האיחוד החקלאי קורא להקמת ועדת חקירה: מדיניות האוצר בנושא משק המים מסכנת את אזרחי המדינה

האיחוד החקלאי קורא להקמת ועדת חקירה: מדיניות האוצר בנושא משק המים מסכנת את אזרחי המדינה צילום: בביאן רפי, מרכז להבה נתיבות, מתוך אתר פיקיויקי

על רקע קמפיין רשות המים- באיחוד החקלאי דורשים ועדת חקירה בנושא משק המים

ירון סולומון מנהל המחלקה להתיישבות וראש אגף המשק בתנועת כפרי האיחוד החקלאי: הקיצוץ במים לחקלאים הוא הרבה מעבר למה שהאוצר טוען. לטענת האוצר. הקיצוץ הוא לא רק 20 מלמ"ק. היינו אמורים לקבל 315 מיליון קוב מים לחקלאות. לשנת 2018 אלא שהשנה קיבלנו כ- 260 מיליון קוב בלבד.

באיחוד החקלאי פנו ליו"ר ועדת הכספים בדרישה כי תוקם ועדת חקירה פרלמנטרית להתנהלות רשות המים.

לדברי סולומון,  "הגיעו מים עד נפש. המים הם אמצעי יצור בדיוק כמו חשמל למפעל תעשייתי. קיצוץ מכסות המים לחקלאים הוא גדיעת אמצעי יצור מהותי. לא יתכן שמקצצים במים והאוצר מסרב לשלם פיצויים בכל מיני סיפורים.  התנהלות האוצר מצביעה על אטימות וחוסר הבנה של המציאות ועל זלזול מתמשך של האוצר במשרד החקלאות ופגיעה קשה נוספת ביכולתם של החקלאים להתפרנס".

בין היתר מצביעים באיחוד החקלאי על אי קיומו של חוק המים והתנהלות הרשות במחשכים כאחד מהגורמים למחדל.

בתנועת כפרי האיחוד החקלאי מתריעים כי שר התשתיות עובר על החוק בכך שהוא מסרב למנות את מועצת המים וזאת על אף דרישות חוזרות ונשנות מצידנו ולמרות ביקורת המדינה בנושא ומסבירים כי אי מינוי מועצת מים אינו עניין בירוקרטי אלא מהותי. 
כך למשל חוסר היערכות של רשות המים למצבי קיצון.

לדברי מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי, עו"ד דודו קוכמן, מזה שנים, רשות המים פועלת ללא גוף מפקח כנדרש בחוק. רשות המים מתנהלת במחשכים לא מיישמת מנגנונים הקבועים בחוק וכך מספר פקידים המהווים את "הנהלת רשות המים" קובעים כמה נשלם על המים.

האיחוד החקלאי מנהל בחודשים האחרונים מאבק ליצירת שקיפות בהתנהלות רשות המים ובין היתר פנה בעניין למשרד מבקר המדינה וכן מנהל שיג ושיח עם משרד התשתיות בעניין.

על פי חוק המים שתוקן ב-2006 אמורות היו לקום 2 מועצות לפיקוח על עבודת הרשות- האחת, מועצת רשות המים והשניה מועצת המים. ההבדל ביניהן תהומי: במועצת הרשות יש  כ- 8 פקידים שמייצגים בעיקר את משרדי הממשלה הרלוונטיים. במועצת המים אמורים לשבת 37 נציגים שלפחות חציים אמורים להיות נציגי הצרכנים. אלא שפרק זה של החוק לא יושם מעולם ואילו מתוך 2 נציגי ציבור שאמורים להיות במועצת רשות המים יש רק נציג ציבור אחד שמונה לפני מס' חודשים וזאת לאחר שמקומו של נציג הציבור לא אויש במשך מספר שנים.

מצב בו שישה פקידים בכירים במשרדי ממשלה מהווים מועצת מנהלים של רשות המים כשלסירוגין מצרפים נציג ציבור אחד אינה מהווה איזון הולם לנושא חשוב ובסיסי לאזרחי המדינה – המים! וגם אינה מהווה תחליף למועצת המים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.