מי אוהב את החורף? גרסת העצים

26 ינו 2022 המחברת/ת:
אבוקדו קפוא כפר הנשיא אבוקדו קפוא כפר הנשיא צילום - ברק קפלן

משבר האקלים הגלובאלי גורם בשנים האחרונות לשלל אירועי מזג אוויר קיצוניים, כאשר הקיץ הולך ומתחמם, בעוד בחורף אנו מזהים יותר ויותר אירועי קור קיצוני. בעקבות צניחת הטמפרטורות בימים האחרונים, משרד החקלאות מסביר שבדיוק כמו שבני האדם מתחלקים לאוהבי קיץ ולאוהבי חורף, כך גם מיני העצים השונים.

טמפרטורות קיצוניות, שהופכות שכיחות בשנים האחרונות, מצריכות ממגדלי עצים "סובטרופיים" (דוגמת המנגו, בננות, ליצ'י ואבוקדו), התגוננות מיוחדת, וקבלת החלטות שמתחילה כבר בשלבי התכנון. עצים אלה "רגילים" לטמפרטורות יציבות של בין 25-15 מעלות צלזיוס, המאפיינות אזורים טרופיים.  אז אמנם זה לא נעים לראות עץ קפוא, אך חשוב להסביר שהקרח הנראה על פני העץ, הוא תוצר לוואי של טיפול נפוץ ומקובל להתמודדות עם קרה (כאשר הטמפרטורה יורדת מתחת לאפס, שהיא נקודת הקיפאון של מים), באמצעות ממטירים. מתקנים אלה, המתיזים מים על פני העצים, עוזרים לעלות את טמפרטורת העץ כדי שלא תצנח מתחת ל-0. שיטה זו מנצלת את "החום הכמוס של המים", אנרגיה המשתחררת בזמן המעבר של מולקולות מים ממצב צבירה נוזלי למוצק, שבעצם מגינה על העצים מפני הקור.

מרק פרל, חזאי המשרד, מסביר: "ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר ומשך הזמן של הקרה ארוך יותר, כך הפגיעה בגידולים קשה יותר. הקרה מתרחשת בלילות בהירים יבשים וללא רוח כאשר האוויר הקר והכבד מתנהג "כנוזל צמיגי" וגולש לעבר אותם אזורים נמוכים וחסומים לזרימת אוויר. בשנים האחרונות לא היו קרות משמעותיות בארץ. הגידולים הרגישים ביותר לקרה הם המטעים הסובטרופיים – אבוקדו, מנגו, ליצ'י ובננות. אבל גם ענפים אחרים כגון: ירקות, פרחים ותבלינים רגישים לטמפרטורות הנמוכות שיכולות לגרום לבעיות איכות ואפילו לתמותת עצים וגידולים".

יחד עם זאת, ישנם לא מעט גידולים חקלאיים שדווקא זקוקים לקור העז כדי לפרוח ולהתפתח כראוי: כאלה הם העצים ה"נשירים", שנכנסים בחורף "לתרדמת" וצוברים שעות קור (בטווח שבין 7 מעלות צלזיוס ועד 10 מעלות) החיוניות ליכולת של העץ לתת פרי. כפי שראינו בקיץ האחרון, ללא מנות קור מספיקות, תפוקת הפרי יורדת וייתכן שייווצר מחסור בפירות מסוימים. אז מי הם הגידולים שהכי "אוהבים" קור?  

בראש ניתן למצוא את עצי הדובדבן (בעיקר זני הסטלה, סוויט הארט, לפינס וצ'ינוק), כמו גם התפוח (זהוב, וסטרקינג) אשר זקוקים לכ-1,200 שעות קור המצטברות בחורף בין  החודשים דצמבר לפברואר; השזיף האירופי  והקיווי (היווארד) דורשים עד ל-1,000 שעות קור; האגס מזן "קוסציה" זקוק לכ-900 שעות קור;  בחזית הנקטרינות והאפרסקים מובילים זני ה"ארטיק פרייד", ה"הארטיק מיסט" ו"קווין גיאנט" שזקוקים לכ-750 שעות קור.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.