ראשי התאחדות חקלאי ישראל קיימו סיור בגליל העליון: "מחזקים את החקלאים ואת החקלאות בצפון"

17 ינו 2019 המחברת/ת:

ראשי התאחדות חקלאי ישראל, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, רכזי המשק של התנועות המיישבות והצוות המקצועי של ההתאחדות קיימו השבוע סיור בגליל העליון. את ראשי ההתאחדות אירחו יו"ר החברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, אורי דורמן, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, שגב ירבעם סמנכ"ל חקלאות בחברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, עמוס לוין ומנכ"ל החברה לחקלאות בגליל העליון עופר ברנע.

הסיור נפתח במשרדי הגג שבאגמון החולה המהווה את מרכז החקלאות של העמק במסגרתו סיפר מנכ"ל הגג, עופר גרשקוביץ על ההתמודדות עם הטרור החקלאי באזור: "נחשפנו לטרור החקלאי כששרפו כאן את הבניין. לאחר שלושה חודשים נשרפו עוד כלים חקלאיים במתחם". סמנכ"ל החקלאות בחברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, עמוס לוין חיזק אותו ואמר: "מראים לנו שקפים על כך שהפשע החקלאי ירד. אבל אין דין ואין דיין והטרור החקלאי עדיין כאן".

ראשי התאחדות חקלאי ישראל התחייבו להמשיך ולטפל במיגור התופעה הן במישור הרגולטורי ומול הכנסת והממשלה והן בעזרה במציאת פתרונות ביטוחיים במסגרת קרנות הפנסיה השונות.

לאחר מכן, המשיכו את הסיור בחברה לפיתוח הגליל שם התקיים דיון בנושא מחירי המים והשלכתו על מחירי הירקות והפירות הסכם המים ויבוא בשר בקר .

יו"ר החברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, אורי דורמן סיפר: "ירידת הגשמים הברוכה בחודשיים האחרונים, תשליך על הקיצוץ במים לחקלאות וצריכה למנוע אותו דורמן הוסיף:. . הפתרון בגליל העליון למחסור במים בקיץ הוא אגירה של מי הגשמים בחורף. יש תכנית אגירה של 15 מיליון קוב. אנחנו מנסים יחד עם רשות המים להגדיל ולהקים מערכת אגירה  שתיתן פיתרון למחסור הקיים דורמן הסביר: "אנחנו נמצאים במציאות לא פשוטה בגד"ש., בעיקר לאור עליית מחירי המים במסגרת תיקון 27 והחלטה על כך שמשק המים יהיה משק סגור ,החלטה שגרמה לירידה ברווחיות של בגידולי הירקות והפירות".

בנוסף יש ליישם את הסכם המים ולהשקיע בתמיכה של המדינה בהתאמת החקלאות הצמחית בגליל העליון למציאות המשתנה באמצעות השקעה בחדשנות גידולית וטכנולוגית בענפי הצומח.

מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, שגב ירבעם: "קיימת תכנית פיתוח שעד היום התעכבה. בכוונתנו להעלות את זה על סדר היום ולממש אותה".  

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: "משק המים לא יכול להישאר משק סגור. מדינת ישראל חייבת להזרים כסף ולדאוג לחקלאים ולהוריד את מחירי המים לחקלאות. זה משהו שנצטרך לדאוג לו".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן אמר: "תיקון 27 לחוק המים לא פתר את הבעיה היסודית שהיא כשמביטים על משק מים סגור, כספית אין אפשרות למדינת ישראל לקיים אותו. המדיניות הכלכלית של מדינת ישראל היא הוד מעלתו הצרכן ולא מסתכלים על החקלאים ועל החקלאות".

צביקה מרום, יו"ר ארגון העובד הציוני – "יש כאן מערכת אזורית מדהימה שתומכת בחקלאים. אבל המערכת המושבית לעומת זאת לא מסוגלת לנהל מערך שכזה". ירון סולומון מהאיחוד החקלאי הוסיף: "הקואופרציה היא הדרך היחידה של המושבים להציל את עצמם מעצמם ולהגיע לריווחיות".

