פסטיבל יוניק במשקים חקלאיים אורגניים המייצרים גבינות, מיצי תירוש ויין תוצרת מקומית במהלך כל חודש יוני

30 מאי 2023 המחברת/ת:
תוצרת גבינות משק הר פרחים. תוצרת גבינות משק הר פרחים. צילום טל בן חיים

נערכים לחגיגת קיץ קולינרית במהלך כל חודש יוני במשקים החקלאיים האורגניים המציעים שילוב של חגיגת גבינות, יין, ביכורים ותוצרת כחול לבן. המשקים וחנויות המשקים הפזורים בכל רחבי הארץ מציעים מבחר פעילויות ביניהן: יריד גבינות מקומיות, טעימות וירידי יין, יריד מיצים אורגניים מפרות העונה וסיור במרכז מבקרים הכולל הדרכה קצרה אודות תהליך הפקת היין, סיור בין חביות עץ האלון, בהן מתיישנים היינות וטעימות של יינות. 

החקלאות האורגנית מציעה אלטרנטיבה לייצור מזון המשמרת ומטפחת את האדמה והסביבה ומנגישה לצרכנים תוצרת בריאה ונקייה מרעלים. מומחים מהארגון לחקלאות אורגנית מספרים: "אנו מחויבים לשמר ולטפח את בריאות הקרקע, הצמחים, בעלי החיים, בני האדם והעולם כמערכת אחת".

פסטיבל יוניק במשקים חקלאיים אורגניים כולל את:

מחלבת משק עפאים לחקלאות בת-קיימא 

הוקם בערבה ע"י בני משפחת עופאים, כמשק המגדל בעלי-חיים, פירות וירקות על-מנת לשמור על מגוון מינים התורם למארג האקולוגי בו אנו חיים. בדיר האורגני גדלות עיזים אלפיניות לחלב אורגני, בלול תרנגולות עם גישה חופשית למרעה מטילות ביצים, ובמטעים והשדות מבשילים תמרים מזנים שונים, מנגו, ירקות ועשבי תיבול. המשק מגדל את בעלי-החיים שאיתו בתקנים אורגניים מחמירים ובתנאי סחר הוגן. את התוצרת שלהם הם מייצרים ומעבדים לאט, בעבודת-יד ובשיטות מסורתיות ליצירת מזון נקי מחומרי הדברה, חומרים משמרים, הורמונים והנדסה גנטית. 

במהלך חודש יוני עובדת המחלבה במלוא הכוח ומציעה מגוון מוצרים כגון: קישים, עוגות מיוחדות, גבינות וציפויים של שוקולד, הנמכרות בחנויות המשק ובבתי הקפה- בירושלים בבית הכרם, מוזיאון ישראל ובית האנסן, ובבנימינה ברחוב המייסדים. באמצעות אתר הבית שלהם גם ניתן לבצע משלוחים לרוב חלקי הארץ, תחת כשרות רבני צהר. בין הגבינות המיוצרות במשק: משא ינוקא, עין כרם, אוג, זוטא, אמציה, נקרות, פרע ועוד.

אתר הבית לפרטים נוספים https://ofaimme.com/

 

משק הר פרחים במושב עופר

 משק אורגני משפחתי המפעיל מחלבת בוטיק המייצרת גבינות בצורה ידנית. המשק מנוהל מזה כ-20 שנה על ידי רונית ויואל בלומנברג. המשק המשפחתי נמצא במושב עופר בלב שטחי חורש ויער במורדות הדרום-מערביים של הכרמל. המשק מגדל עדר עיזים היוצאות מידי יום למרעה בכרמל (100% אורגני), בסמוך למושב עופר ומהחלב שלהן מייצרים במחלבה ביתית את גבינות המשק ואת התוצרת שנמכרת בשתי חנויות המשק, באזור מעין צבי וכרכור. על הכנת הגבינות אחראי רועי הגבן, דור ההמשך של המשק. בין הגבינות האורגניות שעשויות מחלב טרי וללא כל חומרים משמרים תוכלו למצוא: עיזינו גבינת עיזים מיושנת, יוגורט עיזים, גבית פטה במליחות, גבינת סנט מור, לבנה עיזים, גבינת צפתית ועוד.

