ביקורת נוקבת בוועדת הכספים על מתווה האוצר לפיצוי עסקי התיירות בקווי העימות

ביקורת נוקבת בוועדת הכספים על מתווה האוצר לפיצוי עסקי התיירות בקווי העימות צילום: מרכז להבה נצרת, מתוך אתר פיקיויקי

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני קיימה היום (ב') דיון בנושא 'פיצויים בגין פגיעה בתיירות בצפון ובדרום בעקבות האירועים הביטחוניים' במסגרת הצעה לסדר היום של חברי הכנסת איתן ברושי, ינון אזולאי ומשה גפני.

הדיון עסק בפגיעה הקשה בתיירות בצפון ובדרום עקב האירועים הביטחוניים בחודשים האחרונים, שעה שהתיירות מהווה מרכיב משמעותי בפרנסת יישובי הצפון והדרום, וכן בצורך לניסוח כללים לפיצוי מידי של הנפגעים מהנזקים לענף התיירות ויצירת רשת ביטחון עבורם.

חברי הוועדה הופתעו לקרוא הבוקר על פרסומים מצד משרדי האוצר והתיירות אודות מנגנון מצומצם לפיצוי לגבי מספר ימים בגין האירועים בצפון ובדרום. במהלך הדיון עלה מעדויות אנשי התיירות, בעלי העסקים ואנשי המקצוע כי הפיצוי כלל אינו עונה על הצרכים, הוא תחום לתקופה קצרה מידי ואינו כולל ביטולים שהגיעו בעקבות האירועים בתקופה שלאחר מכן, הוא כולל רק חדרי מלון באזורים מסוימים ואינו כולל צימרים באזורים אלה. בנוסף עלה כי הפיצוי אינו כולל ביטול פעילות אטרקציות תיירות למיניהן דוגמת שיט, קטיף ועוד, אליהם מגיעים אורחים רבים בתקופות אלה. במהלך הדיון עלה בבירור מול רשות המיסים כי ישנה אפשרות להכיר גם באטרקציות במסגרת מנגנון הפיצויים והוועדה הורתה על התחלת הליך שכזה. בנוסף לדרישת יו"ר הוועדה ציינו ברשות המיסים כי יבחנו בחיוב מקרים של ביטולי תיירות שהחלו בימים שנקבעו ונמשכו לאחר מכן, וכן יבחנו הזמנות שבוטלו לשבוע שלאחר ימים אלה. בנוסף קראה הוועדה להרחבת המתווה להרחבת האזורים בהם ניתן הפיצוי וח"כ משה גפני ציין כי יפנה לשר האוצר בנידון.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "אנחנו חושבים שצריך לפצות בעקבות הפגיעה בצפון בעקבות האירועים הביטחוניים, ראיתי היום הודעה בעיתון שמשרד האוצר והתיירות החליטו לתת פיצוי לנפגעים, אשמח לדעת שזו ידיעה נכונה, נברר מה ניתן ומה הצרכים מעבר לכך. תושבי הצפון והדרום נמצאים במקום, הם לא מפחדים, אנחנו אומרים זאת גם כלפי האויבים שלנו וגם כלפי העולם כולו, אנחנו נמצאים כאן. אבל כשלטון – הכנסת והממשלה אנחנו לא יכולים להותיר אותם לבדם, אנחנו מדברים על פגיעה בתיירות שאינה פגיעה ברכוש ממשי שניתן לאמוד יחסית בקלות, הפגיעה בתיירות מצריכה יותר חשיבה ויצירתיות, עבור חלקם זו הפרנסה ואי אפשר להותירם ללא פרנסה. לא נרפה עד לפתרון".

ח"כ איתן ברושי: "מה שפורסם הוא חלקי בלבד. האירועים בצפון ובדרום הם לא מלחמה ולא מבצע, זו פעילות שנמשכת בדרום תקופות ארוכות ובצפון באירועים נקודתיים. למדינה לוקח זמן לומר מה הנזקים ישירים ועקיפים והדברים נמרחים. לגבי הצפון ההוראה בתקשורת לפתוח את המקלטים הייתה גם האות לפינוי חדרי האירוח. לא מצאנו שום פניה לרשויות להכין דו"ח על נזקים, גם בעוטף עזה הנזקים החלו קודם לעפיפונים ומדובר על תקופה ארוכה יותר משפורסם שיפצו. אף אחד לא אמר שזה גם סוף האירועים, לכן כל החלטה המצמצמת לפי זמנים או אירועים היא לא נכונה. צריכה להיות עמדת ממשלה ברורה לגבי מצב בו אין כללים. למדינה לא מדובר בתקציבים גדולים ולישובים הם קיומיים".