לאחר מכן, המשיכו את הסיור במעבדה לקירור- מיגל, מעבדה בת 70 שנה העוסקת בטיפול בפרי לאחר הקטיף ושיטות האחסון של הפרי

ד"ר שאול נשיץ אמר: "הפעילות של המעבדה נותנת פתרונות אחסון לזנים שונים של פירות וירקות. אנחנו מנסים להתמקד קדימה בתכונות התזונתיות של הזנים השונים שאנחנו מגדלים כאן ולהוסיף לפירות ערך מוסף על ידי טיפולים במעבדה או לאחר קטיף. יש כאן את כל טכנולוגיות האחסון הקיימות כיום. ובוחנים את ההשפעה של התנאים- טמפרטורה, והצלחת האחסון לשימור איכות הפרי"

סמנכ"ל החקלאות בחברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, עמוס לוין, עמוס לוין הסביר: "התרומה של מיגל היא לאזור כולו. המערך הגנטי נעשה על ידי החוקרים של מיגל. יש לנו שטח גדול של מעבדות ומשרדים ומתקן ביוטכנולוגי מתקדם.

יו"ר החברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, אורי דורמן הוסיף: "אנחנו רואים במיגל כמנוע הצמיחה העיקרי  של האזור כאן" באמצעות הידע המתקדם שהמכון מייצר שניתן יהיה למסחר אותו ולפתח באמצעותו תעשיות מתקדמות באזור ,שישנו את פני החקלאות,הכלכלה והדמוגרפיה באזור.

אלקנה בן ישר, ממו"פ צפון הסביר על פעילות מו"פ צפון ואמר: " מו"פ צפון מתווה, אחראי ומרכז את ביצוע המחקר והפיתוח החקלאי היישומי בצפון הארץ. הפעילות של מו"פ צפון מתפרסת על כל אזור הצפון ומהווה תרומה ישירה לייצור החקלאי הטרי בכ-500 מיליון שח לשנה" בן ישר הוסיף: "כדי שהכלכלה האזורית תצמח אנו משתמשים בפיתוח ידע שימושי ומערכות כלכליות יישומיות ושיתוף פעולה עם גופי מחקר". 

הכנס הסתיים במפגש עם חקלאים. אל המפגש הגיעו עשרות חקלאים.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: "אני גאה להיות כאן ולראות את החקלאות המתפתחת בעיקר באזור זה על גבולה הצפוני של מדינת ישראל. זוהי ציונות. זוהי שליחות".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן אמר: "אתם דוגמא מדהימה לציונות. השילוב של חקלאות מצליחה, חדשנות וראייה לטווח הרחוק. ככה עושים חקלאות. ככה מגשימים ציונות". 

יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים בקיבוצים, יאיר ריינמן: "אנחנו צריכים לעבור משיח של פרנסה מחקלאות לשיח של ענף כלכלי. החקלאות נבנתה שכל חקלאי מקבל את הנחלה שלו והיא מפרנסת את המשפחה שלו. השיח הזה אינו רלוונטי היום וזה לא משנה מי בשלטון. השיח היום צריך להיות שיח של ענף כלכלי לצד תועלות נוספות והטבות לענף החקלאות כדי לשמור עליו ועל קיומו".

בפגישה עם חקלאי הגליל העליון הודה אורי דורמן לראש התאחדות חקלאי ישראל על הטיפול המסור והיסודי בתוספת להסכם המים שנחתם בעקבות אישור תיקון 27 לחוק המים והצהיר ששיתוף הפעולה בין התאחדות חקלאי ישראל לבין הגליל העליון הוא דוגמא לפעילות נכונה שמביאה תועלת רבה לחקלאי הגליל העליון ושאר מדינת ישראל וזאת ההוכחה שבאמצעות התארגנויות ניתן להשיג תועלת כלכלית משמעותית לחקלאים

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.