול הלבנון לפני כחודש. הארגון העניק לו אות הוקרה וכבוד לאביו שהיה איש אדמה בכל רמ"ח איבריו, גידל מטעי נשירים: דובדבן, אפרסק, נקטרינה, תפוח, וקיווי, הקים בית אריזה ושיווק חדיש ומתקדם ומשק להטלה, שכולם ממוקמים בסמוך לגבול, במושב נטועה.

כמו כן, נפרדו חברי הפורום מצביקה כהן סמנכ"ל מימון והשקעות משרד החקלאות המסיים את תפקידו.

עוד השתתפו בישיבת החירום: מוטי צמיר יו"ר מועצת ארגון מגדלי הפירות, אילנה דרור כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל, ירון סולומון מהאיחוד החקלאי, חיים חבלין מנהל חקלאות התנועה הקיבוצית, עמוס לוין מנהל תחום חקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחים, יושבי ראש ועדות חקלאיות ועוד.

ארגון מגדלי הפירות בישראל מייצג כ-3,500 מגדלי פירות בארץ, המעבדים כ-360,000 דונם מטעים (לא כולל הדרים), המניבים כ-600,000 טון פרי בשנה ומספקים מגוון פרי איכותי לשווקי ישראל וליצוא. הענף מהווה כ-23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.