ח"כ ינון אזולאי: "מדובר באנשים שזה לחמם, בתקופה הזו הם מרוויחים גם עבור חודשים חלשים יותר בחורף".

ח"כ חיים ילין: "אמרו לי לרכז את כל הביטולים, אבל אם היו אמורים להגיע אלפי אנשים לקטיף דובדבנים אין לי איך להוכיח זאת. אז יש מה שקורה זה שדרוש פיצוי עקיף ופה הדבר מורכב. ביקשתי משר האוצר ושר התיירות שיכירו בנזק העקיף, כל החומר הועבר והם יצטרכו להכיר. בדרום גם אנחנו בבעיה, יש ביטול לינות אך יש גם אטרקציות, אם אלפים היו צריכים להגיע לפעילות ולבטלו צריך לתת פיצוי. זה מה שהיה בתקופת צוק איתן והמבצעים וצריך להיות גם כאן".

ח"כ רויטל סויד: "היינו עדים לירידה בתפוסה מ-100 אחוזים ל-35 בצפון בבתי המלון והארחה, אני וחברי עודד פורר יזמנו חוק שיעניק מע"מ אפס לכל מוסדות התיירות בצפון, הדבר נכון גם לדרום, זה אמור לתת מענה גם בימים כאלה וגם בשגרה, שעה שמדובר במקומות מרוחקים".

ח"כ עודד פורר: "הפיצוי המוצע אינו פיצוי אלא כותרת נחמדה, הביטולים הם גם חודש וחודשיים קדימה. אי אפשר לייצר כלכלה בריאה באזורים האלה אם לא נדאג ליציבות לאותם בעלי עסקים, שיש להם וודאות לגבי כל שלב ושלב וגם שיהיו מחירים סבירים לתיירות הפנים. לכן אני חושב שצריך הצעה קבועה ולא נקודתית בדמות הצעת החוק. ברשות המיסים מרטו שערות ששמעו על ההצעה".

פנינה בן דוד, התאחדות המלונות בישראל: "שראיתי את הקריטריונים לגבי מי זכאי וכמה זכאי, הסתבר שזה רק נזקי תיירות בגולן ובקצרין, זה סרק כי אין שם בתי מלון. לעומת זאת יש מלונות בגליל העליון והמערבי שספגו הרבה מאוד ביטולים ולא רק באותו סוף שבוע אחד, והם בכלל לא בעסק הזה. אנחנו מבקשים יכניסו גם המלונות בגליל וגם את עסקי הישובים, ולא רק לעניין אותו סוף שבוע. הצעתם כרגע לא נותנת שום דבר. גם בעוטף עזה זה לא כולל אשקלון למשל".

אורגד רונן, מנכ"ל מלון בנהריה: "קיבלנו פיצוי מאוד נדיב בלבנון ה-2 במלון אחר בו עבדתי, למרות זאת הבעלים קרסו חודשיים לאחר מכן. חודש מאי עלה לי במידי 120 אלף שקל, גם האזור שלנו נפגע".

ליאורה סלע דוד, מנהלת עמותת התיירות של צפון הנגב: "אנחנו מבקשים להגדיל את טווח הזמן של הפיצוי, אך ברור לכולם שזה לא סבב של כמה ימים, אנחנו בסבב הזה כבר כמה שנים, נכון שיש תקופות אבל מעבר למה שהוגדר וזה לא הסתיים. מפסח ישנה ירידה מאוד חדה בהזמנות, אם אפשר להשוות זאת לשנים קודמות. בנוסף הגדרת הפיצוי היא עוטף עזה והתיירות שלנו היא גם מעבר לקו הזה".

אורי אלון, אגרונום, מיזם שביל הסלט: "4,600 תיירים ביטלו אצלנו בחודש האחרון, מתוך 50 אלף בשנה. הם היו אמורים להגיע לעוד הרבה אטרקציות באזור. מצלצל אלי מג"ד של חיילות שמשרתות בחברון ושהיו אמורות להגיע אלינו ואמר שהוא מבטל כי האימהות לחצו עליו, חברון נתפסת כיותר בטוחה מאתנו".

