כ-17 מיליון שקל יושקעו בלמעלה מ-130 פיילוטים, בתוכנית ראשונה מסוגה לייעול השימוש בקרקע חקלאית ושילוב ייצור חשמל

16 נוב 2022 המחברת/ת:
פנאלים סולארים בשדה חקלאי פנאלים סולארים בשדה חקלאי

יותר מ- 130 אתרים להקמת פיילוטים המשלבים מחקר ופיתוח ובוחנים את השילוב בין גידול חקלאי לייצור חשמל סולארי הומלצו אתמול (יום ג') לקידום על ידי ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (הולנת"ע). 

היקף התכנית עומד על כ-17 מיליון ₪ לשנת 2022: 14 מיליון שיוקצו ממשרד החקלאות, ועוד 3 מיליון ממשרד האנרגיה.

מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה, פורצת דרך, לייעול השימוש בקרקע, שתסייע לעמידה ביעדי ייצור חשמל נקי, תוך בחינת ההשפעה על יכולת הייצור החקלאי. מדובר בהיקף כולל של כ-2,000 דונם לקידום הבחינה המחקרית.

הפיילוטים יאפשרו פריסה של מתקנים לייצור אנרגיה סולארית בחלקות חקלאיות ברחבי הארץ, בטכנולוגיות שונות ובמגוון גידולים חקלאיים, במסגרת תמ"א 10/ ד/15 וילוו בבקרה של המדענית הראשית במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

מדובר בצעד מהותי אותו מקדמים משרדי האנרגיה והחקלאות במסגרת החלטת הממשלה להגדלת היעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ל-30% בשנת 2030, תוך שמירה על המשך תפוקה של תוצרת חקלאית מניבה באותם השטחים וייעול השימוש בקרקע חקלאית, ובהמשך לצעדים הרבים ולמאמץ הנרחב של המשרדים לעבור לייצור חשמל נקי ככלי להתמודדות עם משבר האקלים, לקידום חקלאות מקיימת, ולאפשר מקור הכנסה נוסף לחקלאי ישראל.

מתקן אגרו פוטו-וולטאי הוא מתקן לייצור חשמל בטכנולוגיה סולארית, אשר משלב פעילות חקלאית לאורך כל חיי המתקן. הצלחת השילוב מותנית בקביעת תנאים שיאפשרו לגידולים החקלאיים להתקיים ולשמור על היבול ועל איכותו. לשם כך נדרש המחקר החקלאי המלווה.

במקביל, מוביל משרד האנרגיה מסמך מדיניות תכנונית לקידום תכנון ייצור אגרו וולטאי עם משרדי ממשלה נוספים, ובהמשך לכך, תקודם תוכנית מתאר ארצית לייצור אגרו-וולטאי לכלל הפרויקטים שיקומו בתחום בשנים הקרובות, שתסדיר את עקרונות התכנון והאסדרה של הנושא.

בשלב הבא תגיע התוכנית לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, לשם העברת התוכנית להערות ולהשגות.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.