פורום ארגון מגדלי הפירות בישראל: על הממשלה החדשה לקדם תכנית חירום להתמודדות עם משבר האקלים ואיומו על עתיד התוצרת החקלאית בישראל

07 יונ 2021 המחברת/ת:
פורום ארגן מגדלי הפירות פורום ארגן מגדלי הפירות

ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, כינס ישיבת חירום, להצגת דו"ח הירידה ביבול פירות הקיץ והיערכות להמשך עונת הקטיף, בהשתתפות אבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, צבי אלון מנכ"ל מועצת הצמחים, שמוליק תורג'מן מנכ"ל קנ"ט- קרן לביטוח נזקי טבע.

ראשי הארגונים החקלאיים ומגדלי הפירות קוראים לממשלה שתקום, להסדיר תכנית חירום לאומית, לתמיכה ממשלתית לפיצוי המגדלים בעונת הקטיף הנוכחית, ולהיערך, כבר מעתה, לשנים הבאות, עקב התחזיות העגומות להשפעות משבר האקלים על ענף הפירות - בבניית תכנית סדורה ותקציב הולם, במטרה לשמור על אסם הפירות של מדינת ישראל. 

המשבר בענף הפירות, הינו עקב חורף חם אשר אופיין בטמפרטורות גבוהות, כמות משקעים ממוצעת, מעט מאוד ימי גשם, וחוסר במנות קור, שהינן הכרחיות לצמיחת יבול בעצי פרי נשירים- כל אלו הביאו לירידה חדה בכמות היבול של פירות הקיץ ב- 50% - 40% ביבול השסק, משמש, אפרסק ונקטרינה ובאחד הפירות האהובים ביותר על הציבור הישראלי - הדובדבן, אשר העונה יבולו קטן ביחס לשנה שעברה ויעמוד על כ- 1,000 טון בלבד, 2,500 טון פחות מאשתקד.

ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אמר: "החקלאים הם הראשונים להיפגע מאירועי מזג אוויר קיצון ונמצאים בתחתית שרשרת הרווח של הפרי אותו גידלו. אנו מגדלי הפירות כאבנו לגלות מדי בוקר, כי עצי הפרי מתקשים בהנבת יבולוישנם אף מטעים אשר לא הצליחו להניב פרי כלל! חשוב לזכור, 

כי אין החקלאי קובע את המחיר הסופי לצרכן, אלא רשתות השיווק, אני קורא לאחריות צרכנית הן מצד הציבור הרחב והן מצד רשתות השיווק, להתאחד תחת ההבנה, כי עלינו לשמור על החקלאות והחקלאים כאחד, למען שמירה על ביטחון המזון לשנים הבאות, אחרת לא תיוותר לחקלאים אפשרות אחרת מלעקור מטעים בשל חוסר כדאיות ותמיכה".

 

אבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל"המחסור בפירות הקיץ הוא נקודתי, וכולו תוצאה של כוח עליון. המדינה צריכה לעשות כל מאמץ כדי לסייע לחקלאים על מנת שנוכל לפתוח את העונה הבאה בצורה טובה יותר. התחזיות המדעיות על שינויי האקלים לא מבשרות טובות לחקלאות, והפתרון צריך להיות מוסדר ולא רק כמענה נקודתי".

שמוליק תורג'מן מנכ"ל קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות הציג נתונים מהערכות הנזק והפיצוי הצפוי כתוצאה מחוסר יבול בנשירים לשנת 2021, ואמר כי, בשנים האחרונות אנו עדים להתגברות מקרי קיצון הגורמים לנזקים עצומים לחקלאות בזמן קצר. בשל החורף החם יחסית והמחסור במנות קור תפצה קנ"ט את מגדלי הפירות בשל חוסר יבול בכ- 65 מיליון שקלים. "אם המדינה מעוניינת לשמור על עצמאות המזון, קרקעות המדינה, תוצרת כחול לבן ומחירים סבירים היא חייבת להיערך להשלכות משבר האקלים ואינה יכולה להסתמך בתקופת מחסור על גורמים זרים", ציין תורג'מן.

ענת זיסוביץ חריט, מדריכה מחוזית בתחום המטעים ב-שה"מ מחוז גליל-גולן, הציגה למשתתפים בישיבה נתונים עדכניים לעונת הפרי 2021, שנבדקו במטעים באזורים השונים בארץ, את ההשפעה ההרסנית עקב "החורף החם" על יבול הפירות הגלעיניים, והסיבות האקלימיות לפחיתת היבול השנה.

עוד השתתפו בישיבה: מוטי צמיר יו"ר מועצת ארגון מגדלי הפירות, אילנה דרור כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל, פלג אוריון מנהל אגף המשק בתנועת המושבים, חיים חבלין מנהל חקלאות התנועה הקיבוצית, רני ברנס יו"ר ענף הפירות מועצת הצמחים, ירון סולומון מנהל מחלקת התיישבות באיחוד החקלאי, ועוד.

ארגון מגדלי הפירות בישראל מייצג כ- 3,500 מגדלי פירות ברחבי הארץ, המעבדים כ- 360,000 דונם של מטעים (לא כולל הדרים) בגבולות המדינה. הענף מהווה כ- 23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.