משרד החקלאות פונה לחקלאים במטרה להפעיל מבנים חקלאיים ריקים לשתילה של ירקות שתוכננו להישתל בשטחי העוטף, בדגש על עגבניות

15 אוק 2023 המחברת/ת:
עגבניות עגבניות Adobe Stock

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, מקיים מדי יום מספר הערכות מצב במסגרת היערכות המשרד לתרחישי פגיעה באספקת המזון מן הצומח ומן החי לציבור ועל מנת לדאוג לרציפות תפקודית ולביטחון מזון לציבור.

על מנת לשמור על יציבות ביטחון מזון לאוכלוסייה לאורך זמן בכל הנוגע לגידול ירקות חממה בסיסיים בסל הצריכה הישראלי, משרד החקלאות פונה לחקלאים אשר יש בבעלותם מבנים חקלאיים שאינם פעילים, ומבקש לגייס אותם להפעלה מחודשת של המבנים לצורך גידול ירקות חממה, בעיקר עגבניות. המטרה היא לאפשר קליטתם של השתילים המוכנים במשתלות שיועדו להישתל בשטחי העוטף. מהלך זה יאפשר לישראל להמשיך ולשמור על ביטחון מזון של התושבים, להסיט את הגידולים הקריטיים מאזורי הלחימה, ולהשלים את כושר הייצור של חקלאי העוטף שנפגע במלחמה.

אזור עוטף עזה (אשכול, שדות נגב, שער הנגב וחוף אשקלון) מהווה את אסם הירקות של המדינה. על פי נתוני משרד החקלאות ומועצת הצמחים, באזור הדרום מגודלים כ-60,000 דונם תפוחי אדמה, כ-22,000 דונם של גזר בשטחים פתוחים, לצד כ- 16,000 דונם חממות עגבניות לסוגיהן (כ-70% מהיקף גידול העגבניות בישראל). עוד מגדלים באזור כ-4,500 דונם בטטה, כ- 2,500 דונם פלפלים (מכל הסוגים), 2,500 דונם חצילים, 2,000 דונם כרוב, כ-1,000 דונם צמחי עלים במבנים ללא חרקים וכ-300 דונם מלפפונים לצד כ- 2,500 דונם חממות של פרחים וצמחי בית.

בשלב זה, ובהתאם להנחיות פיקוד העורף לא מתקיימת פעילות חקלאית בשטחי הגידול בטווח של 7-0 ק"מ מרצועת עזה ובאזורים נוספים באזור, ועל כן היבול לא נאסף. בחודשים אלו, גידולי תפוח אדמה וגזר רק נזרעים. את גידולי הבטטה כבר סיימו לאסוף. עיקר הקושי הוא בקטיף העגבניות, שכן, כ-70% משטחי ייצור העגבניות בישראל הם בשטחי העוטף.  בשל המלחמה ואיסור הכניסה לשטחים החקלאיים לא ניתן לקטוף את התוצרת החקלאית ולא תתאפשר שתילה של שתילים חדשים לחודשים הבאים.

במסגרת הפנייה של משרד החקלאות לחקלאים, המשרד מעוניין למפות באמצעות שאלון את החקלאים המעוניינים להפעיל מחדש את המבנים הריקים שבבעלותם. לטובת זאת, משרד החקלאות יסייע בתמיכה כספית, שבאמצעותה החקלאים יוכלו לתקן או לשפץ את המבנים החקלאיים ולאפשר הפעלתם מחדש. היקף התקציב והתמיכה ייקבעו בהתאם לצרכים שימופו באמצעות הסקר שמועבר לחקלאים. המטרה היא לאפשר שתילת הירקות כבר בתחילת חודש נובמבר, על מנת לאפשר רציפות אספקה של תוצרת חקלאית טרייה מייצור מקומי.

כזכור, כחלק מסדרת צעדים שהמשרד נוקט בימים האחרונים לטובת שמירה על רציפות תפקודית במשק, בסוף השבוע הודיע משרד החקלאות כי החל באחרונה בתהליך של ניוד עובדים זרים בחקלאות אשר אינם מעוניינים לחזור לתאילנד, ואינם יכולים לצאת לעבודתם בשטחים החקלאיים שבעוטף עזה. חלק מהעובדים נויידו כבר לאזור הערבה, רמת נגב, מושב אחיטוב ועוד והם ממשיכים לסייע בעבודת השתילה והקטיף.

במקביל לאלו, ועל מנת לענות על הביקוש ולשמור על ביטחון מזון בישראל גם בשעת חירום, פועלים מפקחי משרד החקלאות בעת הזו, גם תחת אש בנמלי הים של אשדוד וחיפה, בנתב"ג ומעבר הגבול עם הירדן, במטרה לשחרר את הסחורות המתקבלות. מתחילת השבוע טופלו ושוחררו מהנמלים כ-3,800 טון של פירות וירקות, שיגיעו לחנויות כבר בימים הקרובים.

משרד החקלאות נערך לסייע ככל הניתן באספקה ובהנגשה של המזון הטרי לאוכלוסייה. המשרד ממשיך לקיים הערכות מצב שוטפות, ולעקוב אחר השינויים בשוק, ויעדכן את הציבור ככל שיידרש. המשרד מעמיד לרשות הציבור הרחב את מוקד משרד החקלאות, הזמין 24/7, בטלפון: 6016*.    

לסקר המלא, היכנסו

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.