16 אלף שתילים חדשים של בננה מזן גראנד-נן נשתלו באזור החקלאי סמוך לכפר הנופש עין גב

20 מאי 2019 המחברת/ת:

16 אלף שתילים חדשים של בננה מזן גראנד-נן, נשתלו על ידי צוות ענף הבננות בקיבוץ, בחלקת רשת חדשה, מדרום לכפר הנופש עין גב, בשטח של 55 דונם ויצטרפו לשטחים החקלאיים של קיבוץ עין גב. בכל שנה מתבצעות בענף שתי שתילות אחת באביב והשנייה בקיץ. שתילת הקיץ מתוכננת בעוד שלושה חודשים.

שטחי הבננות בעין גב משתרעים על פני כ- 950 דונם, רוב המטעים מטופחים בבתי רשת המגנים על הבננות העדינות, הידועות כגידול הדגל של עמק הירדן, אזור בו פגיעת הקרה בחודשי החורף הינה נמוכה יחסית. השתילים טופחו במשתלה של הקיבוץ בקפידה וכעת נשתלו בשתילה ידנית עדינה באדמת הקיבוץ בסמוך לכנרת. השתילה החדשה תהווה את המטע החדש שישתרע על פני כ- 55 דונם שיכוסה ברשת להגנת הבננות העדינות.

הבננות מניבות פרי לאחר כ- 12 חודשים מיום השתילה. רוב מטעי הבננה בישראל מטופחים באזור עמק הירדן וחוף כרמל. אורך חיי מטע בננות באותו שטח, הינו לזמן מוגבל ותלוי בתנאי האקלים והקרקע. בישראל מטע בננות מתקיים 7-10 שנים, לעומת דרום אמריקה, שם ניתן לגדל מטע במשך כ-20 שנה. ישראל הינה מחלוצות העולם בטיפוח וריבוי שתילי בננהונחשבת ליצואנית גדולה של שתילי בננה למטעים ברחבי העולם, עם יתרון של ניקיון ממחלות המאפשר לישראל להיות אחת הספקיות החשובות של שתילי בננות לכל העולם. בישראל מגדלים מעל 25 אלף דונם בננות שמניבים כ- 160 אלף טון בננות בשנה. במטעים מסחריים נוהגים לקטוף את הפרי בעודו ירוק ומבחילים ואורזים אותו בבתי אריזה ברחבי הארץ.

הבננה (המכונה גם תְּאֵנַת חַוָּה) הינה צמח טרופי חד פסיגי השייך למשפחת המוזיים. לבננה 200 זנים בעולם והיא מוגדרת מבחינה בוטנית כ"עשב", מאחר ולצמח יש גבעול מעובה שכבות ולא גזע מעוצה, כמו לכלל העצים. הגבעול בנוי משכבות של גלדים. לבננה סוגים רבים הגדלים בעיקר באזורים חמים בעולם כמו מרכז ודרום אמריקה, מזרח אפריקה ועוד. במדינות המזרח הרחוק וביניהן הודו, אוכלים גם את קליפת הבננה, המכילה ערכים גבוהים מאוד של ויטמיניםB6  ו- B12, מגנזיום ואשלגן, סיבים, פרוטאין ואנטי אוקסידנטים. הסיבים בקליפת הבננה גורמים לתחושת שובע, מעודדים חילוף חומרים ולכן דיאטניות ממליצות על צריכת קליפות בננה בדיאטה. מרבית גידולי הבננה בעולם אינם של הזנים הנאכלים כפרי טרי ומתוק, אלא משמשים כמזון בסיסי ומקור לפחמימות. בארצות מסוימות אוכלים גם את קליפת הפרי, פרח הפרי ואף מבשלים אוכל בעליו של העץ ואוכלים את לבת הגבעול. בארצות הטרופיות מסיבי צמח הבננה מפיקים סיבים חזקים ביותר המשמשים חבלים "חבלי מנילה", שקים, סלים, מחצלות ועוד.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.