מחאת ראשי הארגונים החקלאיים: "משרד האוצר מפר איתנו הסכמים"

07 אוג 2023 המחברת/ת:
משרד האוצר מפר הסכמים משרד האוצר מפר הסכמים

שישה בכירים בהנהגה החקלאית שלחו מכתב חריף לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר: "'המקלות' שבהסכמים מונהגים זה מכבר ומכובדים על ידי הארגונים החקלאיים ואילו ה"גזרים" - נשארים רק בהודעות לתקשורת של משרד האוצר". זעקת החקלאים תקבל ביטוי באופן נרחב ב"אגרומשוב" - תערוכת החקלאות המרכזית של ישראל

ראשי הארגונים החקלאיים מוחים, לטענתם, על הפרת הסכמים בין משרד האוצר לחקלאים. ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז השלטון האזורי בישראל שי חג'ג', יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכיר תנועת המושבים עמית יפרח, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ויו"ר התאחדות האיכרים דובי אמיתי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר ויו"ר הארגונים הכלכליים הקיבוציים יעקב בכר שלחו מכתב חריף לשר האוצר בצאלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר - על "ההתנהלות הבעייתית", לטענתם של משרד האוצר.

"מזה עשרות שנים שענף החקלאות מתנהל באמצעות הסכמים חתומים בין משרדי הממשלה והארגוני החקלאים. בדרך זו יצאו לפועל רפורמות מורכבות אותם ביקשה הממשלה לקדם, תוך שמירה על החקלאות – תרבות של כיבוד הסכמים הייתה המובן מאליו", נכתב, בין השאר במכתב.  יש לציין כי קולות הארגונים החקלאיים והחקלאים עצמם יישמעו היטב ב"אגרומשוב" - תערוכת החקלאים המרכזית של ישראל בין ה-5-6.9 במתחם אקספו בתל אביב, שתדון בנושאים השונים ובמאבק החקלאים מול המדינה.

עוד צוין במכתב: "לצערנו, במהלך החודשים האחרונים אנו עדים לתופעה חסרת תקדים, אותה לא ידענו בעבר: הפרת הסכמים וסיכומים שנחתמו עם ארגוני החקלאים היציגים, על ידי משרד האוצר. כך קרה עם הסכמים שנחתמו עם יצרני החלב לסוגיו, כך גם קרה עם הסכם המים וזו ההתנהלות גם בכל הקשור לסיכומים שהושגו בעניין הרפורמה בחקלאות, בענפי הצומח, בענפי הדבש ושמן הזית, בעניין מחירי המים ובעניין העובדים הזרים. כל אלה מיושמים באופן חלקי וחד-צדדי כאשר 'המקלות' שבהסכמים מונהגים זה מכבר ומכובדים על ידי הארגונים החקלאיים ואילו ה"גזרים" – נשארים רק בהודעות לתקשורת של משרד האוצר".

"לא ברור כיצד משרד האוצר, שתפקידו לייצר אקלים כלכלי מתאים לפיתוח עסקי, כולל בענף החקלאות, סבור כי ניתן לקדם את החקלאות בדרך זו. אי כיבוד הסכמים הפך לחלק מכללי המשחק ולכך אין אנחנו יכולים להסכים. מעבר לאובדן האמון, הרושם הוא שמשרד האוצר שם לו למטרה לנהל מלחמת התשה כנגד החקלאות והחקלאים הישראלים, שכידוע לך רובם נמצאים בפריפריה של מדינת ישראל, והחקלאות היא מקור פרנסתם היחידי"

"דוגמא נוספת להתנהלות הבעייתית ניתן לראות סביב הדרישה בעניין התמיכה הישירה – דרישה שביקשה לקבע ולעגן הבנות והסכמות עם הארגונים החקלאיים ועם הדרג המקצועי במשרד החקלאות. לא למותר לציין כי דרישה זו בוצעה במלואה, ומכתב חתום יצא כפי דרישתך, שר האוצר, ובנוסף נמסרו נתונים כספיים ופיסיים. אולם, למרות כל אלה, עדיין לא זכינו לתשובה ברורה שתאפשר את הפעלת "הרפורמה בחקלאות" על כל מרכיבה"

"אנחנו, ההנהגה החקלאית מוטרדים מאוד מההתנהלות הקיימת של הפרת הסכמים ודורשים לקיים אתכם פגישה דחופה, על מנת "ליישר קו" בכלל הנושאים שעל הפרק. במציאות הנוכחית, אנחנו חוששים כי אכן הכתוב במסמכים אכן יבוצע ויש חשיבות מכרעת לקיום פגישה בהובלתך שר האוצר, שתשיב את האמון ואת הנושאים שעל הפרק למסלול שיוביל לצמיחה ולשגשוג של החקלאות הישראלית״.

מנכ"ל אגרומשוב, חיים אלוש, אמר כי "הסכמים צריך לכבד. זעקת החקלאים חשובה לכולנו ואנחנו לא מתכוונים להתעלם ממנה. להיפך, בתערוכת החקלאות המרכזית של ישראל נשמיע את קולם ונוודא שגם הממשלה וההנהגה שלה מקשיבה לקולות שנשמעים מהשטח. כמו כן, בכל הדיונים, שולחנות עגולים והראיונות מהתערוכה עם ראשי החקלאות ובכירי המשק יהיה ניתן לצפות בשידור ישיר, לאחר שהם יועברו בישירות וללא תשלום באולפן המיוחד שיוקם במתחם".

תערוכת החקלאות אגרומשוב 2023 תתקיים בגני התערוכה בתל אביב ב-5-6.9.2023. במסגרת התערוכה, יוצגו מגוון טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות לעולם החקלאות ולחקלאי ויתקיימו כנסים מקצועיים. תערוכת אגרומשוב תתקיים זו השנה ה-32, מדובר בתערוכה המובילה והגדולה בישראל לחקלאות, עם מאות מציגים ואלפי חקלאים ויזמים בתחום החקלאות. התערוכה שמתקיימת בחללים ממוזגים כאשר מציגים ויזמים גם מעבר לים ישתתפו באירוע.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.