תניית אי תחרות / איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

איילת רייך-מיכאלי, עו"ד איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

פעמים רבות מושבים וגם חברי מושבים מקימים עסק בשותפות עם גוף אחר. במקרים אלו אני ממליצה לא להתעלם מכך שייתכן ובעתיד, חו"ח, השותפות תפורק. במקרה של פירוק השותפות או סיום ההתקשרות יש למנוע מהצד השני להתחרות בכם, תוך שימוש בידע ובמשאבים שקיבל מכם השותף בתקופת השותפות. מטבע הדברים, להסכם השותפות, ובייחוד ל"תניית אי התחרות" המופיעה בו, חשיבות רבה. פסק דין* שניתן לאחרונה (18.8.19) בבית המשפט העליון דן בנושא חשוב זה ומדגיש את ההכרח בניסוח נכון של תניית אי התחרות, ועל כן בחרתי לסקור את עיקריו בפניכם. 

המערער באותו עניין עוסק בתחום ההשקעות בנדל"ן. בשנת 2011 הקים המערער מוסד המתמחה בלימוד פרקטי של השקעות בתחום הנדל"ן. בשנת 2012 פנה המערער למכללה העוסקת בהכשרת סוחרים פרטיים בשוק ההון במטרה לבחון הקמת מיזם משותף ללימוד תחום ההשקעות בנדל"ן במכללה. בעקבות כך חתמו המערער והמכללה על הסכם לשיתוף פעולה, והמכללה החלה לעסוק גם בלימוד השקעות נדל"ן במסגרת מיזם משותף עם המערער.

בהסכם עליו חתמו הצדדים נכללו שני סעיפים בהם עוגנו "תניות אי-התחרות". הסעיף הראשון קבע כי בתקופה של 48 חודשים מהיום שההתקשרות בין הצדדים תגיע לסיומה מכל סיבה שהיא, לא תהיה המכללה רשאית להעניק שירותי הוראה המתחרים במערער. הסעיף השני קבע כי במידה ותופסק ההתקשרות בין הצדדים מתחייבת המכללה שלא להעסיק את מי ממרצי המיזם המשותף ולא לעשות שימוש בקניינו הרוחני של המערער לרבות תכנים שיווקיים וחומרי לימוד. עם זאת, הסעיף השני קבע כי קיימת למכללה האופציה להמשיך ולהעסיק את מרצי המיזם ולעשות שימוש בכל החומרים כנגד תשלום בסך של 15,000 ש"ח בחודש ו-5% ממחזור המכירות + מע"מ.

לאחר החתימה על ההסכם חלה התדרדרות ביחסים בין הצדדים, שהובילה לפגישה במהלכה מסרו בעלי המכללה למערער כי הם אינם מעוניינים עוד בהמשך ההתקשרות עימו. בעקבות כך הגישו הצדדים תביעות הדדיות לבית המשפט המחוזי. ביסוד תביעתו של המערער עמדה הטענה שלפיה המכללה ביטלה את ההסכם שלא כדין, וכן הפרה את תניות אי-התחרות שעה שהמשיכה להפעיל את המיזם המשותף באופן המקים לו זכאות לפיצויים.

במסגרת פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי, התקבלה טענת המערער כי המכללה היא זו שביטלה את ההסכם שלא כדין. מכאן פנה בית המשפט לבחון את פרשנות תניות אי-התחרות, וקבע כי זכאות לתמורה המוסכמת קמה אך ורק בגין הפרה של סעיף תניית התחרות השני ולא גם בגין הפרתו של הסעיף הראשון כטענת המערער. משכך, ככל שהסעיף הראשון הופר, על המערער מוטל הנטל להוכיח את הנזק שנגרם לו כתוצאה מכך. לגופם של דברים, נקבע כי לאחר הפרת ההסכם העלתה המכללה מחדש לאוויר אתר אינטרנט הנושא את שם המיזם המשותף, ושבו נעשה שימוש בקניינו הרוחני של המערער. משכך נקבע כי על המכללה לשלם למערער את התמורה המוסכמת בגין השימוש שערכה בקניין הרוחני. לצד זאת, בית המשפט המחוזי דחה את תביעתו של המערער לפיצויים מכוח הסעיף הראשון של תניית אי התחרות, וזאת משום שלא הוכח כי נגרם לו נזק בעקבות הפרת סעיף זה.

המערער סירב להשלים עם פסק הדין והגיש ערעור לבית המשפט העליון. בערעור נטען כי בניגוד לפרשנות שניתנה בפסק הדין, הפרה של הסעיף הראשון מקימה זכאות לתמורה המוסכמת הקבועה בסעיף השני, ומשכך המערער איננו נדרש להוכיח כי נגרם לו נזק עקב הפרה של הסעיף הראשון על מנת לזכות בפיצויים.

בפסק הדין שניתן בערעור קבע בית המשפט העליון כי המערער מבקש לייחס לתניות אי-התחרות (הסעיף הראשון והשני) משמעות "סינרגטית", שלפיה התמורה המוסכמת שנקבעה בסעיף השני חלה גם במקרה של הפרת הסעיף הראשון. אולם, כפי שנקבע בפסק הדין של המחוזי, הסעיף הראשון מטיל מגבלה כללית מתוחמת בזמן שלפיה בתקופה של 48 חודשים לאחר סיומו של ההסכם המכללה לא תהיה רשאית להעניק שירותים שיתחרו במערער. הסעיף השני מוסיף וקובע איסור מצומצם (שאינו מוגבל בזמן) שלפיו המכללה לא תהא רשאית להעסיק את מי ממרצי במיזם המשותף ולא לעשות שימוש בקניינה הרוחני של המערער. עם זאת נאמר באותו סעיף כי ניתנת למכללה  האופציה לעשות כן כנגד תשלום התמורה המוסכמת.

בית המשפט העליון קובע כי, כפי שקבע בית המשפט המחוזי, מדובר בשני תתי-סעיפים נפרדים, וככל שהכוונה הייתה שהתמורה המוסכמת שנקבעה בסעיף השני תחול גם במקרה של הפרה של סעיף הראשון– נדרש היה ליתן לכך ביטוי מפורש בהסכם. זו הפרשנות שעולה מלשון תניות אי-התחרות, והיא מתיישבת עם המשמעות הנפרדת של כל אחד משני הסעיפים העולה ממקרא כל אחד מהם לחוד ושניהם יחדיו – הסעיף הראשון קובע תניה כללית מוגבלת בזמן שהפיצוי בצידה דורש הוכחה, בעוד שהסעיף השני מטיל איסור מצומצם שאינו מוגבל בזמן שהסעד בגין הפרתו נקצב מראש. משכך, על מנת לזכות בפיצוי בגין הפרתו של הסעיף הראשון, שומה היה על המערער להוכיח את גובה הנזק שנגרם לו עקב התחרות של המכללה – והוא לא עמד בנטל זה. משכך ערעורו של המערער נדחה. לאור האמור מוצע לנסח את תניות אי התחרות באופן אשר יתן לכם הגנה ואף ירתיע את הצד שכנגד מלבצע את ההפרה.

* ע"א 1124/18 אביב אוחנה לובצקי נ' מכללת א.ר. פסגות בע"מ (פורסם בנבו, 18.08.2019)

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.