שמואל חזן, מנהל אגף תיירות, מועצה אזורית גולן: "אי אפשר לעשות הפרדה לומר לינה היא תיירות ואטרקציות לא, הקהלים באים קודם כל לאזורים שיש בהם תוכן. זה עוול למי שפועל ויוזם את תחום האטרקציות, הנזק שלהם לא פחות מתחום הלינה. תיירות זה תיירות בלי שום הפרדה".

שפי מור, אתר הנופש, מרום גולן: "ההודעה שיצאה אתמול היא לצאת ידי חובה, היא לא משקפת את הנזק. מחזור הפעילות שלנו בחודש מאי הוא כמיליון וחצי ₪, הנזק בסוף השבוע הנקודתי הזה כולל הזמנות עתידיות היה קצת יותר מ-400 אלף ₪".

מינם גנם, סמנכ"לית משרד התיירות: "מסכימה עם כל הנאמר, אנחנו משקיעים מאוד בעידוד התיירות, אנחנו הראשונים לצאת לשטח. התקופה שאושרה בהחלט קצרה וצריך להכיל אותה על יותר. אנחנו מגבשים את מה שניתן לעשות".

אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים, רשות המיסים: "נזק עקיף לפי חוק מוגבל לרשויות מסוימות ולאובדן הכנסות לתיירות, מסחר וכדומה. במקרים הנוכחיים פרשנו את התקנות שלנו בעקבות ההתחממות בצפון והחלטנו שבעלי התיירות זכאים לפיצוי בגין ביטולים. ההנחיות אומרות – מי שזכאי לקבל פיצוי זה מי שיושב בישוב ספר או מי שנכנס באותו זמן תחת הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף, זו רשימת ישובים בצפון ובדרום. עשינו פרשנות מקלה וכללנו את זה מהרגע הראשון של האירועים, בצפון זה חמישי, שישי, שבת ובדרום זה חמישה ימים. נכון שיש ביטולים עתידיים קדימה, לא תמיד אנחנו יכולים לקשר אותם. האסמכתאות שלנו זה את ההזמנה שהאזרח הזמין ואת הביטול שביטל. האזורים הטריטוריאליים דומים לנעשה במצבעים הקודמים. גם בתל אביב נשמעות אזעקות לעיתים ויש פגיעה בתיירות, זה לא אותו דבר".

ח"כ גפני: "נהריה על גבול הצפון, ת"א לא. אתה לא יכול להשוות בניהן. לגבי מי שעומד בקו יישובי הספר, אם אדם ביטל מסוף שבוע ליום שני, למה לא לתת פיצוי?".

דהן: "אני מסכים שאזרח שביטל משישי עד שני נפצה גם על תחילת השבוע, לגבי מקום שיש רצף. לגבי מי שהזמין לשבוע שלאחר סוף השבוע, נבדוק זאת, אולי בית המלון הספיק להכניס מישהו אחר במקומו. נכון שזה לא נותן את כל הפתרונות, גם במבצעים הצבאיים לא נתנו לכל המצבים פיצוי מלא, אנחנו מרחיבים את התקנות, צריך להבין שיש גם מגבלות תקציביות".

לעניין הפיצוי לאטרקציות התיירות השונות ציין דהן כי "התקנות כרגע לא מאפשרות לנו זאת עד אשר שר האוצר ושר התיירות מכריזים על עסק כאטרקציה, ברגע שנקבל פניות כאלה נוכל לפנות עם זה לשר והם יהיו זכאים לאותם תנאים".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני מבקש מהמועצה האזורית גולן שתאסוף את רשימת האטרקציות ותגיש את כל בעלי העסקים האלה באופן מסודר על מנת שיקבלו את ההכרה. אם שר האוצר לא יאשר אני מבקש לדעת זאת ואפנה אליו – אומר לו שיש פה פגיעה ואעשה כל מאמץ על מנת שהנושא הזה יאושר, אשוחח עמו גם לגבי המקומות שאינם כלולים במסגרת המנגנון הקבוע כגון המלונות בגליל ונבחן כיצד ניתן להרחיב את היריעה. יש לעשות מאמץ שהדברים יבוצעו הכי מהר שאפשר, מדובר בפרנסת האנשים הללו, שעלולים ליפול כלכלית כתוצאה מהאירועים הביטחוניים. לא נרפה מהעניין הזה".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.