ניסוי מוצלח בקטיף בצל בעזרת קומביין ל"חקלאי גרנות"

18 יונ 2023 המחברת/ת:
קטיף בצל בעזרת קומביין קטיף בצל בעזרת קומביין צילום: יהודה בן חיים

מדובר בפריצת דרך בתחום התלוי בכוח אדם, ולאחר קשיים רבים וכישלונות לאורך השנים בניסיון להשתמש בקומביין בצפון הארץ, בו האדמה נחשבת לקשה ולא מתאימה לעבודת הכלי  • גיורא מרום, מנכ"ל צומח גרנות: "בשנים האחרונות אנו משקיעים זמן ומשאבים רבים לאיתור חלופה מכנית מתאימה בישראל בתקווה שכך נוכל להפחית את התלות בכוח האדם"

ניסוי פורץ דרך בתחומו נערך השבוע בשדות הבצל הנרחבים של עמק יזרעאל. חברת "חקלאי גרנות", מגדלת ומשווקת הירקות והפירות לרשתות המזון, ביצעה ניסוי מוצלח בקטיף בצל בעזרת קומביין. בניסוי, בשיתוף פעולה עם קיבוץ מגידו, קחו חלק וועדת המגדלים של עמק יזרעאל ומגדלי בצל רבים נוספים מרחבי הארץ, הצליח קומביין ייחודי ייעודי לבצל, לקטוף בצל באיכות טובה ובשלמותו.

"חקלאי גרנות" נחשבת לשחקנית מובילה בתחום ומגדלת בצל על פני כ-2,000 דונם המניבים כ-15 אלף טון מדי שנה באזורים מגוונים על מנת לתת תוצרת חקלאית איכותית וטרייה ללקוחותיה לאורך כל השנה. בכוונת החברה להרחיב במהלך השנה את קטיף הבצל בעזרת קומביין ולשווק אותו לרשתות המזון ולשווקים הסיטונאים. לדברי יהודה בן חיים, מנהל תחום גידולי השדה של "חקלאי גרנות", "בדרום החלו להשתמש בשנים האחרונות בקומביין, וזאת בשל האדמה החולית של האיזור, אך בצפון, המאופיין באדמה קשה, זה לא צלח משום שהקומביין פוצע את הבצל. בשל הבדלים בסוג האדמה לא הצלחנו לקטוף אצלנו בצפון עם הקומביין ללא פגיעה באיכות הבצל. לאורך השנים ערכנו ניסיונות רבים בדרום עמק יזרעאל, בית שאן והגליל העליון ובכלים רבים, והצלחנו להביא לפיתוח קומביין המצליח להוציא את הבצק בשלמותו מהאדמה ללא פגיעה באיכותו". בהתייחסות לנושא בעיית כוח האדם מסביר בן חיים כי, "במשך שנים רבות קטיף הבצל נעשה על ידי פועלים מהשטחים, מה שהוביל לתלות גדולה בכוח אדם חיצוני, שלעיתים רבות בשל המצב במדינה, לא יכול היה להגיע לעבודה".

לדברי גיורא מרום, מנכ"ל צומח גרנות, "בארבע השנים האחרונות שמה חברת גרנות למטרה לקדם את ענף הבצל בכללותו, בדגש על מציאת זנים חדשים ובעיקר כאלו המתאימים לקטיף עם קומביין, כדי לשחרר את התלות מפועלים וליעל את תהליכי העבודה, תוך הקפדה על איכות הבצל וטיבו. בהובלתם של דורון ליבר ויהודה בן חיים ובשיתוף פעולה עם חברת הקומביין "חקלאות באיכות" של נתי וינטר, הצלחנו לקטוף בצל באיכות טובה, בזכות תכנון נכון של הכנת האדמה שלבי הגידול וזנים מתאימים. כך נוכל מחד לספק בצל איכותי ללקוחותינו ומאידך להעביר את התמורה המקסימאלית לחקלאים שעובדים עימנו".

גרנות נחשב לקואופרטיב החקלאות הגדול בישראל השייך ל-43 קיבוצים. לארגון בתי אריזה מובילים בתחום האבוקדו וההדרים והוא בין היצואנים הגדולים והמובילים בישראל. כ-50,000 טון אבוקדו מגיע לבית האריזה מדי שנה מכ- 35,000 דונם של מטעים, כש- 70% מהתוצרת מיועד לייצוא.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.