שר החקלאות עודד פורר קיים הערכת מצב מקצועית על רקע ההתפתחויות המדיניות במזרח אירופה

24 פבר 2022 המחברת/ת:
פלישת רוסיה לאוקראניה פלישת רוסיה לאוקראניה

מדינת ישראל מייבאת מרוסיה ומאוקראינה בעיקר חיטה למאכל אדם, חיטה למאכל בעלי חיים (מספוא), וביצים.

שר החקלאות, עודד פורר: "אין חשש למחסור בביצים, בחיטה או במספוא. המשרד מבצע מעקב שוטף על מלאי התוצרת החקלאית ופעילות היבואנים כדי לוודא רציפות תפקודית ואספקה שוטפת. ביטחון מזון הוא ערך עליון, ואנו במשרד החקלאות פועלים לילות כימים על מנת להבטיחו. פתחנו שווקים נוספים וחדשים לייבוא ונמשיך לפעול הן באמצעות תמיכה בחקלאים המקומיים וחיזוקם והן בפתיחת שווקים נוספים"

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, קיים היום (ה') הערכת מצב, בשיתוף כלל גורמי המקצוע במשרד, על מנת לעקוב אחר השפעות אפשריות של המצב במזרח אירופה, על ייבוא תוצרת חקלאית טרייה מרוסיה ומאוקראינה. במשרד החקלאות עוקבים אחר ההתפתחויות, וערוכים להתמודדות עם חסמים אפשריים בייבוא. היערכות מצב נוספות יתקיימו בהמשך, בהתאם לצורך.

נכון להיום, כמחצית מכמות החיטה למאכל בשוק המקומי וכשליש מהמספוא, מיובאת מרוסיה ואוקראינה. לאור ההסלמה במזרח אירופה, כבר לפני כחודש החלו יבואנים להיערך למציאת מקורות חלופיים למוצרים אלה, ככל שייעלה הצורך. למרות אי הוודאות בשווקים, ועלויות נקודתיות במחירי הסחורות, לא צפוי מחסור בשלב זה. כמו כן, ישנו מלאי אופרטיבי בידי השחקנים המרכזיים במשק, ובנוסף שישראל מחזיקה באופן קבוע מלאי חירום, הן של מזון לבעלי חיים, והן של חיטה למאכל.

כמו כן, מדינת ישראל מייבאת ביצים לשיווק ולתעשייה מארבע מדינות שונות, רק אחת מהן היא אוקראינה (השלוש הנוספות הן ספרד, איטליה ופורטוגל). על מנת למנוע מראש אפשרות למחסור בשוק, במיוחד נוכח חג הפסח הקרב ובא, שר החקלאות, עודד פורר, הנחה את גורמי המקצוע במשרד להגדיל באופן משמעותי את מכסות הייצור לביצים לשנת 2022 על מנת לאפשר למגדלים לייצר יותר ביצים מקומיות. במקביל, המשרד פתח מכסות יבוא ללא מכס בהיקף של כמיליארד ביצים. בהקשר זה יצוין כי שותפות הסחר של ישראל עושות מאמץ פעיל על מנת להגדיל את מקורות הביצים המיוצאות לישראל משטחיהן.  

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.