 אתר הבית לפרטים נוספיםhttps://www.ecomeshek.co.il/

חנות משק עופאים בבנימינה. צילום שני ברילחנות משק עופאים בבנימינה. צילום שני בריל

משק לב אדם בבת שלמה

משק אורגני לייצור יין, השוכן על קרקעות שקנה הברון רוטשילד לפני כ-130 שנים בהשראת הרוח החלוצית דאז. החיבור המחודש לקרקע מניב חקלאות אורגנית שמשגשגת הודות לעבודה משותפת עם נערים ונערות, חלוצים וחלוציות. המשק הוקם ב 2010 מתוך רצון לחזור לערכי הציונות ועבודת אדמה במושבה בת שלמה, מושבה ותיקה מאד, שבה החלו לפתח את תחום המשק האורגני יחד עם עבודה של חבר'ה צעירים מהאזור. 

בוואדי יפיפה למרגלות המושבה בת שלמה נטעו אנשי בת שלמה את כרם ענבי היין בשנת 2018. הכרם ניטע בשיטה ייחודית בה המרחק בין שורות הכרם ובין השתילים קטן מאוד. שיטה זו מביאה לכך שכמות השתילים בדונם גדולה פי 3 מכמות השתילים בכרם רגיל. צפיפות זו גורמת לכרם להתאמץ – כל גפן עומדת מול תחרות גדולה עם הגפנים שלידה מה שמוריד את כמות היבול, אך בתמורה מעלה את האיכות. את ה'בד' (הענף המרכזי) שממנו יוצאים האשכולות, גוזמים כל שנה וקושרים בד חדש, זה נקרא 'זמירה מתחדשת' ששומרת על הגפן צעירה ומלאה בכוחות. הכרם והיקב מפוקחים על ידי תקן אורגני לאורך הגידול והכנת היין. שיטת הגידול הזו דורשת הרבה השקעה בעבודת ידיים, המחזקים את הארומות והופכים את היין לייחודי. יש לציין כי בתהליך ייצור היין, הענבים לא עוברים טחינה, אלא האשכולות בצורתם השלמה עוברים סחיטה עדינה שמוציאה רק את הנוזל ללא טעמי לוואי של הקליפה והגרעינים.

במהלך חודש יוני המשק מוכר יין אורגני מ-2 זנים: יין אדום מזן סירה ויין לבן גראנש בלאן. 

אתר הבית של המשק: https://levadam.co.il/product-category/wine

משק אורגני-גרין בכפר ויתקין 

שייך לחברה שעוסקת בחקלאות משנת 2000. החברה מפעילה פרויקטים חקלאיים במגוון מדינות ברחבי העולם ובעיקר למדינות מתפתחות, בכל תחומי החקלאות: גידול ירקות, פירות, עיזים, פרות, גידולי דגים ולולים. בנוסף מגדל המשק על פני דונם ענבים אורגניים ומייצר מהן יין בחבית מזן בשם פתית ורדו, שממנו יוצאים כ-300 בקבוקים הנמכרים בחנות המשק. בנוסף יש למשק שת"פ עם יקב בוטיק בעמק חפר וביחד הם מוכרים ומשווקים יין מזן רוזה.

לפרטים נוספים באתר הבית https://organigreen.co.il/

חנות משק עופאים בכישורית. צילום יואב גדליהחנות משק עופאים בכישורית. צילום יואב גדליה

משק כישורית בקיבוץ כישור 

הוא פרי חזונם של יעל שילה ויהושע (שוקי) לוינגר. כישורית נוסדה ב 1997 על אדמות קיבוץ כישור, צפונית לכרמיאל, שהתרוקן מתושביו. בעשורים שחלפו מאז, היא הפכה לקהילה גלילית שוקקת, מתפתחת וצומחת. כיום, כישורית בית לחיים למאה שמונים וחמישה אנשים עם מגוון יכולות, כישרונות, ותשוקות, אנשים בוגרים, בעלי צרכים מיוחדים בתחום ההתפתחותי, הרגשי והנפשי. יקב כישור הוקם בשנת 2010 בכפר כישורית – כפר לאנשים עם צרכים מיוחדים מוקף בחורש טבעי ובנופי הגליל המערבי.

