דחיית עתירה כנגד החלטת ועדת ההשגות שלא להמליץ על מועמדים לקבלה ליישוב / אייל סודאי, עו״ד

אייל סודאי, עו״ד אייל סודאי, עו״ד

1. עתירה מינהלית שהגישו בני זוג כנגד ועדת ההשגות על החלטות ועדות הקבלה על ישובים בנגב ובגליל (להלן:"ועדת ההשגות") וכנגד מושב רמות.

2. העתירה הוגשה נגד החלטתה של ועדת ההשגות מיום 26.7.2023, במסגרתה נדחתה ההשגה שהגישו בני הזוג על החלטת ועדת הקבלה במועצה האזורית גולן שלא להמליץ על מועמדותם של בני הזוג למושב רמות, עקב אי התאמה לחיי חברה בקהילה.

רקע עובדתי:

3. העותרים זכו בהגרלה לרכישת מגרש בהרחבת מושב רמות, ולאחר שנערך להם ריאיון הכרות בוועדת ההיכרות של המושב, התרשמו נציגי ועדת ההיכרות, שאין כוונה אמיתית של העותרים לבנות את חייהם במושב, ולכן המלצת המושב היתה שלילית.

4. למרות ההמלצה השלילית, בחרו העותרים להמשיך בהליכי הקבלה למושב והחלו בהליך מול ועדת הקבלה האזורית, שהפנתה אותם לביצוע מבדקי קליטה חיצוניים לבחינת התאמתם למושב.

5. במבדקים אלה נקבע כי התאמתם של העותרים לקליטה במושב היא בינונית.

6. בסופו של דבר החליטה ועדת הקבלה האזורית שלא להמליץ על מועמדותם של העותרים להיקלט במושב בשל אי התאמה לחיי חברה בקהילה, כאשר ההחלטה התבססה על תוצאות מבחני התאמה ועל התרשמות ועדת הקבלה.

7. על החלטת ועדת הקבלה הגישו העותרים השגה בפני ועדת ההשגות. ביום 15.5.2023 נערך דיון בפני ועדת ההשגות. ביום 26.7.2023 החליטה ועדת ההשגות פה אחד לדחות את ההשגה.

טענות העותרים:

8. העותרים טענו כי הם מתאימים למגורים בקהילה קטנה, וכי חוות הדעת של המכון החיצוני לא אמרה שהם לא מתאימים אלא כי התאמתם בינונית.

9. ההחלטה סובלת מאי סבירות קיצונית, והיא מתעלמת מכך שהעותרת גרה במושב עד לגיל 27, וכי משפחתה גרה במושב עד היום.

10. ועדת ההשגות דנה בהשגתם בהרכב חסר של 4 חברים בלבד, למרות שהדין מחייב אותה לדון בהרכב של 5 חברים. היה חסר נציג מטעם משרד הרווחה והשירותים החברתיים, וזה לבד כשלעצמו מצדיק את ביטול ההחלטה.

11. עוד טענו כי החלטת ועדת הקבלה לא היתה מנומקת.

טענות המשיבה:

12. ועדת ההשגות קבעה את סדרי עבודתה ופרסמה אותה באינטרנט, בהתאם לנדרש בפקודת האגודות השיתופיות. בין היתר נקבע בסדרי עבודתה, כי מנין חוקי לקיום דיון הוא 3 חברי ועדה ובלבד שנכח בדיון היושב ראש, לכן יש לדחות את הטענה בדבר אי עמידה במניין החוקי.

13. ועדת ההשגות בחנה בסבירות את כל השיקולים לפני שקיבלה החלטה, וההחלטה היתה מנומקת.

14. בבחינת מועמדותם של העותרים, הן בוועדת הקבלה והן בוועדת ההשגות, היתה גם התייחסות לקליטה בקהילה הספציפית במושב רמות.

15. כל חוות הדעת של מכון האיבחון נבחנה, ולא רק המסקנה הסופית לפיה התאמתם של העותרים היא בינונית. במכלול המצטבר של הנסיבות, נמצא כי העותרים אינם מתאימים לחיי חברה בקהילה.

