⁨מנכ"לית משרד החקלאות בוועדת הכלכלה בכנסת: "אם נמשיך לעשות מה שנעשה כאן ב-15 השנים האחרונות, אז באמת לא תהיה פה חקלאות מקומית"⁩

22 מרס 2022 המחברת/ת:
מנכ"לית משרד החקלאות מנכ"לית משרד החקלאות

מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר, נעמה קאופמן-פס, השתתפה היום (ג') בדיון סוער של ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, בנוגע לנתונים על פערי תיווך בשוק הפירות והירקות.

בראשית דבריה, התייחסה המנכ"לית לטענות המופנות נגד הוועדה ומסקנותיה ואמרה: "בוועדה ישבו למעלה מ-20 עובדי ציבור בכירים, לרבות גורמים מטעם משרד החקלאות, ועמד בראשה ד"ר לכלכלה. מדובר בעובדי ציבור נאמנים שביצעו עבודה ציבורית ומקצועית, ולכל  הפחות יש לכבד את העבודה הקשה שבוצעה על ידם".

בנוגע לרפורמה בחקלאות הוסיפה: "אם נמשיך לעשות מה שנעשה כאן ב-15 השנים האחרונות, אז באמת לא תהיה פה חקלאות מקומית. אנחנו צריכים להתמודד עם המציאות שמעידה על ירידה בפריון החקלאי לאורך זמן. הרפורמה בחקלאות נועדה קודם כל לחזק את החקלאות הישראלית. זאת, באמצעות השקעה חסרת תקדים של כ-2.7 מיליארד ₪ לטובת החקלאים והחקלאות. בין היתר אנחנו משקיעים לראשונה סכומים משמעותיים כדי לפתח את המחקר ולקדם פתרונות טכנולוגיים שיעזרו לכולנו להתמודד עם השלכות משבר האקלים ולייצר מזון טרי באופן סדיר. רק כך נוכל להשיג ביטחון מזון לאזרחי ישראל ולבסס חקלאות ישראלית בת קיימא".

כזכור, בשבוע שעבר פורסם דו"ח הביניים של הוועדה לבדיקת פערי התיווך לצרכן בנושא התוצרת החקלאית – פירות וירקות, בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא, ובהשתתפות מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר, עו"ד נעמה קאופמן-פס; הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן; וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, מר איליה כץ.

ממצאי הוועדה עולה כי בין שנת 2000 לשנת 2020, חלה עלייה של 102% במחירי הפירות הטריים, ומחירי הירקות הטריים עלו בכ-81%, במקביל לירידה מטרידה של כ-22% באספקת פירות וירקות טריים בישראל, המהווים את הבסיס התזונתי, הטרי והבריא ביותר בסל המזון.

עוד לפי מסקנות הביניים של הוועדה, כאשר הקמעונאי קונה את הסחורה ישירות מחקלאי, חלקו של המקטע החקלאי מהמחיר לצרכן של כלל הפירות והירקות הטריים בשנת 2020, היה בממוצע 64%, כשהיתרה של 36% מיוחסת למקטע הקמעונאי. כאשר סיטונאי מתווך בין קמעונאי לחקלאי, התרומה הממוצעת למחיר לצרכן של המקטע החקלאי יורדת ל-57%, המקטע הסיטונאי תורם למחיר לצרכן 18% בממוצע והמקטע הקמעונאי יורד ל-25%.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.