הפקחים פעלו בניגוד לסמכויותיהם – המעסיקים זוכו / שמואל גלנץ, עו״ד

16 מרס 2017 המחברת/ת:

כתב אישום כנגד בעל ואשתו בגין העסקת עובדת זרה אחת לשבוע במשך שנה וחצי. הסתיים בזיכוי השניים.

בעת הדיון בפני כב' השופט דורי ספיבק בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב טען עורך דינם של הנאשמים כי יש לזכות את הנאשמים בשל כך שהמפקחים נהגו שלא כדין ועל כן יש לפסול את כל הראיות שבתיק ולהתעלם מהודאת הנאשמים.

המפקח תיאר את השתלשלות הדברים "במדרכה צעדה גברת בעלת חזות אסיאתית, ירדתי מהרכב והתחלתי לצעוד אחריה ברחוב... הגברת נכנסה לבניין מגורים הקישה את קוד הכניסה של דלת הלובי נכנסתי אחריה למעלית ראיתי שיצאה בקומה 3 ונכנסה לדירה 11.... ירדתי ומחזית הבניין הבחנתי את אותה גברת תולה שטיח על המעקה. בשלב זה עליתי שוב עם מפקח נוסף ודפקנו בדלת הדירה .... פרטיה של הגברת נבדקו ונרשמו....".  בהמשך כאמור נחקרו בעלי הדירה והודו בהעסקת העובדת שלא כדין.

מקרה מעין זה יכול היה להסתיים בהרשעת בעלי הדירה בעטייה של העסקת עובדת זרה שלא כדין. העובדת נשאה אשרת עבודה בענף הסיעוד ולא היה לה היתר לעסוק בעבודות בית במקום שבו "נתפסה" ולבעלי הדירה לא היה היתר להעסיק עו"ז.

למזלם של הנאשמים נפל בחלקם להידון בפני שופט ער במיוחד לזכויות אדם ועו"ז בכלל זה. מקרה מעין זה באולם אחר יכול היה להסתיים בהערה לפיה אכן אין זה נאה לעקוב אחר אדם רק בשל חזותו אולם לעצם העניין אין כל ספק כי הנאשמים עברו את העבירה המיוחסת להם ועל כן דינם להיות מורשעים.

לא כן במקרה זה. השופט הרחיב ואף הזכיר פסקי דין לא מעטים בהם כאשר נהגו המפקחים שלא מכֹח סמכותם (האם מותר למפקח לעקוב אחר אדם "כך סתם" רק בשל חזותו האסיאתית?) זוכו הנאשמים. יוער כי בפרק "סמכויות פיקוח" לחוק עובדים זרים נקבע "... להכנס בכל עת סבירה .... למקום עבודה שיש יסוד להניח שהוא מקום עבודה של המעסיק או של עובד או שהוא מקום מגורים של עובד זר. ובלבד שהכניסה למקום המגורים כאמור היא לצורך בדיקת קיום חובותיו של המעסיק...".

השופט שם את מלוא המשקל על כך שהפקח ללא כל ידיעה מודיעינית וללא סיבה מפורשת החל עוקב אחר אדם בעל "חזות אסיאתית". השופט קבע "בהעדר חשד ספציפי המבוסס על מידע מודיעיני או אחר החוק אינו מסמיך פקח לעקוב אחר אדם שמסתובב לו לתומו ברחוב רק משום שיש לו "חזות אסיאתית", זרים לא מעטים השוהים בישראל כדין וגם תיירים זכאים להסתובב בחופשיות בערים בלי להיות נתונים לחשש וחשד שמאן דהוא עוקב אחריהם וחושד בהם שהם מעורבים בפעולות בלתי חוקיות רק בשל צבע עורם וחזותם".

בית הדין חזר והסתמך על ההלכה לפיה רשות שלטונית רשאית לעשות רק את מה שהחוק הסמיכה לעשות, אין הרשות רשאית לעשות את מה שלא הוסמכה לו בפירוש בחוק.

השופט בפסק דינו גם התייחס לאקטואליה והזכיר כי "דווקא בימים אלו שבהם מתרבים למרבה הצער הקולות בארצנו וגם במדינות אחרות הקוראים לרשויות אכיפת החוק לפעול בדרך של "תיוג גזעי".... אני רואה חשיבות בהעברת מסר ברור של שיוויון בפני החוק, וזכותם של הכל לחירות והליך הוגן".

סוף דבר (בינתיים?) משהפקחים פעלו כפי שפעלו וראיותיהם הושגו בחוסר סמכות – זוכו הנאשמים.

הע"ז 11387-09-14 מדינת ישראל נ' ארז רובינשטיין ואלה רובינשטיין, פס״ד מיום  4.2.2017.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.