על רקע הלחימה, בצל האתגרים - מאות חקלאים בכנס המטעים השנתי של מו"פ צפון ושה"מ

07 ינו 2024 המחברת/ת:
ראש מועצה אזורית עמק הירדן עידן גרינבאום ראש מועצה אזורית עמק הירדן עידן גרינבאום צילום- מו"פ צפון

ראש מועצה אזורית עמק הירדן: אנו מייחלים שממשלת ישראל תחזור לשורשים ותדאג להסדיר את הטעון הסדרה כדי שהחקלאים יוכלו לחזור לשדות ולמטעים שעל הגבול לבצע את העבודה המקצועית שהם עושים הכי טוב בעולם

מאות מגדלים, חוקרים ונציגי ארגונים חקלאיים, השתתפו בכנס המטעים השנתי, מסדרת כנסי החורף המקצועיים בחקלאות של מו"פ צפון במכון המחקר מיגל בחברה לפיתוח הגליל, ושירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, בשיתוף מועצת הצמחים וקק"ל.

במהלך הכנס הנוכחים החליפו ידע מקצועי, שמעו הרצאות על שיטות וחידושים בתחום הגידול וחלקו את הקשיים שחווה הענף כתוצאה מהלחימה. זאת על רקע הקשיים הרבים שהחקלאות בישראל חווה כתוצאה ממלחמת 'חרבות ברזל' והאתגרים שעוד צפויים בעתיד הנראה לעין שהשתקפו בסקר שערך מכון המחקר מיגל והוצג בכנס.

את הכנס שהתקיים בבית גבריאל, פתח ראש מועצה אזורית עמק הירדן עידן גרינבאום: "כפי שאמר טרומפלדור, במקום שבו תחרוש המחרשה היהודית, שם יעבור גבולנו. העובדה שהחקלאים בגליל אינם יכולים להגיע, לקטוף ולעבד את המטעים שלהם על גבול הצפון, אומרת כי קיימת הפרה של הברית הזו והציווי הזה, כאשר ברור שהחקלאים נכונים להגיע עד התלם האחרון, אך כל היתר לא מקיימים את חלקם בעסקה. מפה הקריאה המאוחדת היא כי על כולם להתעשת מאחר ועכשיו, יותר מתמיד, מבינים כולם כמה החקלאות הישראלית חיונית, יש לשמור עליה בכל דרך, לוודא שתהיה איתנה ובעלת יכולת לספק תוצרת בכל תנאי ובכל מציאות. לא נותר לי אלא לייחל ולאחל שממשלת ישראל תחזור לשורשים, ותדאג להסדיר את הטעון הסדרה, כדי שהחקלאים יוכלו לחזור לשדות ולמטעים שעל הגבול, ולבצע את העבודה המקצועית שהם עושים הכי טוב בעולם".

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון: "אנו מודים על ההזדמנות שניתנה לנו לקיים את סדרת כנסי החורף בעמק הירדן, לנוכח המצב הביטחוני המאתגר באזור הגליל העליון, בזכותה מתאפשר לנו להמשיך בהעברת חומרי המחקר והידע הנצבר לחקלאים, לשם יישומו בשטח, בנוסף אנו יוזמים סיורים מקצועיים, מקימים מועדוני מגדלים תוך חיזוק הקשר עם מדריכי שה"מ ומדריכים פרטיים, כל זאת במטרה לקדם את החקלאות בצפון בימי שגרה בימי מלחמה".

ד"ר אדם אברמסון חוקר במכון המחקר מיגל, הציג סקר דיגיטלי שערך בשיתוף חיה רק -יהלום מנהלת מו"פ צפון, לבחינת ההשפעה של מלחמת "חרבות ברזל" על החקלאות והחקלאים בישראל .מתוצאות הסקר, בהשתתפות 389 חקלאים מכל הארץ, עולה כי 89% מהחקלאים הישראלים דיווחו על נזק כלשהו שחוו עקב המלחמה, ו-96% צופים פגיעה נוספת במשקם בחודשים הקרובים. סקר נוסף, הבוחן את המצב כעת, יערך בקרוב.

במהלך הכנס התקיימו הרצאותיהם של

יוסף איזנברג מחברת 'אילסר', בנושא גידול פטריית כמהין חורפית שחורה באזורים הקרירים התופס תאוצה ומתרחב בגולן, כולל תחום ייצוא הכמהין; אודי אלרוי מחברת 'דרך החרוב' בנושא מטעי חרובים כגידול חקלאי אלטרנטיבי; ד"ר מרי דפני-ילין ממו"פ צפון במכון המחקר מיגל על שימוש באנזימים משבשי תקשורת בחיידקים להצלת מטעי האגס ובחינת שילובם כבדור הבא של הדברה אקולוגית; ד"ר יואב גזית מהמכון להדברה ביולוגית בנושא זבוב האפרסק ואיומו על מטעים נשירים; פרופ' צביקה מנדל, מתנדב במכון להגנת הצומח מרכז וולקני על שילוב חיישנים בהדברת מזיקי שלד העץ; ולריה ספליארסקי מהשירותים להגנת הצומח ולביקורת על תריפסאים – מזיקים לצמחים בישראל; ד"ר מרים זילברשטיין ממו"פ צפון במכון המחקר מיגל וס.א. הררי על פעילות במסגרת מיזמי הגנת הצומח גליל – גולן .

כנסי החורף של מו"פ צפון ושה"מ פתוחים בפני הקהל ללא תשלום. פרטים באתר ובדף הפייסבוק של מו"פ צפון.

כנס מופ צפון ושהמ

כנס מופ צפון ושהמ

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.