סיכום שנת 2021 בענף שמן הזית - אשכול בית הכרם

03 ינו 2022 המחברת/ת:
שמן זית באשכול בית הכרם שמן זית באשכול בית הכרם צ.אהוד סורייאנו

רגע לפני סיום השנה, באשכול בית הכרם מסכמים את שנת 2021 בענף שמן הזית, אחד מתחומי הפעילות השונים של האשכול המוביל לפיתוח כלכלי אזורי, תיירות ועוד...

בקעת בית הכרם היא ליבו הפועם של ענף שמן הזית בישראל, המשלב חקלאות עם מסורת קדומה ותרבות. כרמי זיתים הנפרסים מצד אחד של הבקעה לצידה השני, משתרעים על שלוחות הבקעה וגולשים אל מעבר להרים המקיפים אותה. בבקעה ישנם כ-40 אלף דונם של כרמי זיתים, רובם עצים עתיקים, בני מאות ואפילו אלפי שנים. הזן העיקרי המגודל בחלקות הזית בבית הכרם הוא הסורי, אך יש גם חלקות של זיתי נבאלי, מאליסי ובארי. רוב חלקות הזית אינן מושקות (גדלות בגידול 'בעל'). במסגרת הפרויקט הבינלאומי 'ארטוליו' של האיחוד האירופי בו זכה אשכול בית הכרם בישראל לצד 5 מדינות נוספות הלוקחות חלק אף הן, החל השנה בבית הכרם פיילוט מיוחד לפריסת מערכות השקיה בחלקות זיתים מדיר אל אסד ועד ראמה. ככל שתהיינה יותר חלקות מושקות, כך יעלה יבול הזיתים והסירוגיות (ההבדל ביבולים בין שנה לשנה) תרד. ההשקיה גם מחזקת את העץ ומאפשרת לו להיות עמיד יותר בפני מחלות ומזיקים.

כחלק מהתמיכה במגדלי הזיתים, התקיימו השנה מספר ימי עיון מקצועיים ואנו נמשיך ונקיים אותם במהלך השנה הקרובה על מנת לשפר את המקצועיות והידע של החקלאים בנושאים שונים כמו: גידול מופחת ריסוסים, שימוש מושכל בחומרי הדברה, השקיה ודישון, קביעת מועד מסיק, הפקה בבית הבד, אחסון שמן ואיכות שמן זית.

בתי הבד גם הם חלק מהפרויקט וגם בהם החל פיילוט לשיפור איכות השמן ואיכות האחסון של השמן לאורך השנה. אנו מצפים ומקווים שמגמת ההתמקצעות – הן בחלק והן בבית הבד ובאחסון – תמשיך ותשתפר, כיאה לאזור המוביל בשמן זית בארץ!

לדברי רונית עובדיה מנכ"לית אשכול בית הכרם, "שנת 2021 הביאה עימה אתגרים מרתקים בפיתוח המקומי והאזורי. בשנה זו שמנו דגש גם על תחום שמן הזית בבתי הבד המסורתיים באשכול בית הכרם. בתי הבד של האשכול נבחרו להשתתף בפרויקט ארטוליו של האיחוד האירופאי, ואנו עושים מאמצים לתת מענה ועזרה לחקלאים כדי ששמן הזית יהיה איכותי יותר"

למידע נוסף – פייסבוק אשכול בית הכרם: https://www.facebook.com/beithakeremcluster

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.