העסקת עובדים זרים עלולה לעלות ביוקר / איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

איילת רייך-מיכאלי, עו"ד איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

סוגיית העסקתם של עובדים זרים רלוונטית למרבית העוסקים בענפי החקלאות. דומה כי נכון להיום מרבית החקלאים מודעים לכך כי בסיום העסקתם של העובדים הזרים, קיימת אפשרות, בסבירות גבוהה, כי תוגש תביעה לבית הדין לעבודה בדרישה לקבלת זכויות סוציאליות שלטענתם לא שולמו להם וזכויות מכח צו ההרחבה בענף החקלאות. את תופעת הגשת התביעות אנו חשים על בשרנו שעה שמשרדנו נדרש באופן יומיומי לטפל בתביעות המוגשות כנגד מעסיקים שהינם לקוחות המשרד.

כיוון שהתופעה כה נפוצה אנו ממליצים לחקלאים הנמנים על לקוחותינו להקדים תרופה למכה, וזאת, בין היתר, בשני אמצעים מרכזיים: האחד, בתחילת יחסי עובד מעביד לבנות את תלוש השכר באופן שימזער את החשיפה המשפטית, תוך שהתלוש מספק "תשובות" מבעוד מועד לטענות שכיחות של עובדים זרים ובמקביל להתאים את הסכם ההעסקה וההתנהלות למתחייב מהתלוש. השנייה, בסיום יחסי עובד מעביד, בטרם מבוצע גמר חשבון, לאשרר את כל ההסכמות מול העובד הזר באמצעות מתן תוקף של פסק דין בבית הדין לעבודה להסכם גישור. אנו מצאנו כי כדאי ורצוי לאמץ זאת.

לאור האמור והרלוונטיות לחקלאים הפעם בחרתי להביא בפניכם פסק דין אשר ניתן ממש לאחרונה כנגד חקלאי אשר העסיק שלושה עובדים זרים. פסק הדין ממחיש את החשיפה המשפטית הקנויה לחקלאים בעת העסקת עובדים זרים*. 

מדובר בתביעה מצד 3 עובדים מתאילנד (להלן: "התובעים") כנגד מעסיקם לשעבר, בעל משק חקלאי במושב עמיעוז (להלן: "הנתבע"). לטענת התובעים הנתבע הודיע להם כי אשרת השהייה שלהם עומדת לפוג ועל כן היום האחרון המופיע להם באשרה הינו יומם האחרון בעבודה. לאור זאת ביקשו התובעים תשלומים שונים המגיעים להם לטענתם כגון: הפרשי שכר מינימום, פיצויי פיטורים ועוד מגוון זכויות נלוות. לטענתם, הנתבע בחר שלא לשלם דבר ועל כן מוגשת תביעתם.

מנגד טען הנתבע כי התובעים קיבלו ערב עזיבתם את הארץ את מלוא הכספים המגיעים להם על פי חישוב של נציג מטעמם. עוד טען כי התובעים במהלך כל תקופת ההעסקתם קיבלו דמי כלכלה מלאים, מזון, חשמל, מים, מגורים, וכי סכומים אלה יש לקזז מכל סכום שייפסק לטובתם, אם יפסק. הנתבע טען כי הינו מתקשה להשיג אסמכתאות על הסכומים ששילם, וזאת לאור הזמן הרב שחלף. עוד טען כי יש לקזז מכל סכום שייפסק דמי הודעה מוקדמת מכל תובע, שכן התובעים נטשו את עבודתם מרצונם לפני שחלפה תקופת ההעסקה, ללא הודעה מוקדמת, ומבלי שנתנו לנתבע זמן להתארגן ולמצוא עובדים חלופיים. כמו כן, יש לקזז עבור נזקים שגרמו התובעים לנתבע בנטישתם את מקום העבודה לפני הזמן.  

