מועצה אזורית הערבה התיכונה: בהשקעה של 30 מיליון שקלים של רשות המים וחברת "מקורות" מוקמים מאגר מים ענק ותחנת שאיבה בצופר שבערבה התיכונה

28 אפר 2021 המחברת/ת:

בהשקעה של 30 מיליון שקלים, מוקם מאגר מים חדש, בסמוך לישוב צופר, בנפח של 200 אלף מ"ק. המאגר הענק בצופר יחליף שני מאגרים קטנים קיימים בנפח של 7,000 מ"ג כל אחד ויפתור בעיה קיימת של מחסור באיגום מתאים למים לחקלאות.

 

מאיר צור, ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה אומר: "הדרישה לכמות המים עולה על כושר תפוקת הקידוחים, בעיקר בעונת הפעילות החקלאית האינטנסיבית, כאשר בתקופה זו פועלים קידוחי המים ברציפות וללא הפסקה והצריכה השעתית מוגבלת על ידי כושר ההפקה".

בשל דרישה זו למים, בעיקר בעונת החקלאות בחודשי האביב והחורף, נוצר הצורך באגירת המים העודפים, הנשאבים בעונות ובשעות בהן צריכת המים נמוכה. במהלך השנים הוקמו מאגרי מים ענקיים, מתקציבי רשות המים וחברת "מקורות": מאגר פארן בנפח של 200 אלף קוב, מאגר שיזף (בתוך מאגר נקרות) בנפח של 200 אלף קוב, מאגר עופרים (בכניסה למושב עידן) בנפח של 300 אלף קוב, אליהם יצטרף עוד השנה, המאגר החדש בצופר עם נפח של 200 אלף קוב.

המאגר החדש משתרע על שטח של כ-87 דונם (ברוטו) וממוקם בסמיכות לקידוח צופר 221. כ-1.5 ק"מ מערבית למושב. המאגר הוקם כחלק מתכנית אב לערבה התיכונה, הכוללת שדרוג מערכות אספקת המים, שנועדה לתת מענה לניצול יכולת מלאה בהפקת מים לצרכי חקלאות בישובים צופר וספיר.היצע המים שיגדל, יאפשר גם הרחבת ההתיישבות. המאגר החדש נבנה כמאגר עפר, באיזון מלא של חציבה/חפירה וכן מילוי שכולו מחומר מקומי. המאגר אטום בתחתיתו ובדפנותיו ובעתיד יכוסה בכיסוי צף, לשמירת איכות המים ומניעת אידוי. המאגר החדש בצופר תוכנן על ידי חברת 'אקולוג', הביצוע באמצעות הקבלן 'אופק אתרים'. תחנת שאיבה על סוללת המאגר מתבצעת על ידי מרחב הדרום של חברת "מקורות" ובוצע על ידי "שח"מ מקורות ביצוע", חברה הבת של "מקורות". הפרויקטור מחברת "מקורות" מרחב דרום יניב שרעבי.

גיל סלוין, מנכ"ל רשות ניקוז ערבה אומר, כי כבר לפני שבועיים בוצעה במאגר בדיקת איטום תחתון למניעת חלחול וכי רוב המאגרים ממוקמים בשטח המאפשר הזרמת מים בגרביטציה גם במצבי חירום. עוד מוסר סלוין: "כחלק מהפרויקט נבנית בימים אלה, על סוללת המאגר החדש, תחנת שאיבה,שהקמתה תבוצע בשלבים. בשלב א' יוקמו 2 יחידות שאיבה בתפוקה של 600 מק"ש וכן הכנה לשלב ב' להקמת עוד 4 יחידות שאיבה באותה תפוקה. התכנון כולל ניתוח הידראולי לשילוב של המאגר ותחנת השאיבה במערכת המים הקיימת והמתוכננת, תכנון אלקטרומכני, הנדסה אזרחית, טיפול במים, חשמל ובקרה. הפעלת תחנת השאיבה צפויה באוקטובר 2021, אשר תשדרג מהותית את מערך אספקת המים לחקלאות האזור ויינתן מענה לביקוש המים, באיכות קבועה ובאמינות גבוהה" אומר סלוין.

הערבה התיכונה אינה מחוברת למערכת המים הארצית "המוביל הארצי". מקור המים בערבה התיכונה מכ- 50 קידוחי מים מקומיים, השואבים מים ממעמקי האקוויפרים ובוצעו לאורך השנים, על ידי חברת "מקורות".

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, מאיר צור מציין, כי בשנים האחרונות, עקב הגידול בשטחי החקלאות ובאוכלוסייה בערבה, קיים צורך ממשי לתוספת מים, במטרה לשפר את איכות המים והבנת צורכי המים לעשרות השנים הבאות ובהתאם לכך הוכנה על ידי "מקורות" תכנית אב לאספקת מים לאזורשאושרה ברשות המים ב- 2012 והינה חלק מפרויקט חיבור אזורי של הערבה הצפונית, הערבה התיכונה וחבל אילות למערכת המים הארצית, כאשר המטרה הינה קליטת מים ממתקני ההתפלה מרצועת החוף וחיבורם באמצעות תשתית חדשה למערכת המים הארצית.

"תכנית האב לאזור הערבה, לצורך שיפור הובלה ואיכות המים כוללת הקמת קו "צפית סדום" (באורך מצטבר של 64 ק"מ צינורות ייחודיים, שיחברו את אזור עין בוקק והערבה למערכת המים הארצית ויספקו מי שתייה איכותיים יותר ליישובי הערבה התיכונה. סיום הפרויקט צפוי באמצע שנת 2021, מערכת זו גם תספק מים מותפלים כמי שתיה לישובים וניתן יהיה לבטל את המתפילים היישוביים הזמניים ביישובי הערבה" אומר צור.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.