ועדת הכספים דורשת: הקצאת 30 מיליון ₪ למניעת הקפאת מכון וולקני

23 אוק 2018 המחברת/ת:

ועדת הכספים קיימה היום (ג') דיון לעניין קיצוץ של כ-55 מיליון ₪ בתקציב המכון בשנת 2019, הצפוי להביא לשיתוק בפעילות המכון ולפגיעה קשה במחקר החקלאי בישראל. במסגרת הדיון קראה הוועדה להעמיד 30 מיליון ₪ נוספים לתקציב 2019, כפתרון להמשך פעילותו התקינה של המכון, כאשר 20 מיליון יגיעו ממשרד החקלאות ו-10 מיליון יגיעו ממשרד האוצר. מנהל המכון הצהיר כי הוא לא יוכל לקיים את פעילותו תחת הקיצוץ וכי משרד החקלאות זורה חול בעיניים כשהוא מצביע על תקציבים אחרים כתוספת לתקציב המכון. במהלך הדיון הצהיר משרד החקלאות כי הוא בוחן את פעולות התפעול השוטפות של המכון, על מנת להבין את צרכיו המהותיים. במסגרת דיוני היום אישרה הוועדה מספר תקציבים למשרד החקלאות, ואילו ההעברה בה נכלל תקציב המכון עוכבה במסגרת דרישת הוועדה להגדיל את התקציב.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "מה שאתם עושים זה לייבש את המכון עד שקצה נפשנו בדיונים, אנחנו חושבים שמכון וולקני הוא עניין חיוני, הוא לא דבר של מה בכך וביקשנו למצות את הדיון. יש קיצוץ רוחבי של 6-10 אחוז במשרד החקלאות, אבל הקיצוץ בוולקני הוא 24 אחוז, למעלה מכפול, המשמעות שאת 2019 הם לא יכולים להתחיל. היה מן הראוי להגיע להסכמה".

ח"כ יצחק וקנין: "אם המדינה התפארה במשהו בכל שנות קיומה זה הפיתוח החקלאי, עד היום רה"מ מתפאר בכך בכל מקום בעולם, והכל בזכות המכון הוולקני. זו טעות אסטרטגית של מדינה שמקצצת במכון שלוקח אותה קדימה בכל מיני תחומים בחקלאות. החקלאות צריכה טיפול מתמיד. לא צריך להוסיף אסונות ידי אדם למצב הקשה גם ככה של החקלאות. אסור לתת לזה יד".

ח"כ איתן ברושי: "הבעיה כאן היא כבדה, כי הוויכוח הוא בתוך משרד החקלאות".

פרופסור אליהו, פיינרמן, מנהל מכון וולקני: "יש במכון כ-200 חוקרים, כ-450 עוזרי מחקר, 300 סטודנטים שעושים בו דוקטורט ועוד, יש לו שלוחה בדרום, שמו הולך לפניו. קיצצו לנו 55 מיליון ₪. מכיוון שאין לנו כוונה לפטר עובדים זה אומר שתקציב הפעולות ב-2019 ירדת ל-17 מיליון ₪ בשנה זו, כואב לי שהולכים לייבש את המכון, אין לי מושג למה, אף אחד לא דיבר אתנו".

"הטענה שתקציב שנכנס למחקר של המכון גדל זה זריעת חול בעיניים, הכסף שנכנס מגיע למדען הראשי של המשרד ובמידה והמדענים יזכו בתמיכות שמחלוקות ל-3 שנים, יגיעו 13 מיליון ₪ סך הכל לחוקרים בשנה, והדבר לא נוגע לקיצוץ בתפעול המכון, מה שמגיע מתוך הכספים הללו זה סך הכל 2.6 מיליון ש"ח אחרי שלקחו לנו 55 מיליון. בהעדר התקציב הזה גם החוקרים לא יוכלו להגיש בקשות כדי לזכות בתמיכות, כי לא יהיה להם איפה לחקור" הוסיף פיינרמן.

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: ״התשתית של החקלאות הישראלית בנויה מאותם חוקרים שיושבים באותו האזור - המכון וולקני בבית דגן, הפקולטה לחקלאות ברחובות של האוניברסיטה העברית ומחלקות הכימיה וביולוגיה של מכון ויצמן. אמנם קיים היום וויכוח על העברת המכון הוולקני לצפון, אך הידע מצוי בראשם של האנשים, אותם חוקרים שיושבים זה לצד זה. היא זאת שנותנת לאולם החוקרים לעשות את המחקר ולהביאו להישגים בינלאומיים. כאשר כתוצאה מסיבות לא ענייניות מקצצים להם את תקציבם כדי להעבירם בכוח לצפון, פוגעים במפעל של מאה שנה שעיני כל העולם נשואות אליו ואת הטירוף הזה מוכרחים לעצור״.

ד"ר ענת זאדה באיירס, חוקרת ותיקה במכון וולקני: "מאז תחילת עבודתי איני זוכרת התייחסות כה מזלזלת מהממשלה, שנתיים מנסים להעביר אותנו לצפון והשנה מנסים לעשות זאת באמצעות סגירת הברז התקציבי".

שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד החקלאות: "הסיפור הוא הפוך, שהגשנו לאגף התקציבים את הדרישות שלנו, זה היה 2 וחצי עמודים, בסופו של דבר קיבלנו מספר מועט של דברים, מתוכם שניים נגעו למכון וולקני. ביקשנו דווקא תוספות למחקר ולמעבדות, קיבלנו הכפלה של תקציב המחקר. הדיון פה הוא על התפעול, אנחנו לא מוכנים לקבל את זה שיש מכון אצלנו שלא מוכן להתייעל, אין דבר כזה. שנים על שנים שיש החלטה על קיצוץ רוחבי והוא לא הושת על מכון וולקני. הקמנו צוות לבחינת ההוצאות החיוניות כדי שהמכון יוכל לתפקד".

לאור הדברים העלה יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הצעה לפתרון בעיית התקציב לפיה יעוברו 30 מיליון ₪ לתקציב המכון לשנת הכספים 2019, כאשר 20 מיליון ₪ מתוכם יגיעו מתקציב המשרד ו-10 מיליון ₪ יגיעו מתקציב האוצר: "אתם יכולים לתת את הכסף בהרשאה להתחייב ולאחר שתעשו את החישובים שלכם של צרכי המכון, תוכלו להחליט כמה מתוכו אתם נותנים סופית".

בתום הפסקה לצורך הדיינות בין משרד החקלאות למשרד האוצר, ביקשו המשרדים שהות של כשבועיים על מנת לבחון את הוצאות המכון ואת הסכום שיועבר עבורו ולהודיע על הסדר שהגיעו אליו בעניין.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "ההחלטה של הוועדה היא שיש להקצות 20 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב ממשרד החקלאות ו-10 מיליון מצד האוצר. השנייה נוגעת ל-30 מיליון ₪, אני מבקש שתבואו עם העברה הזו, אל תעבדו עלינו, אם אתם רוצים לסגור את וולקני, אם התשובה לא חיובית אל תגיעו לכאן".

בתום הדיון ולבקשת מנכ"ל משרד החקלאות אישר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אישור המנכ"ל 2 ההעברות עודפים של משרד החקלאות. ח"כ גפני ציין כי רביזיה לגבי העברה נוספת של המשרד שממתינה לאישור הוועדה ובה נכלל תקציב המכון תאושר לאחר שתקציב המכון יוסדר.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.