בית הדין קבע כי טענת הנתבע כי ביצע גמר חשבון לתובעים הינה טענה מסוג "פרעתי", והנטל להוכחתה חל על הנתבע, הנתבע לא הביא שום ראיה להוכחת טענתו ועל כן על פי הפסיקה קמה לחובתו חזקה לפיה: דין ההימנעות כדין הודאה בכך שאילו הובאה אותה ראיה, הייתה פועלת לחובתו. בשל כך נדחתה טענת הנתבע לביצוע גמר חשבון לתובעים. לאור כך פנה בית הדין לדון ביתר הזכויות אשר נתבעו ע"י התובעים.  בכל הנוגע לתשלום הפרשי שכר מינימום וגמול עבודה בשעות נוספות נפסק כי בהתאם לסעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, מעביד חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית. נטל הראייה להוכחת היקף עבודתו של התובע ותשלום מלוא שכר המינימום מוטל על הנתבע - במקרה הנ"ל הנתבע לא הציג שום אסמכתא התומכת בטענתו כי שולמו לתובעים מלוא זכויתיהם עפ"י החוק לאור כך עפ"י סעיף 7ב לחוק שכר המינמום והפסיקה נקבע כי בהעדר תלושי שכר ופנקסים, קמה חזקה כי העובד עבד בהיקף של משרה מלאה לצורך זכותו לשכר מינימום על פי החוק. עוד נקבע כי בהתאם לסעיף 26ב(ב) לחוק הגנת השכר חישוב השעות הנוספות ייעשה על בסיס 60 שעות חודשיות ופסק בעניין זה לטובת התובעים. כמו כן, בכל הנוגע לנסיבות סיום ההעסקתם של התובעים וזכאותם לפיצויי פיטורים נאמר ע"י ביה"ד כי הלכה פסוקה הינה כי סיום עבודה בשל סיום תקופת האשרה עולה כדי נסיבות המצדיקות קבלת פיצויי פיטורים. במקרה הנ"ל שני תובעים עזבו את מקום העבודה חודש לפני הזמן ללא מתן הודעה מוקדמת ועל כן אינם זכאים לפיצויי פיטורין, ואף יש לקזז מסך תביעתם דמי הודעה מוקדמת. ואילו התובע השלישי עבד עד היום האחרון ועל כן זכאי לפיצויי פיטורין. בנוסף, המשיך ביה"ד וקבע כי אין מחלוקת בדבר החלת הוראות ההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה בענף החקלאות על הצדדים ופנה לדון בכל זכות אשר נתבעה בנפרד (דמי כלכלה/ מענק שנתי/ פיצוי בגין העדר הפרשות לקרן הפנסיה/ דמי הבראה/פדיון חופשה/דמי חג). בסכמו של דבר קבע בית הדין כי הנתבע לא הצליח להוכיח הלכה למעשה כי שילם לתובעים את המגיע להם ופסק לטובת התובעים. לבסוף, דן ביה"ד בטענת הקיזוז שהעלה הנתבע בגין תשלומי דיור; דמי כלכלה, מזון, חשמל, מים, ביטוח רפואי וכד' ודחה אותה לאור אי הצלחת הנתבע להשיג אסמכתאות על הסכומים ששילם. כמו כן, דחה ביה"ד את טענת הקיזוז כי התובעים גרמו לנתבע נזק בנטישתם לפני הזמן משזו לא הוכחה בפועל. עם זאת בית הדין קבע כי טענת הקיזוז מתקבלת בכל הנוגע לדמי הודעה מוקדמת אשר נוגעת לשניים מתוך שלושת העובדים. בסך הכל נפסק כי על הנתבע לשלם סך של 402,515 ₪. ללא ספק מדובר בסכום משמעותי מאוד הממחיש את החשיבות בהתנהלות נכונה מול העובדים הזרים אשר תסייע למזער את החשיפה המשפטית למינימום הנדרש.

*סע"ש (אזורי ב"ש) 2879-09-15 מודי נרטיף נ' דניאל אבוטבול (פורסם בנבו, 05.03.2018)

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.