התרגשות גדולה בערבה התיכונה- גדי ראשון לעונת ההמלטות נולד בחוות האנטילופות בערבה התיכונה וזכה לשם "ברזל" המאזכר את מלחמת "חרבות ברזל"

31 מרס 2024 המחברת/ת:

לאחר הריון של 5 חודשיםהמליטה היעל "שירלי", גדי ראשון לעונת ההמלטות, מסוג עבדקן הרעמה, בחוות האנטילופות בערבה התיכונה.

מספר שעות לאחר ההמלטה, כבר קיפץ הגדי בין הסלעים, מוכיח את כוחו וזריזותו, ומיד הסכים צוות החווה כי יקרא "ברזל", על שם מלחמת "חרבות ברזל". 

יוסי בן, מייסד ובעלים של חוות האנטילופות: "כל המלטה הינה מרגשת, אך המלטתו של הגדי "ברזל" בתקופה לא פשוטה זו, עוררה בנו שמחה מיוחדת במינה, וכן מבשרת את ראשית עונת ההמלטות בחווה, שמתרחשת בתחילת האביב. בחווה ישנה יעל נוספת שנמצאת עתה בהריון מתקדם, ואנו מצפים לעוד צאצאים רבים שיצטרפו למשפחה, ומייחלים לחזרת החטופים לחיק משפחתם בהקדם". 

עבדקן הרעמה (Ammotragus lervia), הינו מין של יונק מקבוצת היעלים. לזכר העבדקן רעמה מרשימה היורדת לחזה ולרגליו הקדמיות, ומכאן מגיע שמו (עבדקן=עב זקן). גובהו נע בין 75-105 ס"מ, אורך גופו בין 130-160 ס"מ, משקלו יכול להגיע ל- 140 ק"ג, וקרניו הנטויות, באורך של כ- 70 ס"מ.

עבדקן הרעמה מצוי בהרים סלעיים, במזג אוויר קיצוני וחם כמו הערבה, ובאזורים בו הוא חי, נאלץ לתור אחר מזון מדי יום למרחקים של קילומטרים רבים. הוא אינו זקוק לשתייה מרובה, משום שאת רוב הנוזלים שהוא צריך הוא מצליח להשיג ממאכל של צמחים, פרחים ועוד, העשירים במים.

על פי הרשימה האדומה של IUCN המדרגת את מצב שימור המינים, עבדקן הרעמה נחשב למין פגיע (VU), שאוכלוסייתו הצטמצמה ב 30% תוך עשור. 

חוות האנטילופות השוכנת בלב הערבה, ממערב לכביש 90 בין היישוב ספיר למושב צופר, היא בין המקומות הבודדים בארץ בהם ניתן למצוא את עבדקן הרעמה, בנוסף לסוגים שונים של אנטילופות, איילים, זברות, ועוד, בשטח פתוח של 740 דונם. הסיורים ברחבי החווה העצומה הינה ברכבים פרטיים ,מצוידים במפות והסברים על כל חיה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.