ארגון מגדלי הפירות בישראל: החל קטיף האגס במטעי הגליל והגולן ויימשך עד אמצע אוגוסט

23 יול 2021 המחברת/ת:
החל קטיף האגס החל קטיף האגס ארגון מגדלי הפירות בישראל

ארגון מגדלי הפירות קורא לרשתות השיווק לגלות אחריות צרכנית ולא להפקיע במחירי פערי התיווך, לשמור על מחיר נמוך עבור הצרכנים ולעודד צריכת פירות כחול לבן

בימים אלה החל קטיף האגס בגליל העליון, רמת הגולן ובמטעים באזור ירושלים וימשך עד אמצע חודש אוגוסט. את הפרי ניתן יהיה למצוא בשווקים לאורך השנה, הודות לחיי המדף הארוכים המייחדים את האגס, המאפשרים איסום בקירור ארוך טווח, תוך שמירה על איכותו התזונתי וטעמו.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר: "היקף מטעי האגס בארץ עומד על כ- 12,000 דונם, בעיקר בגליל העליון וברמת הגולן. קטיף זן האגס המקדים קוסצ'יה החל כעת. מוצאו של הזן באיטליה, צבעו ירקרק צהבהב, מתוק ובעל צורה מאורכת. הקטיף של הקוסצ'יה יימשך כשבוע ימים, ובעוד כשבועיים יחל קטיף זן ספדונה ויימשך עד אמצע אוגוסט, זן זה מהווה כ- 80% מהיקף יבול האגס בישראל. הספדונה פותח בספרד, מצטיין בעסיסיות וחמאתיות, צבעו ירקרק ונחשב למוביל בשוק הישראלי, בנוסף, בחודש אוגוסט ייקטף זן האגס הישראלי 'עדן' שהינו פציח ומתוק במיוחד, בעל לחי ורדרדה, שפותח במשך 12 שנה (!) בחלקות המחקר של "משתלות בן-דור" ביסוד המעלה, זן נוסף ופחות נפוץ הוא- ג'נטיל".

  בלחסן מנכל ארגון מגדלי הפירות בישראל

בלחסן מוסיף, כי השנה מסתמנת סירוגיות במטעי הפרי, בהתאם לאזורים הגאוגרפיים השונים, זאת עקב החורף האחרון אשר אופיין בטמפרטורות גבוהות, כמות משקעים ממוצעת, וחוסר במנות קור, שהינן הכרחיות לעצי פרי הנשירים (על מנת להתעורר מתרדמת החורף, לפרוח ולהניב פרי בצורה מיטבית), זאת בנוסף לעובדה כי ימי פריחת עצי האגס בחודש מרץ התאפיינו בימים סגריריים, דבר שמנע משלב החנטה (התפתחות הפרי) להתקיים כנדרש באזורים מסוימים בהם ממוקמים מטעי האגס. "הערכה הראשונית היא, כי כמות יבול האגס צפויה לרדת ותעמוד על כ- 22 אלף טון, ירידה של כ-30%, ביחס לשנה שעברה, אך הפרי מובחר, יפה וטעים במיוחד, כאמור הפרי נשמר מצוין בקירור וישווק טרי ועסיסי לצרכנים לאורך השנה ועד אפריל-מאי 2022", אומר בלחסן.

על פי נתוני ארגון מגדלי הפירות בישראל, יקבל החקלאי עבור קילו אגס בין 3.5 שקלים ל-4 שקלים בשער המשק (לפני הוצאות עיבוד ואחזקת המטע) והמחיר לצרכן ברשתות השיווק תלוי אך ורק ברצונם של בעלי הרשתות להוזיל מחירים ולאפשר לצרכן הישראלי צריכת פירות בריאים תוצרת ישראל.

על פי הסכמי הסחר של מדינת ישראל, קיימים שני סוגי יבוא של אגסים בפטור מתשלום מכס בהיקף של כ- 3,904 טון מהאיחוד האירופי ומארה"ב.

  אגסים. קרדיט ארגון מגדלי הפירות

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל מציין: "אני קורא לציבור הרחב לרכוש פירות וירקות תוצרת ישראל אותם גידלו וטיפחו החקלאים על אדמת המדינה, ולא מייבוא, אשר מקורותיו לא ידועים. לממשלה אין מספיק מידע על התנאים בהם גודלו הפירות ובמה רוססו. ועוד עובדה חשובה לידיעת הצרכנים, אין החקלאי קובע את המחיר הסופי לצרכן, אלא רשתות השיווק ולהם אני קורא לגלות אחריות צרכנית ולעודד צריכת פירות כחול לבן ממשקי חקלאי המדינה!". עוד מציין בלחסן, כי על משרדי החקלאות והאוצר בממשלה החדשה, לפעול לצמצום ייבוא תוצרת חקלאית טרייה, לאכוף את טווח פערי התיווך ברשתות השיווק, לעודד ייצור עצמי של מזון ולתמוך בחקלאות בישראל.

האגס הינו פרי עשיר בפחמימות, מכיוון שהסוכר בו ממקור טבעי ולא מתועש, הוא מעניק תחושה של מתיקות, עשיר באשלגן שנחשב במחקרים האחרונים בעולם כמרכיב חשוב בהשפעה מיטיבה על יתר לחץ דם. אגס בינוני השוקל כ-150 גרם מכיל 90 קלוריות ו-2 גרם סיבים תזונתיים (כמו בפרוסת לחם מלא) ובעיקר סיבים מסיסים המגבירים את תחושת השובע. בנוסף,  מכיל האגס מגנזיום, ויטמין C, ויטמין A וחומצה פולית.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.