משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף עם משרד החקלאות ורשות החדשנות מקימים את קהילת החדשנות לפיתוח החקלאות הימית

15 דצמ 2021 המחברת/ת:
חנן גינת, מורן בוגנים,ינון אלרועי, אלי לנקרי, יפעת אלון-פרל ויונתן מנוחין חנן גינת, מורן בוגנים,ינון אלרועי, אלי לנקרי, יפעת אלון-פרל ויונתן מנוחין

קהילת הביוטכנולוגיה והחקלאות הימית תפעל לקידום אקוסיסטם סביב החקלאות הימית לצורך מיצוי הפוטנציאל הכלכלי הגלום בתחום. הקהילה תרכז במסגרת פעילותה תכניות ויוזמות בתחום החקלאות הימית ותפעל מהעיר אילת, תוך יצירת שיתופי פעולה בין כלל השחקנים הרלוונטיים בתחום. הקהילה קמה על רקע החלטת הממשלה לפיתוח העיר אילת וחבל אילות.

משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף עם משרד החקלאות ופיתוח הכפר ורשות החדשנות הודיעו היום (ד) על הקמת קהילת החדשנות לפיתוח החקלאות הימית. הקמת הקהילה התקיימה במעמד המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מר ינון אלרועי וראש עיריית אילת, מר אלי לנקרי.

הקהילה קמה במסגרת החלטת הממשלה 4662 "תכנית רב שנתית לפיתוח העיר אילת וחבל אילות", בה הוחלט לקדם את תחום הביולוגיה והחקלאות הימית, בין היתר באמצעות הקמת פארק יבשתי לתעשיות מזון מן הים, חקלאות ימית וביוטכנולוגיה ימית, לצורך הפיכת אילת למרכז מחקרי בינלאומי מוביל בתחומים אלו. כחלק מן הצעדים שהוגדרו בהחלטה לקידום התחום ולצורך תכלול ותמיכה בכלל הפעולות השונות, הוחלט על הקמת קהילת חדשנות וידע בתחום הביולוגיה והחקלאות הימית.

במכרז שערך מטה קהילות החדשנות במשרד הכלכלה והתעשייה נבחר המכון הישראלי לחדשנות, בראשות ד"ר יונתן מנוחין, להפעלת הקהילה. הקהילה תנוהל ותפעל במודל דומה לעשר קהילות החדשנות אשר מנהל משרד הכלכלה והתעשייה.

המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ינון אלרועי: "תחום הביוטכנולוגיה והחקלאות הימית הוא תחום שזוהה כבעל פוטנציאל לשמש מנוע צמיחה לאזור אילת וחבל אילות בפרט, ולכלכלה הישראלית בכלל. הקמת קהילת החדשנות תסייע בקידום העסקים ומשיכת ההשקעות בתחום, וכן תתרום רבות ליצירת משרות, לפיתוח חדשנות ומחקר בתחום ותחזק את הפעילות הכלכלית באזור. הקהילה מצטרפת לעשר קהילות חדשנות אשר הוקמו בשנה האחרונה ע"י מטה קהילות החדשנות, כחלק מתפיסה כלכלית-חברתית אשר פותחה במשרד הכלכלה שמטרתה לייצר אקוסיסטם מתקדם בסקטורים נבחרים ולפעול להטמעת חדשנות במשק הישראלי. אני מברך את הזוכה במכרז ואת השותפים לפעילות – משרד החקלאות, רשות החדשנות ועיריית אילת".

נעמה קאופמן-פס, מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר: "את קהילת הביוטכנולוגיה והחקלאות הימית הקמתי כמשנה למנכ"ל משרד הכלכלה מתוך ההבנה שחוזקתה של מדינת ישראל טמונה בחדשנות. היום אני זוכה להמשיך ללוות את השקת הקהילה ואת עבודתה כמנכ"לית משרד החקלאות. השקתה משתלבת היטב עם תוכניות שר החקלאות ותכניותיי למשרד החקלאות בשנים הקרובות, הכוללות השקעה מירבית במחקר ופיתוח, השקעה מסיבית בקידום חדשנות בשטח וקידום חקלאות העתיד. האקוסיסטם שמתגבש משלב בין תחום החקלאות הימית לבין הטכנולוגיה, והוא פרי יצירתה של המאה ה-21. החדשנות שצוברת תאוצה עם הזמן, מצריכה מכל אחד ואחת מאתנו לשנות את כיוון המחשבה בשורה של ענפים ובפרט בעולמות החקלאות לקידום ביטחון המזון של מדינת ישראל. הקהילה החדשה שנפתחת היום היא בשורה של ממש לביסוס נוסף של החקלאות המקומית וקידומה בארץ ובעולם. הקהילה החדשה עתידה לחזק את אזור אילת והערבה, ולתרום לפיתוח תחום החקלאות הימית והמדברית בישראל ובים התיכון".

ראש עיריית אילת - אלי לנקרי: ״בזכות משאבי הטבע של אילת ומכוני מחקר ואקדמיה הפועלים בתחומה, אנו פועלים להפוך את אזור אילת-אילות למרכז עולמי לביוטכנולוגיה ימית כחלק מפעולות לגיוון והרחבת מקורות התעסוקה בעיר. הקמת קהילת החדשנות תסייע בידינו לקדם את האקוסיסטם ולחזק את מעמדה של אילת גם בתחום זה״.

בעשור האחרון, וביתר שאת מאז המשבר הכלכלי של 2008, עלתה חשיבותו של מרכיב החדשנות כמרכיב הכרחי להמשך צמיחה בכלל ענפי המשק, בתעשייה, במסחר ובשירותים. חדשנות – שהיא היכולת להנביט ולפתח רעיונות חדשים ממגוון גישות ומקורות ולעבד אותם לתוצרים מועילים – הפכה לרכיב מרכזי בפיתוח של מדינות, ארגונים ופרטים. כמו כן, גברה ההכרה בכך שחדשנות לרוב לא מתפתחת באופן ספונטני, ולכן יש צורך במתודולוגיה מסודרת, התומכת בקיומה של סביבה מאפשרת ומקדמת חדשנות.  

בהתבסס על התפיסה הזאת, בשנים האחרונות פיתח משרד הכלכלה והתעשייה אסטרטגיה חדשה לעידוד הצמיחה הכלכלית של ישראל, הכוללת הקמה וניהול של קהילות חדשנות (Innovation Eco-system Management ). קהילות החדשנות נועדו לפעול לפיתוח כלכלי-חברתי באמצעות מפגשים, חילופי ידע, חיבורים, יצירת הזדמנויות עסקיות, הטמעה של טכנולוגיות חדשניות בתחום מסוים ופיתוחו, יצירת דיאלוג בין מגזרי קבוע בין השחקנים השונים, ולשם מיצובה של ישראל כמובילה עולמית בתחום. מטה קהילות החדשנות במשרד הכלכלה והתעשייה מנהל את פעילות קהילות החדשנות של משרד הכלכלה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.