מחקר חדש: מים מליחים וחום קיצוני מאריכים את חיי האפרסמון!

08 ינו 2018 המחברת/ת:

מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בשיתוף עם חוקרים ממכון וולקני מעלה, כי לצורך גידול האפרסמון, ניתן לעשות שימוש גם במים מליחים ללא פגיעה באיכות וטעם הפרי ובמקביל להאריך את חיי המדף.

בימים אלו שוקדים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית ובמכון וולקני על מחקר חדש, שמטרתו הקדמת עונת האפרסמון ויצירת יתרון על פני מגדלים אחרים בארץ ובעולם, כשבמקביל הממצאים באשר לתנאי החום והמים המליחים ממחקרה של ד"ר חיה פרידמן ממכון וולקני מעניקים יתרון נוסף לערבה.

הזנים המוקדמים שנבחנים בימים אלו ממש הינם זנים סינים- 'שינשו' ו-איצקקיג'ירו', הנטעים בימים אלו במושב פארן ובחווה החקלאית במו"פ (מחקר ופיתוח) בחצבה.

על פי ההערכות, ניתן יהיה להאריך את עונת האפרסמון במטעים בערבה ולאפשר את יצוא האפרסמון מוקדם בעונה, כבר בחודשים אוגוסט וספטמבר ובכך ליצור יתרון שיווקי כלכלי לחקלאי הערבה.

דפנה הררי, החוקרת את תחום המטעים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית מציינת, כי האפרסמון הינו הפרי בעל דרישות הקור הנמוכות מבין הנשירים. לדבריה: "בבדיקות ראשוניות שביצענו עם מכון וולקני, נמצא שהזנים הסיניים פורחים כבר לאחר צבירה של 10 מנות קור. תנאי החום לא יהוו בעיה, שכן ניתן לחשוף את הפרי עד לרמת חום של 45 מעלות צלסיוס. כעת המטרה המרכזית שלנו הינה למנוע נשירה בטמפרטורה גבוהה, ולהגדיר איכות מים- מליחים או מליחים למחצה לגידול".

האפשרות לשימוש במים מליחים הינו פתרון פורץ דרך, מבחינת חקלאי הערבה ובתקופה הקרובה צפויים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית לבחון אפשרות לגידולים נוספים במים מליחים. במו"פ ערבה תיכונה וצפונית הוסיפו: "המחקר יאפשר לבחון גידול זנים מוקדמים של אפרסמון שיהיה ניתן לשווקו לאירופה ובארץ בתקופה שלא קיים אפרסמון בשווקים". בביצוע המחקר משתתפים ד"ר ענת יצחקי ומר דוד ישראלי.

ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה אייל בלום ציין: "גידול האפרסמון בערבה תיכונה, תוך ניצול היתרון היחסי באקלים המדברי, הינו בשורה לחקלאות הישראלית. גידול אפרסמון בערבה יאפשר המשך הרחבת סל הגידולים החקלאיים, כחלק מהפעולות שאנו מקדמים ליצירת מגוון גידולים".

המחקר וזני האפרסמון הראשונים בערבה וכן גידולים חדשים נוספים, יוצגו במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, תחנת יאיר בחצבה בט"ו בשבט- חג האדמה והחקלאות, בתאריכים 31.1-1.2.2018. במהלך התערוכה יציגו כ-250 חברות מובילות את החידושים בתחום. כמו כן, ניתן יהיה להתרשם מהגידולים החדשים. התערוכה החקלאית תשתרע על שטח של 15 דונם, במהלכה יפתחו חוקרי המו"פ את שערי החממות ומאפשרים לראות על התוצרת החקלאית והפלא המתקיימים בערבה. בחממות התצוגה ניתן להתרשם מזני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד!.

הכניסה חינם!

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.