סקר שאריות חומרי הדברה בתוצרת חקלאית מקומית קובע: אבוקדו נקי בחומרי הדברה בשיעור של 0%

02 מאי 2021 המחברת/ת:
אבוקדו אבוקדו צילום: גרנות

תוצאות סקר שפורסם לאחרונה על ידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, שופכים אור על הימצאות שאריות חומרי הדברה בתוצרת החקלאית הטרייה המיוצרת בארץ בצורה מפורטת ומקיפה. הסקר בוצע בפירות ובירקות הנדגמים בשדה ובבתי האריזה והם תוצרת חקלאית מקומית. הסקר כלל כ- 1400 דוגמאות מ- 80 גידולים שונים, בדגש על גידולים מקבוצת היבולים הקלים כמו תבלינים, וגם קבוצת גידולים המיועדים בעיקר לשווקים המקומיים ולא לייצוא.

במסגרת הסקר נבדקו 1347 דוגמאות תוצרת טרייה של ירקות ופירות מכל האזורים והמגזרים בארץ, הכוללים 80 גידולים שונים. 57% מהדגימות היו ירקות וגידולי שדה, 26% פירות, 6% הדרים ו- 11% תבלינים. ממצאי הסקר עולה כי באבוקדו, אבטיח, אגס, אננס, בטטה, בננה, בצל, גויאבה, גזר, דלעת, כרוב, מנגו, פיטאיה, פסיפלורה, ארטישוק, רימון, שסק - לא נמצאו חריגות כלל  - שיעור חריגה 0% .

על פי הסקר, כ- 88.3% מהדגימות עמדו בתקן, ו- 51.9% מהדגימות נמצאו ללא שאריות חומרי הדברה כלל. מתוך 11.7% הדוגמאות החריגות, 3.6% נמצאו כחריגות קלות ברמות נמוכות מאוד. כמחצית מהחריגות נבע משימוש בתכשירים בגידולים אשר לא מורשים בתווית התכשיר ולכן כל שארית של החומר אפילו בשיעורים נמוכים ביותר נחשבת כחריגה. כמו כן, 8% נמצאו חריגות ברורות שגררו חקירה של היחידה המרכזית לאכיפה וחקירה, שהובילו ברובן לקנסות מנהליים.

מעל ל- 1200 תכשירים שונים רשומים לחקלאות בארץ, המכילים כ- 440 חומרים פעילים. משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפקח על השימוש בחומרי הדברה בחקלאות. הפיקוח נעשה, בין היתר, דרך בדיקת הימצאות שאריות חומרי הדברה בתוצרת חקלאית טרייה המיוצרת בארץ כשהתוצרת נבדקת לאחר קטיפתה ולפני שיווקה. הפיקוח מאפשר למשרד לכסות את כל צינורות השיווק האפשריים שמהם מגיעה תוצרת לשווקים ולרשתות השיווק.

לדברי תמיר בושניצקי, מנכ"ל חקלאי גרנות, "אנו שמחים על פרסום תוצאות הסקר ורואים חשיבות רבה להעלאת המודעות לנושא שימוש בחומרי הדברה בחקלאות ובשיתוף הציבור. אנו משפרים תדיר ומטעימים במטעים ובשדות שלנו את מערכות הבקרה המתקדמות בעולם לשימוש בחומרי הדברה, ושמחים כי גידולי האבוקדו שלנו נקיים לגמרי משאריות הדברה".  

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.