ח"כ מיכל בירן לרשות מקרקעי ישראל על הליך השיוך בקיבוצים: שלא בסמכות אתם מסכלים ביצוע חלופת האגודה

"כשקראתי לקראת הדיון את פרוטוקול הדיון הקודם בנושא לפני חצי שנה, לא האמנתי. שום דבר לא נעשה", אמר מ"מ יו"ר ועדת הפנים ח"כ אכרם חסון בדיון על הגבלות קשות על הבניה בקיבוצים שהתקיים היום לבקשת ח"כ איתן ברושי וח"כ מיכל בירן, "הזלזול מחריד. לא נעבור על כך לסדר היום".

ח"כ מיכל בירן: "לעובדי ציבור יש מנדטים ברורים – הפוליטיקאים קובעים את המדיניות והם מבצעים. אתם (הכוונה לרמ"י) חורגים מסמכות. בג"ץ קבע שאין בעיה, ושלא בסמכות אתם מסכלים ביצוע חלופת האגודה. מי שלא השלים את הבקשות, ה'רטרואקטיבי' לא יחול עליו. אנשים הגישו את כל מה שהיה בצ'ק ליסט והמצאתם להם עוד סעיפים. הם הגישו בזמן בקשה להיכלל בחלופת האגודה".

ח"כ איתן ברושי: "כבר שנים אנו עומדים באותה נקודה לא טובה. עבודת השיוך לא התקדמה. נקברה חלופת האגודה. לא רק את חלופת האגודה רוצים לקבור. התנועה קיבוצית לא שותפה במיליארדים הנחות בקרקע לסקטורים כאלה ואחרים. ההתנהלות כלפינו חריגה. רמ"י נכשלה בחלופות השיוך. צריך להחליף את הצוות שנכשל ולבצע את חלופת האגודה כלשונה".

מנכ"לית התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין: "הובטח לפני חצי שנה כאן בוועדה ובוועדה לביקורת המדינה לסיים את חלופת האגודה באזורי עדיפות לאומית עד סוף 2018. בפועל רמ"י רוצה להרוג את חלופת האגודה בוועדה שהוקמה לאחר שהחלופה השתנתה לרעה ואושרה בבג"צ. אפשר לראות את זה בשטח – עד היום רק קיבוץ אחד וחצי קיבלו אישור לחלופה, ושלא במקרה זה היה קיבוץ שהעז להגיש בג"צ נגד המנהל, היתר מפחדים מנקמת השלטון.

לנו אין "מחיר למשתכן" אבל יושבים על הקרקע מאה שנים בלי שום זכויות, גם כשאנחנו מתחננים לשלם, שוב – לפי ההחלטות, לא נותנים לנו. דוחקים אותנו לחלופת הקניין המלא, אבל אנחנו לא רוצים בה – קיבוץ זה לא עסקת נדל"ן. מריחת הזמן הזו פוגעת אנושות במרקם הקהילתי שלנו. אני מבקש מחברי הכנסת להורות על פירוק הוועדה במנהל".

שולה בן צבי, מנהלת אגף חוזים לדורות, רשות מקרקעי ישראל: "שיוכים זה לא אופציות מתחלפות. החלטה 751 קבעה כללים איך לעשות שיוך. 160 קיבוצים רצו שיוך לפי החלטה 751, אבל חלק מהם לא הספיקו לתכנן את השטח. שיוך זה מול כל חבר, במגרש המגורים שלו. ב-2007 אושרה החלטת שיוך נוספת. נקבע שקיבוץ שהחל בהליך לפי 751 רשאי להמשיך בהליך. זה לא בוטל, אבל קיבוצים חדשים, זה כבר לא קיים לגביהם. ההיפך כן – מי שהיה לו 751 ורוצה לעבור יכול.

אבל אז הוגשו 8 עתירות לבג"ץ נגד, ופסק הדין ניתן רק ב2011. מרגע שידענו שההחלטה בתוקף, זה חייב התאמות מחשוב ולהקים יחידות. הקימו אגף שזה כל מטרתו. היה פיילוט ללימוד ובניית המערכת. כתבנו נהלי עבודה. יצאו לדרך עצמאית לפני שנה. יש המון עבודה. הספקנו הרבה עסקאות ב-751 ויש את אופציית האגודה".

נציג החטיבה להתיישבות: "ועדת ליברמן המליצה לתת לאגודות אפשרות לפעול. מצער ששום דבר לא הגיע למימוש מעשי. המצוקה ברורה".

ח"כ מיכל בירן, יוזמת הדיון: "לא קיבלתי תשובות. יש 60 קיבוצים בתהליך. למה רק שניים השלימו את המהלך?"

ח"כ איתן ברושי: "יש קשר בין בניה לשיוך לדורות. מי שמשקיע בבניה לא רוצה להתחייב על הלא נודע. אי אפשר שנים להתנצל. אני קורא לוועדה לפנות לשר האוצר לבצע שיוך כלשונו".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ אכרם חסון: "נפנה לשר האוצר".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.