מהי החשיפה למי מכם שמאפשר לצד ג' לעשות שימוש בקרקע החקלאית שברשותכם ? / איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

איילת רייך-מיכאלי, עו"ד איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

 קוראיי הנאמנים יודעים וודאי כי עשיית שימוש חורג, כמו למשל, מתן זכות שימוש לצד ג' בקרקע החקלאית, מהווה הפרה של חוק ההתיישבות (להלן: "החוק") וחושפת את המחזיק בקרקע לסנקציות חמורות הקבועות בחוק ובכללן גם הפקעת הקרקע והחזרתה לרשות מקרקעי ישראל. חשוב מאד לדעת כי סיכון נוסף שלוקח מחזיק הקרקע, בהקשר זה, מצוי במישור היחסים שבינו לבין הגוף עימו התקשר לעשיית השימוש החורג. היינו מול צד ג' אשר אפשרתם לו לעשות שימוש בקרקע החקלאית שברשותכם. כך, סעיף 12 לחוק קובע כי מי שהתקשר עם מחזיק בפעולה המהווה שימוש חורג זכאי לפיצויים מאת המחזיק ותביעתו תידון בועדת ההכרעה. מקרה כגון זה נידון בפסק דין שניתן לאחרונה (7.5.19)* בועדת ההכרעה ובפאת חשיבותו בחרתי להביא את עיקריו בפניכם.

התובעת באותו עניין היא חברה אשר עיסוקה העיקרי הוא גידול ושיווק דשא. הנתבעת היא אגודה שיתופית, המחזיקה בקרקע הרלוונטית. החל משנת 2005 נחתמו בין הצדדים הסכמים לעיבוד הקרקע לשם גידול דשא. הצדדים הסכימו כי לצורך הגידול תעמיד הנתבעת את השטח והקצבת המים, ואילו התובעת- את התשומות במלואם, וכן את הידע בגידול, מיון ושיווק. כמו כן, תהיה אחראית הנתבעת לשטח ולגידולים ותישא בכל עלות או נזק עקב כך. עוד צוין כי הנתבעת תהא זכאית לחלק יחסי מהרווח, אך לא תחויב בגין חלק כזה או אחר מכל הפסד או נזק ואלו יחולו רק על ה"מעבדת" קרי, התובעת.

בחודש ינואר 2012 הגישה הרשות המוסמכת לפי החוק תביעה לוועדת ההכרעה כנגד הנתבעת והתובעת בגין עשיית שימוש חורג. להגשת התביעה קדמו סיורים שנערכו בשטחי הנתבעת ע"י פקחי הרשות ומכתבי התראה שנשלחו בעקבותיהם. ביום 31.8.12 נתנה הוועדה תוקף של פסק דין להסכמה שהושגה בין הרשות המוסמכת לבין הנתבעת לפיו השימוש החורג בקרקע ייפסק.

בכתב התביעה טענה התובעת כי במועד החתימה על ההסכמים לא הכירה את חוק ההתיישבות ולא ידעה כי יש צורך באישורם אצל הרשות המוסמכת, שכן אחרת לא הייתה משקיעה מאות אלפי ₪ ללא אישור. עוד נטען כי חרף פניית הרשות המוסמכת אל הנתבעת והדרישה להסדרת השימוש - לא עדכנה הנתבעת את התובעת על הצורך בהסדרה זו ו/או על עצם הפנייה אליה ולא פעלה כנדרש לשם ההסדרה, ומשכך בסופו של יום הוגשה תביעת הרשות המוסמכת ממנה נודע לתובעת על הדרישות להסדר השימוש החורג לראשונה. עוד נטען כי חרף האמור בסעיף 8 להסכם, לפיו "היה ורשות כל שהיא תאסור על קיומו או המשכו של הסכם זה... הצדדים יעשו כל מאמץ משפטי סביר על מנת לקיים הסכם זה ככתבו ולא ינקטו בכל פעולה שהיא העומדת בניגוד להוראותיו ותכליתו...", סירבה הנתבעת לאפשר לתובעת לעבד את הקרקע ואף הורתה לחברה שסיפקה את המים לסגור את אספקת המים.

בראשית פסק הדין קובעת ועדת ההכרעה כי אמנם הוראות ההסכמים שכרתו הצדדים מנוגדות לחוק ההתיישבות ומדובר למעשה במסווה של חוזי שכירות. עם זאת, בניגוד לנטען בכתב התביעה, הוועדה קובעת כי שני הצדדים ידעו או היו צריכים לדעת על כך שההסכמים מנוגדים להוראות חוק ההתיישבות וחרף זאת כל אחד מהם בחר לעצום עיניים- מסיבות ברורות ואינטרסים משותפים. הוועדה מציינת כי נציג התובעת הינו חקלאי מזה עשרות שנים והוראות החוק ודאי לא אמורות להיות זרות לו. לכל הפחות היה עליו להתייעץ עם עו"ד או בר סמכא בתחום ההתיישבות, בטרם חתם על ההסכם. כמו כן, הוראות סעיף 8 הנ"ל והעובדה שחתם על הסכם שותפות במסווה של חוזה שכירות מלמדות כי הכיר את הוראות החוק.

עם זאת, הוועדה קובעת כי חומר הראיות שהובא לפניה מצביע על כך כי הנתבעת לא גילתה ביודעין בזמן אמת לנציגי התובעת על הסיורים של הפקחים מטעם הרשות וכן על מכתבי ההתראה שנשלחו בדבר "השימוש החורג" עוד בשנת 2010. בין הנתבעת לרשות המוסמכת היו חילופי מכתבים ואף התקיימו פגישות אליהן לא הוזמנה התובעת.

התביעה שהגישה הרשות כנגד האגודה בשנת 2012, ואשר העתק ממנה נשלח על פי החוק גם אל התובעת, היא שהבהירה לתובעת את מצב הדברים העובדתי והמשפטי, לפיו על אף התראות חוזרות ונשנות שהתקבלו אצל הנתבעת, היא לא הסדירה ו/או פעלה להסדיר את ההיתרים הנדרשים לשם המשך פעילות התובעת בקרקע ועיבודה, ומשכך היא נדרשת להפסיק פעילות זו.

הוועדה קבעה כי בנסיבות העניין התנהלות הנתבעת הייתה חסרת תום לב, בניגוד להסכמות ולציפיות הצדדים המעוגנות בהסכם, ורשלנית מניה וביה. בהתנהלותה גרמה הנתבעת לכך כי לתובעת לא היה די זמן בפועל על מנת לאתר קרקע חלופית לגידוליה, ולמעשה נאלצה לפנות את הקרקע בחלוף חודשיים וחצי ממועד מתן פסק הדין, תוך הפסדים כספיים לא מבוטלים, על פניו.

לאור קביעות אלו חוייבה הנתבעת לשלם לתובעת פיצוי בסך כולל של 651,360 ₪ בתוספת שכ"ט עו"ד בסך של 153,000 ₪.

* ו"ע (שלום ת"א) 33256-10-12 דשא יצהר בע"מ נ' ינוב מושב עובדים להתיישבות חקלאית (פורסם בנבו, 07.05.2019)

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.