תגובת שר החקלאות בנוגע לייבוא עגבניות מטורקיה

לאור הכתבות, הידיעות והשאלות בעניין יבוא פירות וירקות ומוצרי חלב, ראיתי לנכון לעשות סדר בדברים.

ראשית אסביר כי ישנם שני כללים בסיסים החלים על ייבוא פירות וירקות:

1.    ניתן לייבא בכל עת פירות וירקות תוך כדי תשלום מכס מלא בגינם, מבלי קבלת אישור כלשהו מהשרים (אוצר וחקלאות), ובתנאי שעברו את התהליך הנדרש מבחינת בריאות הציבור.
2.    במשך השנה ישנה סמכות בלעדית בידי שר האוצר להורדת מכסים, כולל בפירות וירקות.

בפועל, בכל השנה, ישנו צו של שר האוצר הקובע מכסות פטורות ממכס המופעלות במשרד החקלאות לשימוש בעיתות בהם המחירים של התוצרת הצמחית עולים, על מנת לאזן את מחיר התוצרת לצרכנים.
לדוג, בעגבניות, בהסכמה בין משרד החקלאות לבין נציגי החקלאים, נקבע כי במקרה בו מחיר העגבניה עולה על 6 ₪/ק''ג לסיטונאי, ומעל 4 ימי עסקים ברציפות, שר החקלאות ממליץ לשר האוצר על פתיחת מכסות פטורות ממכס, וכך גם קרה בפועל במספר פעמים השנה.

בחריג לכך, בתקופת החגים, חגי תשרי ופסח, ישנו צו מיוחד (שמקורו בעליית מחירי העגבניות עד כדי 16 ₪ לק"ג בתקופת חגי תשרי תשע"ה (2015)) שקובע כי לתקופה זו, יפתחו מכסות פטורות ממכס, לרשימת מוצרים ספציפיים, מענף הירקות בלבד, באופן אוטומטי וללא תלות במחיר המוצרים וזמינותם בשווקים. פתיחת מכסים זו, הינה בסמכותו הבלעדית של שר האוצר, ובסמכותו להורות על פתיחתה ללא התייעצות עם שר החקלאות.

ואכן, גם בימים אלו, שר האוצר הורה על פתיחת מכסים זו, ללא התייעצות עם שר החקלאות.

מהנתונים שהצטברו במשרד החקלאות ניתן לראות כי בשנתיים וחצי האחרונות, בפועל, פתיחת מכסים זו, לא הובילה לייבוא משמעותי של ירקות בחגים, וזאת מאחר ולא היתה עליית מחירים במוצרים אלו בשוק המקומי. לכן, משיקולים כלכליים ועסקיים ברורים, היבואנים בחרו שלא 'לנצל' מכסות אלו.

בעקבות כך, כבר לפני חודשיים (תמוז תשע"ח, יוני 2018), פנה שר החקלאות לשר האוצר, בבקשה לשנות את הצו המיוחד לחגים, בכך שיהפוך להיות זהה לצו המופעל בכל שנה, שבו המכסות הפטורות נפתחות בהתאם לזמינות של המוצרים בשוק ומחירם, הנגזר מכך.

בקשתו זו של שר החקלאות לא נענתה עד לחודש אוגוסט, ובחודש אוגוסט נענתה בשלילה על ידי נציגת שר האוצר.

בנוסף, בחודש הנוכחי (אלול תשע"ח, אוגוסט 2018), במסגרת דיון על ייבוא מוצרי חלב מחו"ל, פנה שוב שר החקלאות לשר האוצר בבקשה לשנות כלל זה, ממצב בו שר האוצר הוא בעל הסמכות הבלעדית להוראה על הורדת מכסים במוצרי חלב, פירות וירקות, למצב בו שר האוצר יהיה חייב להתייעץ ואף לקבל את הסכמת שר החקלאות להורדת מכסים זו.

מכתב זה טרם נענה.

לאור הכרזותיו השבוע של שר האוצר על רצונו לשמור על החקלאות המקומית ורווחיותה, אנו סמוכים ובטוחים כי שר האוצר ייעתר לבקשתו של שר החקלאות, ובמהרה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.