יבוא ירקות קפואים בתקופת החגים יגרום להפסד בשווי של כ- 40 מיליון שקלים לתעשייה!

06 מרס 2018 המחברת/ת:
נזק של מיליוני ש״ח לחקלאות נזק של מיליוני ש״ח לחקלאות צילום - החברה לפיתוח הגליל

זירות הפסח בחסות משרדי הממשלה. משרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות מתכננים מהלך של הסרה או ביטול מוחלט של המכסים ליבוא ירקות קפואים לקראת הפסח. בחברה לפיתוח הגליל מתריעים: הסרת המכסים ופתיחת השוק לייבוא פרוע תחסל את הענף כולו ותפגע קשות בחקלאים, בתעשייה ובמפעלים.

לפני שנתיים מהלך זהה הוביל כמעט לסגירת מפעל 'ויטה פרי גליל', אך בסופו של דבר שולמו פיצויים של 26 מיליון ₪ שאפשרו את המשך קיומו של המפעל. אך הפעם אושיק אפרים מנכ"ל ויו"ר מפעל ויטה פרי גליל: "אם זה יקרה נסיר את הרסן. לא נחכה, עם החתימה על היתר היבוא הראשון, נסגור את המפעל, ששר האוצר כחלון ושר הכלכלה אלי כהן ידאגו לעובדים". נציגי המפעל יגיעו מחר (שני) לפגישה דחופה במשרד הכלכלה על מנת להתריע בפני השר בעניין, "אם נבין שזו הכוונה כבר למחרת, ביום שלישי, יחד עם חקלאי הגליל נחסום את כביש 90 ונצא להפגין בצומת חצור. אי אפשר לחזור על הטעות הזו שוב, בפעם הקודמת ספגנו פגיעה אדירה, לא נהיה פראיירים תורניים, מי שמחפש קולות לקראת הבחירות בגלל שהמפלגה שלו במצב לא טוב שיחפש אותם במקום אחר".

על פי הערכות הנזק של אישור היבוא לתעשייה ולחקלאים הינו כ- 40 מיליון שקלים. לדבריו של אפרים המהלך כלל לא יטיב עם האזרחים והינו מהלך פוליטי-פופוליסטי: "לא ראיתי שמחיר ההמבורגר ירד, כי הזילו את מחיר הצ'יפס לרשתות הגדולות, זו הצגה אחת גדולה שלא תורגש בקרב הציבור".

במקביל ראש מועצה אזורית גליל עליון גיורא זלץ, שלח מכתב דחוף לשר האוצר משה כחלון בו ציין: "נודע לי, כי קיימת כוונה לייבא ירקות קפואים לקראת חג הפסח, חקלאי הגליל מתפרנסים מענף הירקות לתעשיית הקפואים ומייצרים עבור מפעלי התעשייה למעלה מ- 40% מחומר הגלם שהם קולטים. אנו מתנגדים מכל וכל לביצוע פעולה זו, אין במהלך זה כל צורך, אין מחסור ולא צפוי מחסור בשוק המקומי, מניסיון קודם כולנו כבר יודעים מהלך כזה איננו משפיע באופן משמעותי על המחיר לצרכן ואינו משפיע על יוקר המחייה". עוד הוסיף זלץ: "מי כמוך מכיר את הפגיעה המתמשכת בחקלאי הגליל, אבקשך לפעול במרץ לבטל את המהלך המתוכנן".

אורי דורמן, יו"ר החברה לפיתוח הגליל ציין, כי מדובר בפגיעה ב- 31,000 דונם של גידולים שברובם כבר נזרעו, תפוחי אדמה, אפונה, שעועית, עגבניות ותירס, הצפי הינו ליבול של כ- 80,000 טון שלא יהיה בו כל שימוש במידה והמהלך יאושר: "אנו מצפים משר החקלאות אורי אריאל להטיל וטו על המהלך ולא לאפשר לו לצאת לפועל. קיים עודף ייצור של ירקות במדינת ישראל ולכן לא ברורה המוטיבציה של משרדי הממשלה שאחראים על אספקת המזון לאזרחי מדינת ישראל לאפשר יבוא של ירקות קפואים, כאשר אין צורך בכך. החקלאים והתעשיינים נפגעים והצרכנים לא מרוויחים, מכאן ברור שיש רק גורם אחד בשרשרת שכנראה מרוויח מפעולה זו והם המתווכים ורשתות השיווק". לדבריו של דורמן, במידה והמהלך ייצא לפועל, החקלאים והמפעלים יספגו מהלומה קשה שספק אם יוכלו להתאושש ממנה: "רוב הגידולים כבר בקרקע, יש דברים שכבר צריך לקטוף ואם יאושר הייבוא אין טעם לקטוף ולעבד את היבול, משמעות המהלך- חיסול החקלאות ומפעלי התעשייה" סיכם דורמן.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.