קטיף הדובדבן החל בימים אלה וצפוי להגיע לכ-4,300 טון

04 יונ 2023 המחברת/ת:
דובדבן ראשון בקטיף דובדבן ראשון בקטיף צילום: ארגון מגדלי הפירות

מגדלי הפירות בישראל קוראים - רכשו רק פירות תוצרת ישראל!

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר כי משבר האקלים העולמי ושינויי מזג האוויר הקיצוניים משליכים גם השנה על ענף החקלאות, "עונת החורף האחרונה התאפיינה בחוסר במנות קור ההכרחיות ליבול גבוה בעצי הפרי הגלעיניים והנשירים (נקטרינה, תפוח, דובדבן, אפרסק, אגס, משמש וכד') במשקעים מאוחרים, ובאירועי מזג אוויר קיצון קריטיים, שהביאו עימם בחודש אפריל, גם מטחי ברד כבדים ועוצמתיים עת היו מטעי פירות הקיץ בשלב חנטה מתקדמת, ונפגעו כתוצאה מכך. מהערכה ראשונית של קנט- הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מדובר על נזק שנגרם לכ-24,000 דונם מטעים, נזק העתיד להביא לירידה בכמות הממוצעת הרב שנתית של יבול פירות הקיץ", אומר בלחסן.

בלחסן מוסיף כי, הקטיף במטעים התעכב במעט עקב החורף שהתארך, אך בימים אלה החלה מלאכת קטיף הדובדבן, הפרי האהוב על הציבור הישראלי, אשר יבולו צפוי להגיע לכ-4,300 טון, בדומה לממוצע הרב שנתי. מגדלי הדובדבן, מסיימים כעת את קטיף הזן המקדים 'בורלא' ובהמשך ייקטף דובדבן מזן 'רויאל דון' המתוק. 

בישראל כ-5,000 דונם דובדבן, כאשר למעלה מ-90% מהדובדבנים בארץ גדלים באזור הגליל ובגולן:

ברמת הגולן- 3,900 דונם, במרום הגליל והרי נפתלי- 350 דונם, בגליל המערבי- 300 דונם, ובהרי ירושלים, גוש עציון והרי חברון- 450 דונם.

פילוח שוק הדובדבן בזנים בישראל: בינג- 30%, רנייר- 20%, בורלא- 15%, רויאל דון- 10%, הידל פינדל- 7%, צ'ינוק- 5%, ואן- 5%, סטלה- 5%, סאם- 3%.

 מימין פואד עלם מגדל דובדבן מגיש וירון בלחסן צילום ארגון מגדלי הפירותמימין פואד עלם מגדל דובדבן מגיש וירון בלחסן צילום ארגון מגדלי הפירות

במקביל החל קטיף הזנים המוקדמים של הנקטרינה, אפרסק, שסק ומשמש, כאשר שאר מועדי הקטיף ימשכו לסירוגין עד חודש ספטמבר-אוקטובר, אז ייקטף רוב יבול פירות הנשירים, וככל שתתקדם עונת קטיף פירות הקיץ, במהלך החודש הקרוב, יגדל ההיצע, והמחיר לצרכן יהיה נוח יותר.

עוד מדגיש בלחסן: "החקלאים הם הראשונים להיפגע ממשבר האקלים ונמצאים בתחתית שרשרת הרווח של הפרי אותו גידלו. ביקוש גבוה בתחילת עונת הקיץ עוד טרם נקטפה המסה העיקרית של הפרי, מעלה את מחיר הפירות, כאשר קיים גם פער התיווך של רשתות השיווק. חשוב לזכור, כי אין החקלאי קובע את המחיר הסופי לצרכן, אלא רשתות השיווק. אני קורא לאחריות צרכנית הן מצד הציבור הרחב והן מצד רשתות השיווק, על כולנו להתאחד תחת ההבנה, כי עלינו לשמור על החקלאות והחקלאים כאחד, למען שמירה על ביטחון המזון לתושבי ישראל, לצרוך תוצרת מקומית ישראלית, מפוקחת ובריאה! ולרכוש את הפרי בעונתו בהתאם לזמני הקטיף המשתנים", אומר בלחסן ומוסיף, "אני קורא לממשלה, להסדיר תכנית לאומית סדורה ותקציב הולם, להתמודדות עם משבר האקלים, עקב התחזיות העגומות להשפעותיו על ענף הפירות, במטרה לשמור על אסם הפירות של מדינת ישראל". 

 

על פי ארגון מגדלי הפירות בישראל, ענף הפירות בארץ מונה כ-3,500 מגדלים, המעבדים כ-856,000 דונם של מטעים (לא כולל הדרים), המניבים כ-950,000 טון פרי בשנה ומספקים מגוון פרי איכותי לשווקי ישראל וליצוא. ערך תפוקת ענף הפירות (ללא הדרים) בישראל כ-7.5 מיליארד שקל, הענף מהווה כ-23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.