קנביס עם תוספות - מפקחי משרד החקלאות מנעו ייבוא של נגיף שאינו קיים בישראל על גבי צמחי קנביס שהובאו מפורטוגל

29 ינו 2022 המחברת/ת:
קנביס נגוע קנביס נגוע צילום אירינה נזרוב מפקחת הסגר

מפקחי אגף ההסגר בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, השמידו עשרות שתילי קנביס רפואי שיובאו מפורטוגל, לאחר שהתגלה בזמן היותם בהסגר כי הם נגועים בווירוס מסוג Hop Latent Viroid  (HpLVd). מדובר בנגיף בעל פוטנציאל נזק גבוה מאוד בגידול קנביס, שאינו קיים בארץ ועלול לגרום לפגיעה חמורה בהתפתחות הנוף ומערכת השורשים, האטה בגדילת הצמחים והפחתה משמעותית של כ-30% בתכולת הקבינואידים (החומרים הפעילים בקנביס).

השימוש בקנביס למטרות רפואיות הולך ומתפתח ברחבי העולם, וגם בישראל. נוכח זאת, חלה עלייה גם בפעולות הפיתוח של חברות ישראליות לצורך גידול של זנים חדשים בעלי איכות רפואית. לשם כך, מייבאות חברות אלה צמחי קנביס ממקורות שונים בעולם, על מנת שישמשו כחומר מוצא גנטי לפיתוח הזנים החדשים.

ממש כמו שגורמים הנכנסים ארצה תחת מגבלות הקורונה, מחויבים למספר ימי בידוד ולבדיקות בטרם יחזרו לשגרה בארץ, מחשש להפצת מחלה, כך גם חלק מהחומר הצמחי המיובא ארצה למטרות ריבוי, מחויב בגידול תחת הסגר ('קרנטינה'), במהלכו החומר נבדק לניקיון ממחלות. זאת, על מנת להבטיח שלא יחדרו לישראל מחוללי מחלות אקזוטיים, פטריות חיידקים ווירוסים שונים. באמצעות הפרקטיקה הזו ניתן להבטיח את המשך הגידול הסדיר של חקלאות צמחית בכלל, וקנביס רפואי בפרט. באופן זה ניתן לסייע בהפקת תוצרת איכותית יותר, בהפחתת השימוש בחומרי הדברה, ובתוך כך גם לקדם את השיווק והייצוא של התוצרת לחו"ל.

במקרה הזה, מפקחי המשרד נאלצו להשמיד את כל החומר שיובא מחשש להתפשטות מחלה חדשה בישראל שאינה קיימת בקרב גידולי הקנביס הרפואי בארץ. במשרד מדגישים כי לולא הצמחים היו מיובאים כחוק ובצורה מוסדרת, לא היה ניתן למנוע את התפשטות המחלה, דבר שהיה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך עבור תעשיית הקנביס הרפואי המתפתחת בישראל. נוכח זאת, במשרד החקלאות שבים ומדגישים כי כל ייבוא של חומר צמחי למטרות חקלאיות, מחייב עמידה בסטנדרטים הגבוהים של תקנות הגנת הצומח, ועל כל ייבואן לתת את הדעת על הספק ומדינת המוצא מהם הסחורה נרכשת.

 

ד"ר אריק שמאי, מנהל אגף הסגר צמחים בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות: "במציאות של ייבוא הולך וגדל של תוצרת חקלאית טרייה, כמו גם של צמחים המיובאים לצורך פיתוח ומחקר, ישנה חשיבות מכרעת לפעילות הפיקוח של הגנת הצומח במשרד החקלאות, כגורם המוודא כבר בנקודות הכניסה לישראל, כי מחלות ומזיקים שונים לא "יהגרו" ארצה, ויסכנו את ענפי החקלאות השונים. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר גידולים חקלאיים שנחשבים לנקיים בארץ מהרבה מזיקים וגורמי מחלה שקיימים בגידול מקביל בארצות אחרות. היות וגידול הקנביס בארץ הוא חדש יחסית והוא מיועד לתעשיית התרופות חשוב לשמור אותו נקי מאותם נגעים".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.