פרחים ליום המשפחה

06 פבר 2019 המחברת/ת:

"כל חופש היינו עובדים בשדה הפרחים המשפחתי." מספרים דפנה כרמי-שרעבי ועמי כרמי מבית עריף. "היינו מעמיסים את הטנדר פז'ו 404 מסדרים את הפרחים ראש-זנב בשתי וערב, עד שהכל מתמלא. אני הייתי אלוף בלהעמיס, אומר עמי, מומחה בלנצל כל מרווח של סנטים. בגג של הטנדר עשינו חורים שייכנס אויר ולא ייבלו. הטנדר היה נוסע לשוק הכרמל, שם היו מוכרים את הפרחים."

הפרס אחרי יום עבודה ארוך ומפרך היה לשבת על הגג של הטנדר  ואבא היה עושה לנו סיבוב במושב, פעם עבדנו עליו ולא ירדנו מהטנדר בבית. אבא לא שם לב ונסע לתל אביב כשאנחנו על הגג, אבל באזור שדה התעופה נבהלנו, הוא כעס והחזיר אותנו הביתה מיד.

" אבא צבי כרמי היה מהראשונים בארץ שגידל פרחים בשטחים פתוחים והיה חקלאי מוצלח במיוחד" מספרת דפנה. "גידלנו חמניות, כרבולות, כלניות וחרציות. השושן הצחור שהיום נמצא בכל מקום, התחיל אצלנו. אני זוכרת איך נתנו לנו פקעות לניסיון. טבלנו את הפרחים בהורמונים, היפרדנו מפקעת האם ושתלנו אותם אחד אחד בחרדת קודש. אח"כ עטפנו בנייר מיוחד ושלחנו רק לחנויות המובחרות ביותר.

סיפור מקומי"אנחנו 6 אחים אבל אני ועמי אחי היינו צוות", מספרת דפנה, "כילדה, אני זוכרת שזה תקע אותי. תמיד קודם כל העבודה ורק אח"כ בני עקיבא והדברים שעניינו אותי. פרחי הכרבולת היו ממש ענקיים והיינו סוחבים אותם לאורך כל השדה עד לטנדר. היום כמעט לא רואים את הפרח הזה, אז היו שדות שלמים של הכרבולת, היתה כרבולת אש  שאנשים היו מתים עליה, פרח מאוד אהוב וכרבולת ארגמן שהיתה יותר נפוצה. לפני החגים המשווקים היו באים אלינו ורבים על הסחורה, אני זוכרת שמכרנו את הפרחים ממש בגרושים.

אמא שלנו רחל עבדה בבוקר בשדות ואז הלכה לטפל בבית ובילדים, זה היה מאוד קשה ובסוף היא עזבה את הפרחים ועברה לעבוד רק במשק בית.

משפחת כרמי (לשעבר יוסף) עלתה מתימן במבצע מרבד הקסמים ב-1949 והגיעה למושב בית עריף בשנות ה-50בתמונה מ-1975 רואים שלושה דורות - האבא צביקה כרמי, נתלה מצד ימין על הטנדר, הסבתא זהרה-זירה יוסף ז"ל נשענת משמאל בסוודר ירוק, אמא - רחל כרמי יושבת ומחייכת משמאל לעמי, עמי כרמי בן ה-12 אז. עמי מנהל היום את העסק הסיטונאי "פרחי כרמי". על גג הטנדר חאלד העובד הנאמן של המשפחה, מימין לעמי העובדת שרה אהרון ז"ל, גם היא מבית עריף.

הסיפור נמצא בארכיון הקהילתי "סיפור מקומי" חבל מודיעין

האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

אתר: https://ihaklai.org.il

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.