על רקע מזג האוויר הקיצוני - קנט מסכמת את נזקי מזג האוויר לחקלאות במחצית הראשונה של 2019: תפצה את החקלאים בכ-200 מיליון ₪

18 יול 2019

על רקע מזג האוויר הקיצוני, קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות פרסמה הבוקר את נתוני היקף נזקי מזג האוויר שנגרמו לחקלאים במחצית הראשונה של 2019. מהנתונים עולה כי הקרן תפצה את החקלאים בכ-200 מיליון ₪ בגין נזקים שנגרמו להם במהלך 6 החודשים הראשונים של השנה. את הפיצוי הגבוה ביותר יקבלו מגדלי הירקות ולאחריהם מגדלי הפירות ומגדלי הפלחה. בקנט מציינים כי בשל אופיים של נזקי מזג האוויר לגידולים החקלאיים, את ההיקף הסופי של הנזקים ניתן יהיה לקבוע בהמשך,  בעת הגעת הגידולים לבתי האריזה.

זינוק של למעלה מ-10% במספר התביעות לנזקי מזג האוויר

מהנתונים שפרסמה קנט עולה כי במחצית הראשונה התקבלו בחדר המצב של הקרן כ-7,300 דיווחי נזק מחקלאים בכל רחבי הארץ. זאת לעומת כ-6,600 דיווחי נזק בתקופה המקבילה אשתקד. בחלוקה גיאוגרפית, למעלה מ-3,400 דיווחים היו בשל פגעי מזג האוויר בגידולים השונים בצפון הארץ, למעלה מ-2,000 דיווחים בדרום הארץ ולמעלה מ-1,800 דיווחים התקבלו מחקלאים במרכז. למעלה מ-2,300 דיווחים היו של מגדלי הפירות, למעלה מ-2,000 דיווחים התקבלו ממגדלי הירקות, למעלה מ-700 דיווחי נזק היו של מגדלי ההדרים, כ-500 דיווחים התקבלו ממגדלי הפלחה ולמעלה מ-260 ממגדלי האבוקדו.

מבחינת גורמי הנזק, המחצית הראשונה של השנה החלה בנזקים שנגרמו כתוצאה מהחורף שמצד אחד היה מבורך וחריג בהיקף המשקעים אך מצד שני גרם לנזקים לא מעטים לגידולים השונים. בין השאר בשל אירועי סערה ושיטפון שגרמו להצפות של גידולי ירקות, לפגיעה בגידולי הפירות ולנשר של פירות מהעצים, בהיקפים גבוהים מהמקובל בשנים האחרונות. נזק מרכזי נוסף נגרם כתוצאה ממספר אירועי ברד שפגע בגידולים ובמקרים רבים גרם לפציעת הפירות והירקות ולפסילתם לשיווק, וכמו כן נזקי מחלות ומזיקים.  

בנוסף, במהלך המחצית הראשונה של 2019 התרחשו שני אירועים חריגים: בחודש אפריל התרחשה סערה מאוחרת יחסית שכללה ברד כבד בחלק מן האזורים. בעקבות אירוע זה בלבד  נתקבלו בקנט כ–1,030 דיווחי נזק, מהם כ-70% בענף פירות. חודש לאחר מכן, במחצית השנייה של מאי נרשם שרב כבד מאוד עם טמפרטורות גבוהות מ-40 מעלות צלזיוס ברוב אזורי הארץ. בעקבות אירוע חריג זה בלבד התקבלו בקנט כ- 890 דיווחי נזק מתוכם למעלה מ-230 דיווחים על פגיעה בגידולי האבוקדו, למעלה מ-200 דיווחים על פגיעה בגידולי הפירות השונים וכ-190 בהדרים.  השאר נחלקו בין גידולי הפלחה, הירקות, גפן יין והלול.

פיצויים של למעלה מ-55 מיליון ₪ למגדלי הירקות

על פי נתוני קנט, את עיקר הנזק במחצית הראשונה של השנה ספג ענף הירקות ובכללם גידולי תפוחי האדמה, הבצל, העגבניות, האבטיחים והמלפפונים. היקף הפיצוי למגדלי הירקות צפוי לעמוד על למעלה מ-55 מיליון ₪. מגדלי הפירות צפויים לקבל פיצוי של כ-44 מיליון ₪, בעיקר עבור נזקים שנגרמו לגידולי השקד, מנגו, נקטרינה, ענבי מאכל, תפוחי עץ, אפרסק, שזיף ומשמש. נזקים גדולים נגרמו במחצית הראשונה של השנה גם למגדלי הפלחה והללו יפוצו בכ-24 מיליון ₪. עיקר הנזק לגידולים הללו נגרם כתוצאה מהגשמים המאוחרים שירדו השנה ושפגעו בשחת שנקצרה והושארה בשדות לייבוש.  מגדלי האבוקדו יקבלו פיצוי בהיקף של למעלה מ-16 מיליון ₪ ומגדלי ההדרים כ-12 מיליון ₪.

בתחום בעלי החיים החקלאיים, קנט תפצה  את מגדלי העופות בכ-19 מיליון ₪, את מגדלי הבקר בכ-13 מיליון ₪ ואת מגדלי הדגים בכ-5 מיליון ₪. עיקר הנזק לענפים אלו נגרם כתוצאה ממחלות שונות ומהחום.

שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט: במחצית הראשונה של השנה היינו עדים לשתי תופעות טבע יוצאות דופן ובלתי צפויות. מצד אחד חורף עתיר במשקעים, הרבה מעל הממוצע הרב שנתי, ומצד שני גל חום ששבר שיאים. לחקלאים כמעט ואין אפשרות להתמודד עם תופעות שכאלה, תופעות שלצערי נמשיך להיות עדים להם בשל התחממות כדור הארץ. אין עוד ענף כלכלי בארץ שנאלץ להתמודד עם הנזקים העצומים הנגרמים מכך. ללא הביטוח והפיצוי הכספי משקים רבים היו קורסים, על כל המשתמע מכך. אנו נמשיך לעדכן את תוכניות הביטוח בהתאם לתנאים המשתנים ולהבטיח לחקלאים גב כלכלי שיאפשר להם להתמודד עם נזקים אלו.    

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.