אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מקימה לראשונה בישראל בית ספר לקיימות ושינויי אקלים

09 מרס 2021 המחברת/ת:
משלחת האונ' לטובת ניקוי חוף ניצנים ממפגע הזפת, משלחת האונ' לטובת ניקוי חוף ניצנים ממפגע הזפת, צילומים: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

מחלות, רעב, שיטפונות, בצורת, גלי חום וסופות - אלו מקצת מתופעות שינויי אקלים שהאנושות חווה בשנים האחרונות. כמענה לכל אלו ועוד, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מקימה בית ספר לקיימות ושינויי אקלים.  "לכל מי שאתגרי האנושות הגדולים הם בראש מעייניו, יש מעתה כתובת אחת. בית הספר לקיימות ושינויי אקלים המתבסס על חמישה עשורים של צבירת ידע, ניסיון ומחקר מדעי בנגב" כתב נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ, באגרת ששלח לקהילת האוניברסיטה ובה הכריז על הקמת ביה"ס לקיימות ושינויי אקלים.

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב הכריזה היום על הקמת בית ספר לקיימות ושינויי אקלים. המהלך הינו המשך ישיר להכרה באוניברסיטה כמובילה עולמית בהכשרה ומחקר פורץ דרך בתחומי הסביבה, המדבור, האנרגיה והקיימות. הכרזת המהלך נעשתה באגרת ששלח נשיא האוניברסיטה, פרופסור דניאל חיימוביץ, בה כתב כי "אך טבעי לרתום את הניסיון המדעי העשיר והמוערך ואת הסגל המוביל בתחומו בעולם לאתגר הזה. בכוונתנו להשקיע משאבים ולגייס שותפים נוספים בכדי ליצור את הדור הבא של פתרונות האקלים והסביבה בכל היבט מדעי או טכנולוגי".

חוקרים ומומחים במכונים לחקר המדבר בקמפוס שדה בוקר, כמו גם במחלקות לגיאוגרפיה, גיאולוגיה, מדעי החיים, מדעי הבריאות, הנדסה סביבתית ואקולוגיה, זוכים להכרה בינלאומית, במסגרת ההתמודדות עם שלל אתגרים הנוגעים למחסור במים וביטחון תזונתי, חקלאות מותאמת סביבה או צורך בפיתוח טכנולוגיות אנרגיה וקירור מתקדמות. כעת, הידע והניסיון שנצברו יעמדו לרשות הסטודנטים בחטיבות הלימוד השונות בבית הספר החדש, כמו: משאבי טבע מתחדשים, מדיניות וניהול סביבתי וקיימות. בית הספר לקיימות ושינויי אקלים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב יכלול מחקרים במגוון תחומים, כדוגמת מיםביטחון תזונתי, אנרגיה נקייההנדסה סביבתיתבריאות הציבור וצדק חברתי.

נשיא האוניברסיטה, פרופסור דניאל חיימוביץפרופסור חיימוביץ: "שינויי האקלים הגלובליים הם האתגר של הדור הזה. מה שהיה פעם בעיה מקומית הפך למשבר עולמי. נדרש שיתוף פעולה בין מומחים ויכולת לחשוב מחוץ לקופסה כדי לחדש ולהפוך גישות מקומיות לפתרונות עולמיים. ההתמודדות שלנו עם אתגרים כמו הבאת התפלה בהיקף המוני והשקיה מתקדמת לעולם, פיתוח רזי החקלאות של יבשות או יצירת טכנולוגיות אנרגיה מתקדמות, זו עדיפות שנולדה מכורח. ההישרדות במדבר הייתה תמיד תלויה בכושר ההמצאה האנושי ונוכח האתגרים עימם מתמודד העולם, אנו מחויבים לחלוק את הידע שלנו באמצעות הקמת בית הספר לקיימות ושינויי אקלים באוניברסיטת בן-גוריון".

בית הספר צפוי להציע מגוון מסלולי לימוד לתואר ראשון ולתארים מתקדמים, לסטודנטים מישראל ומחו"ל ומכין את הסטודנטים לעבודות מגוונות העוסקות

בהיבטים השונים של קיימות, כמו: מדע, תכנון, מדיניות, ניהול, בריאות וכלכלה. מטרתו לספק לסטודנטים מגוון רחב של כלים לפיתוח ולקידום פתרונות מעשיים ובני-קיימא לשינויי אקלים עולמיים, במסגרת מחקר בין-לאומית המשלבת פרספקטיבות מגוונות מתחומי מחקר מובילים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

בזכות הניסיון הרב שהאוניברסיטה צברה, מיקומה הייחודי במדבר והגישה החדשנית שלה, המוכוונת לפתרון בעיות, היא ניצבת בעמדה ייחודית שבה היא יכולה להוביל לימודים מתקדמים ומחקר פורץ דרך, ולפתח יישומים חדשניים להתמודדות עם משבר האקלים העולמי ועם השפעותיו.

חבר וועדת ההיגוי של ביה"ס לקיימות ושינויי אקלים, פרופ' ירון זיו: "לחוקרים השפעה קריטית על הטיפול במשבר האקלים. ביה"ס שלנו מציע גישה חדשנית: סינרגיה בין כל אנשי המחקר העוסקים בתחום. מתוך הדינמיות והיצירתיות נוצרת תרומה ייחודית לכל אחד או אחת, כך שהשלם עולה על סך חלקיו. לנו  יש את היכולת ליצור שילובים אטרקטיביים באמצעות תארים דו מחלקתיים ובנוסף, אנו כבר עובדים על  שיתופי פעולה עם התעשייה, הממשלה ועם גופים בינלאומיים".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.