⁨לבן זה הכתום החדש? משרד החקלאות מציג: מלכת הבטטות הלבנות⁩

26 ינו 2020 המחברת/ת:
בטטות לבנות, זן זושו_דוברות בטטות לבנות, זן זושו_דוברות

20 זני בטטות חדשים, תכונות חדשות וצבעים. כולם נבחנו אך רק אחד הוכתר!

בעולם קיימים זנים רבים ומגוונים של בטטות בעלות צורות וצבעים שונים. הבטטות הנפוצות והמוכרות כיום בשווקים הן הבטטות הכתומות, המתוקות מזני ג'ורג'יה ג'ט ובורגארד שעל פי ההערכות, מהוות כ-98% מייצור הבטטות בישראל. אז נכון שכבר התרגלנו לצבע הכתום, אבל במסגרת כנס הבטטות של שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, יחשפו לראשונה רשימה ארוכה של זנים חדשים, וכן יכתירו את מלכת הבטטות. אז מהו זן הבטטה שיאריך ימים? מהו הזן שיכבוש את השוק? ואילו מהזנים עוד יגיעו אלינו לחנויות? במהלך השנה האחרונה, בוצעו  במשרד החקלאות מבחנים של 20 זנים חדשים שטרם אקלמו בישראל. מתוכם, נמצאו 5 זנים של בטטות לבנות וייחודיות כאשר לכל אחת מאפיינים שונים.

במקום הראשון הוכתר הזן האמריקאי טרוויס (Travis) המוביל מבין הבטטות הלבנות: הוא זהוב מבחוץ ולבן מבפנים. הזן החדש מניב כ-3 טון לדונם, ורובו באיכות גבוהה. ואם שואלים את המומחים שלנו, הם צופים כי זהו הזן הנבחר שאם ייקלט בשוק המסחרי, נוכל לפגוש בעוד מספר שנים בחנויות! אז מה נרוויח ממנו? מלבד צבעיו הייחודיים, 0זן החדש מאופיין בתכולת החומר היבש של הזן החדש גבוהה במיוחד, מה שמביא לספיחה מעטה של שמן במהלך הטיגון, כך שתהיה מצוינת ללביבות המתוכננות או לצ'יפס הפריך, וכן למוצרי תעשיית הצ'יפס בכללותה!

במקום השני, הגיע אלינו היישר מסין הזן הוורוד - זושו 18 (Xushu 18): מבחוץ הוא מזכיר את הבטטות המוכרות לנו בצבע ורוד בהיר, אך אם נחצה את הבטטה, נגלה בפנים בטטה לבנה. זן הבטטה זושו 18 הוא הזן המוביל בסין ומצטיין בטעמו.  יחד עם זאת, הזן החדש מאופיין בקליפה דקה מה שמקנה לו מראה לא מזמין וכן עלול לפגוע באיכות הירק ובחיי המדף שלו.  

במקום השלישי והמכובד, ניתן למצוא את הזן טנזניה (Tanzania) שמוצאו במזרח אפריקה. מדובר בזן שמבחוץ הוא לבן וכשחוצים את הבטטה, מגלים גוון צהבהב. הזן החדש הוא אמנם זן בעל פוטנציאל גדול לגידול, ויכולת ספיחת השמן מועטה במיוחד. יחד עם זאת, מדובר בזן שנרקב בקלות, תוך פחות מחודש, ובפועל היבול שלו נמוך ביחס למתחריו. כל אלו מביאים לכך שמדובר בזן בעל סיכויים נמוכים למסחר בשוק.

סקרנים לשמוע על הרשימה המלאה? כל זאת ועוד יוצגו במסגרת כנס הבטטות. אנו מזמינים אתכם להגיע, היום, יום ראשון, 26.1.2020 בשעה 8:00, בקריה החקלאית בראשון לציון – משרד החקלאות.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.