בקיץ 2007, מתוך החלטה להקים ענף תעסוקתי יצרני חדש בכפר כישורית, נטעו את הכרמים הראשונים של כרם כישור המשקיף לים התיכון. כיום, נטועים על פני 100 דונם, בגובה 500 מטרים מעל פני הים, 11 זנים אורגניים: קברנה סוביניון, קברנה פרנק, פטי ורדו, מרלו, סירה, גרנאש, מורבדר, סוביניון בלאן, ויונייה, ריזלינג ושרדונה. בשנת 2014 נפתח מרכז המבקרים שלהם, הצופה לנוף מרגש של כרמים והרים מכוסי צמחייה, שם מסיירים ומקבלים הדרכה קצרה אודות תהליך הפקת היין, לסיור בין חביות עץ האלון, בהן מתיישנים היינות וליהנות מטעימות של היינות המוכנים. כל היינות כשרים.

לפרטים נוספים באתר הבית https://kishorit.org.il/

 משק אורן במושב שדה אילן

 (גליל תחתון ליד צומת גולני), בניהולו של דוד אורן, המציע סל ביכורים לרגל שבועות עם זנים מיוחדים של פרות. דוד הקים לפני 13 שנה משק שייעודו בוסתן אורגני ומאז הוא ו-4 ילדיו שגרים במושב, וגם 3 נכדים גדולים, עובדים יחדיו במשק. לפני 10 שנים שתלה המשפחה את השתילים הראשונים ומאז הם מרחיבים בעת עת את הפעילות עם עוד זנים וסוגים של פירות: הדרים, רימונים, כרם תירוש, תות אפגני, גויאבה, אפרסק, שזיף, משמש, תפוח, אפרסמון, אגס, תות עץ ושזיף "מטלי" מזן מקדים.

התוצרת של המשק מאד מגוונת. הם בוצרים את הענבים שלהם, סוחטים ומקפיאים ומי שרוצה מוזמן לקנות תירוש אורגני טרי כאילו הרגע נסחט. בנוסף הם מייצרים מיצים אורגניים כמו רימון, תפוז, קלמנטינה, אשכולית, סוחטים מקפיאים ומוכרים כמוצר קפוא. מגמת חקלאות "אדם ואדמה" בבית הספר התיכון הסמוך למושב קיבלו הזמנה פתוחה לבוא לעזור במשק, ומאז ילדי בית הספר מגיעים למשק ועוזרים בקטיף, בגיזום ועוד.

לפרטים נוספים טלפון נייד:  058-6767574

הארגון לחקלאות אורגנית בישראל פועל לקידום התחום האורגני בישראל, מתוך תפיסה כי ייצור מזון אורגני מיטיב עם הסביבה והאנשים הניזונים ממנו. הארגון מאגד מאות חקלאים ועוסקים אורגניים מכל הארץ, ופועל על מנת לקדם את המקצועיות, הדאגה לסביבה, המודעות, המדיניות והרגולציה בתחום האורגני.

בארגון פועלים על בסיס התורה האורגנית המושתת על 4 עקרונות: בריאות, סביבה, הוגנות ואחריות. בנוסף פועלים החקלאים למען הפחתת הפגיעה בסביבה ובפוריות הקרקע, תמיכה בבריאות האדם והגנה עליו, על החי ובצומח, הקטנת טביעת הרגל הפחמנית וההבטחה את יכולתנו להמשיך ולשמור על משאבי הטבע גם לדורות הבאים. 

https://www.organic-israel.org.il/

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.