זן הדלעת הגדולה ביותר במשקל 12 ק"ג ובאורך מטר (!) מטופחת במושב חצבה בערבה התיכונה

21 דצמ 2022 המחברת/ת:
גיורא אביהר חקלאי ממושב חצבה בערבה התיכונה אוחז בדלעת הענקית גיורא אביהר חקלאי ממושב חצבה בערבה התיכונה אוחז בדלעת הענקית צילום- פרדי נפתלי

בימים אלה החל קטיף עשרות זני דלעת בערבה התיכונה. במהלך הקטיף הראשון, נדהם לגלות גיורא אביהר, חקלאי וותיק ממושב חצבה, דלעת ענק מזן 'נאפולי', במשקל של 12 ק"ג ובאורך מטר (!).

גיורא אביהר חקלאי ממושב חצבה בערבה התיכונה: "אנו החקלאים בערבה התיכונה נמצאים כעת בקטיף הראשון של הדלעת, ביניהן דלעת 'נאפולי' הייחודית שמקורה באיטליה, הקרויה גם 'דלעת כינורות' בשל צורתה הפנימית המזכירה מיתרי כינור. נדהמתי לגלות כי אחת הדלעות הגיעה לגודל עצום, מיהרתי לשקול ולמדוד את הדלעת, שמשקלה 12 ק"ג ואורכה כ-מטר (!), דלעת כזו יכולה לספק כ- 12 פלחי דלעת לצרכנים בשווקים", אומר אביהר ומוסיף, "מלאכת הקטיף של דלעת 'נאפולי' מתבצעת כעת ב-3 דונם חממות גידול אורגניות, כאשר מכל דונם ניתן לקטוף בשלב הראשון 1 טון דלעת, והצפי לחודשים הקרובים הוא כי הכמויות ילכו ויגדלו".

אביהר מוסיף כי, בשונה מאזורי גידול שונים בארץ ובעולם, בחממות במושב חצבה מגדלים דלעת לאורך כל עונות השנה, הודות לשיטות גידול מתקדמות ולתנאי אקלים מתאימים, וכך מספקים דלעת לשווקים כל השנה. 

בשנים האחרונות עולה הביקוש בעולם לצריכת דלעת בעשרות אחוזים, בשל המודעות הגוברת לערכיה התזונתיים הגבוהים- הדלעת עשירה במיוחד בוויטמין A שאחראי על מערכת הראייה, בוויטמינים B וC- ובמינרלים כמו אשלגן, סידן ומגנזיום, עובדה המעודדת חקלאים רבים לגדל דלעת, ובימים אלה שותלים חקלאי הערבה, חלקות נוספות אשר יניבו החל מסוף חודש פברואר 2023.

גם במושב צופר בערבה התיכונה, החלו השנה בגידול הדלעת הענקית. כזכור עברו חקלאי צופר טראומה, כאשר נדרשו לנטוש את אלף הדונמים של חממות חקלאות חדישות, שעיבדו במשך 25 שנים, כאשר ישראל החזירה את השטח לממלכת ירדן. רק לאחר יותר משנה, קיבלו החקלאים שטחים חלופיים בשטח ישראל, והתחילו לעבד ולבנות הכול מחדש וכיום מגדלים חקלאי צופר על חלק מהשטח החדש, היקף 60 דונם, גם את הדלעות הבריאות והיפות.

דלעת 'נאפולי' בעלת טעם מעודן, מתוקה יותר מהדלעת המוכרת, בשרנית, עם מעט סיבים, ונימוחה מהרגיל. זן הדלעת נפוץ במטבח הדרום איטלקי, שם מכינים ממנה תבשיל ירקות ג'ימבוטה או צ'יאנפוטה. אביהר מציין כי, 'דלעת נאפולי' ודלעות בכלל, מצוינות לצריכה בימי החורף הקרים, הן מזינות ומשביעות, ניתן להכין מהן מרקים, פשטידות, לקלות או לצלות אותן, למעוך לפירה ועוד.

הירקות מהערבה נחשבים למובחרים, הודות לשילוב של התנאים האופטימליים לגידול ירקות בערבה. הירקות והדלועים (אליהם שייכים גם הקישוא, המלון והמלפפון) גדלים במבנים סגורים ומוגנים של חממות ובתי רשת. המים להשקיה הם משאיבה מקומית בלבד ברמת מליחות גבוהה יחסית למים בשאר הארץ, התורמת לאיכות ולטעם המיוחד של הירקות. עונת גידול הירקות בערבה הינה בעיקר בחודשי החורף, בתקופה בה בארצות הגידול אין גידול ירקות. החקלאים נעזרים לאורך השנים, במחקרי מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר, לניצול יתרונם היחסי ומיקומם בלב המדבר, בשעות אור רבות וטמפרטורות גבוהות רוב השנה, ומצליחים לגדל ירקות דווקא בחורף.  

ב-1-2 בפברואר 2023 תצגנה החממות החקלאיות בתחנת המחקר "יאיר" בחצבה, את מגוון הגידולים החקלאיים בערבה, כחלק מ"יום פתוח" ותערוכה של כלל החידושים בתחום החקלאות. הכניסה חינם.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.