שני מוקדים נוספים של שפעת עופות במושבים גדיש ונאות גולן

03 ינו 2022 המחברת/ת:
שפעת עופות שפעת עופות

21 אלף עופות נוספים נגועים במחלה הקטלנית אותרו היום (א') בתרנגולי הודו בנאות גולן, ובשני לולי מטילות במושב גדיש; האתרים כולם בודדו וביצים ממושב גדיש הועברו להשמדה

שר החקלאות, עודד פורר: "מדובר באירוע תחלואה בסדר גודל שלא חווינו כאן בעבר. כל מוקד חדש הוא תמרור אזהרה שמורה לנו לפעול להגברת הבטיחות הביולוגית של כלל הלולים בישראל.  עובדי משרד החקלאות פועלים במתכונת חירום, בכוחות מתוגברים, ועושים לילות כימים כדי לטפל בכל אתר כדי לאפשר חזרה לשגרה בהקדם"

משרד החקלאות ופיתוח הכפר איתר היום (א') עוד שני מוקדים חדשים של תחלואת שפעת עופות מזן H5N1 בצפון הארץ; במושב גדיש, שבמועצה אזורית הגלבוע  אותרו כ-7,400 תרנגולות מטילות נגועות בשפעת העופות בשני לולים; ובמושב נאות גולן זוהה מוקד נוסף עם עוד כ-14 אלף תרנגולי הודו חולים.

השירותים הווטרינריים פועלים במתכונת חירום, ממשיכים בניטור האקטיבי באזור ומבודדים כל מוקד בהתאם לנוהל; ביצים ממושב גדיש נעצרו לשיווק, אך ממשרד החקלאות נמסר כי מדובר כי מדובר במוקד ייצור ביצים קטן. יחד עם זאת,  על פי הנחיית השר, עודד פורר, ועל מנת למנוע אפשרות של מחסור בביצים בחודשים הקרובים, נפתח יבוא ביצים ללא מכס.

נוכח המשך ההתפשטות, משרד החקלאות שב ומחדד את הנחיותיו למגדלי העופות והציפורים בכל חלקי הארץ: יש להחזיק את העופות בכלובים מקורים ומרושתים באופן שלא יוכלו לבוא במגע עם עופות בר או בעלי חיים אחרים; יש לצמצם את הכניסה לכלובים למינימום הנדרש לצורך טיפול נאות בעופות; אין להיכנס לכלובים עם נעליים בהן הולכים מחוץ ללול; יש להימנע לחלוטין מכניסה למשקים ופינות חי שאינם בבעלות ישירה; על כל תסמיני תחלואה או תמותה חריגה בעופות, יש לדווח מידית לרופא הווטרינר המטפל, למוקד העירוני או לרופא הווטרינר הרשותי ובכל מקרה, אין לטפל בעופות החולים או להשליך את פגריהם בצורה לא מוסדרת.

למידע נוסף, ניתן להיכנס למתחם שפעת העופות באתר המשרד.

שני המוקדים החדשים מצטרפים לעוד שלושה מוקדי התפרצות פעילים מהימים האחרונים במושבים גבעת יואב, דבורה וברק. בשלושת מוקדים אלה, הטיפול נמצא כבר בשלבים מתקדמים ולקראת סיום. במקביל, משרד החקלאות ממשיך את הטיפול בשני המוקדים המורכבים ביותר, במושב מרגליות ובאגמון החולה. ביתר המוקדים, לרבות במעין צבי, כפר ברוך, עין צורים, אביגדור, עין החורש, רם-און, סיים משרד החקלאות את הטיפול.

כמו במקרים קודמים השנה, גם במקרה זה מדובר בשפעת עופות מזן H5N1, שעלול לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. משרד החקלאות שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת. 

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.