הכרעת בית המשפט:

16. הביקורת השיפוטית על החלטות ועדת ההשגות לא נועדה אלא להבטיח שהחלטותיה תקיימנה את כללי הצדק הטבעי ולא תפרנה את הכללים האוסרים על שקילת שיקולים זרים, על התעלמות משיקולים רלוונטיים, על הפלייה, על שרירות, על חוסר תום לב, ועל חוסר סבירות קיצוני.

17. בית המשפט המינהלי לא ימהר להתערב בשיקול דעתם של גורמים מקצועיים, שכן התערבות כזו עשויה להתרחש רק במקרים נדירים.

18. בנסיבות המקרה כאן, הן ועדת הקבלה והן ועדת ההשגות מצאו, כי העותרים אינם מתאימים לחיי חברה בקהילה קטנה, בהתאם לשיקול המעוגן בסעיף 6ג (א)(4) וזאת על יסוד התרשמותם ועל סמך חוות דעת המכון.

19. אמנם ועדת ההשגות התכנסה בהרכב חסר של ארבעה חברים במקום חמישה (בהיעדרו של נציג מטעם משרד הרווחה והשירותים החברתיים), אך כפי שהסבירה ועדת ההשגות, נמצא כי סדרי עבודתה של ועדת ההשגות אכן פורסמו ובסעיף 3 לכללים אלה נקבע, כי p"מניין חוקי לקיום דיון בוועדת ההשגות הוא שלושה חברי ועדה ובלבד שנכח בה יו"ר הוועדה". לפיכך, החלטת ועדת ההשגות שהתכנסה בהרכב של ארבעה חברים היא החלטה כשרה.

20. בהכרעתה ציינה הוועדה ובצדק, כי בחינת חוות הדעת לגופה, מלמדת כי בפרמטרים שונים שבחוות הדעת, שהם מהותיים וחיוניים להתאמה לחיי חברה בקהילה, הייתה הערכה נמוכה. מחוות הדעת למדים כי בני הזוג מרשימים כלא מאוד חברותיים, בעלי נטייה לכניסה למחלוקות ועימותים, ופחות פעילים חברתית אלא עושים לביתם. לא זו אף זו, ועדת ההשגות התרשמה, כי התנהגותם של העותרים, הן בהצגת טיעוניהם בהשגה והן בדיון בפניה, מחזקת את ההערכה העולה מחוות הדעת כי העותרים אינם מתאימים לחיי חברה בקהילה.

21. בנוסף להתרשמותם של חברי ועדת הקבלה ולאמור בתוכן חוות הדעת, גם ועדת ההשגות לא התרשמה כי העותרים גילו הבנה לחיי קהילה או למשמעות של הצטרפות לחיי קהילה. ועדת ההשגות מצאה, כי העותר לא ציין מאומה בדבריו ביחס לחיי קהילה והתרשמה, וכי האינטרס הראשון במעלה שלו הוא האינטרס האישי.

22. בית המשפט קבע, כי אין עילה לבית המשפט להתערב בכל הנוגע להתרשמותם הבלתי אמצעית של חברי הוועדות. עוד קבע בית המשפט, כי משהוא נוכח כי לא נפלה שגגה או פגם כלשהו בתהליך קבלת ההחלטות, הן של ועדת הקבלה והן של ועדת ההשגות, שהינה גוף אובייקטיבי, ומשניתנה הזדמנות לעותרים להשמיע את טיעוניהם אשר זכו להתייחסות עניינית של ועדת ההשגות, אשר קיבלה את עמדתה של ועדת הקבלה ואף התרשמה בעצמה שהעותרים אינם מתאימים לחיי חברה בקהילה, אין מקום לקבל את עתירתם של העותרים. לפיכך, העתירה נדחתה.

עת"מ(נוף הגליל) 13328-08-23 סבח ואח' נ' רשות מקרקעי ישראל ואח', פס״ד מיום 21/3/24

 

מידע נוסף

  • הערת מערכת:

    מאמרים המפורסמים באתר האיחוד החקלאי על ידי אנשי מקצוע מייצגים את דעתם בלבד, אינם מהווים חוות דעת משפטית (אלא אם נאמר במפורש) ואינם מייצגים את עמדת תנועת האיחוד החקלאי .
    לפרטים נוספים ותגובות ניתן לפנות לכותב המאמר בהתאם לפרטיו המפורטים לעיל.

האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

אתר: https://ihaklai.org.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.