משלוח ראשון של ביצים בטיסה יינחת הלילה בישראל

06 אפר 2020 המחברת/ת:

משרד החקלאות, בשיתוף עם משרד רה"מ ובהנחייתו, יזם והוביל מהלך מורכב של מתן אפשרות ליבואנים לייבא ביצים בהטסה, כדי לצמצם את זמן השינוע לישראל, ובכדי להקטין את המחסור שנוצר בביצים למאכל. כתוצאה ממהלך זה, היום לפנות בוקר (7.4) יינחת משלוח הביצים המוטס הראשון מפורטוגל, שכולל למעלה ממיליון ביצים. מחרתיים, ברביעי (8.4) צפוי לנחות מטוס נוסף מאוקראינה עם כחצי מיליון ביצים. משלוחים אוויריים נוספים צפויים במהלך ימי החג. משלוחים אלה מצטרפים ליותר מ-100 מכולות ביצים בכמות כוללת של למעלה מ-30 מיליון ביצים שנמצאות בדרכן לישראל ויגיעו עד סוף חודש אפריל דרך הים.

כזכור, משרד החקלאות פתח מכסה לייבוא ביצים בפטור ממכס ממדינות האיחוד האירופי עוד בחודש ינואר. לאור משבר הקורונה, הגדיל המשרד את המכסה הפטורה ממכס ליבואני הביצים בהיקף של כ-100 מיליון ביצים, אך הן לאור הגדלת הביקוש המקומי בארצות אלו והן לאור בעיות שינוע וזמני הפלגה, המשווקים לא מצליחים לייבא ביצים כמענה לביקוש הגובר של הצרכנים. על כן גיבש משרד החקלאות נוהל תמיכה שמטרתו להקטין את המחסור בביצים באמצעות הבאת הביצים לישראל בהטסה. זאת מתוך הבנה כי ביצה, בהיותה מוצר במחיר מפוקח, לא משתלם ליבואנים להטיסה.

לאור זאת, ביקש משרד החקלאות תקציב ייעודי לתמיכה ביבואנים שיפעלו להבאת ביצים גם במטוסים, ממדינות שאיכות הביצה בהן בטוחה. היקף התקציב שנקבע לצורך התמיכה ביבואני הביצים בגין הביצים שהוטסו הוא כ-12 מיליון ₪.

כזכור, משרד החקלאות נקט בנוסף בפעולות נוספות לאפשר הגעת כמות גדולה של ביצים לישראל, מחו"ל: אישור מהיר של מדינה נוספת, שניתן יהיה לייבא ממנה ביצים (אוקראינה); הפעלת נוהל "רשת ביטחון ליבוא ביצים" על מנת לתמרץ יבואנים להביא עוד ביצים לישראל; והסטת נתיבים וקיצור משך ההפלגה לביצים שמגיעות באניות.

משרד החקלאות אינו מייבא בעצמו אף מוצר, ובכלל זה גם לא מייבא ביצים. על כן כאשר המשרד מזהה מחסור במוצר מסוים בשוק, שהייצור המקומי אינו מסוגל לספק (כמו עתה בביצים), המשרד מייצר את הכלים והתמריצים ליבואנים על מנת שישלימו את החסר.

במשרד החקלאות מדגישים כי בשל המחסור בביצים, נמכרות ביצים שאינן נושאות חותמת והן לא מפוקחות הן מהמגדלים והן מהרשות הפלסטינית. מדובר בביצים שאינן ראויות למאכל. במצב הנוכחי, אכילת ביצים כאלו עלולה לגרום לתחלואה ולהעמיס על בתי החולים. לכן, דווקא עתה, יש להקפיד ביתר שאת על רכישת ביצים בחנויות או ברשתות השיווק, ולא בשווקים מאולתרים, לא בלולים ולא מ"דלת אל דלת". על הביצים להיות מוחתמות כנדרש, וארוזות באריזות קמעוניות סגורות בכל הצדדים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.