נמשכת מגמת הפגיעה בגידולי הפירות כתוצאה מההתחממות הגלובאלית: בשלוש השנים האחרונות שילמה קנט (הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות) למגדלי הפירות פיצויים בגובה של כ-200 מיליון ש"ח בעקבות נזקי מזג האוויר

25 ינו 2021 המחברת/ת:
‎⁨ברד בתפוח⁩ ‎⁨ברד בתפוח⁩

ט"ו בשבט הוא קודם כל חג הנטיעות והפירות, אבל מתברר שלעתים הגעה למטע היא לא בהכרח חגיגה. אחת ההתנסויות הקשות לכל מגדל, ולמגדלי הפירות בפרט, היא להגיע למטע ולראות את הפירות שנשרו על הקרקע כתוצאה מסערה או לראות את סימני הפגיעה בפרי שנשאר על העצים. לצערנו, בשנים האחרונות מראות אלו הפכו לנפוצים יותר, ככל שמזג האוויר העולמי הפך לבלתי צפוי ולקיצוני יותר. מבדיקה לקראת ט"ו בשבט שערכה קנט, הקרן ביטוח נזקי טבע בחקלאות עולה כי נמשכת מגמת הפגיעה בגידולי הפירות כתוצאה מההתחממות הגלובאלית. מהנתונים עולה כי בשלוש השנים האחרונות שילמה הקרן למגדלי הפירות קרוב        ל-200 מיליון ש"ח. בשנה החולפת בלבד שילמה קנט למגדלי הפירות כ-76 מיליון ש"ח.

מנתוני קנט עולה כי שנת 2020 התאפיינה בתכיפות אירועי הקיצון ובשינויים בגורמי הנזק האופייניים לאזורנו כשחלק ניכר מהפיצויים שולמו למגדלים בעקבות חוסר יבול כתוצאה ממזג האוויר הקיצוני ושינויי האקלים. מהנתונים עולה כי גורם הנזק המרכזי בתחילת השנה היו הרוחות העזות שגרמו לנזקים כבדים לגידולים השונים ובכלל זה לנשר של חנטים ופירות מהעצים. גם המשקעים הרבים שירדו, שאמנם ברובם היו גשמי ברכה לחקלאות ולמשק המים בישראל, גרמו לנזקים רבים. בחלק מהמקרים הגשמים היו מלווים במטחי ברד. הברד הפוגע בפרי והרוחות שמטלטלות את הפרי על העץ גורמים לפירות נזקים באיכות הפוסלים בהמשך את שיווקו של הפרי.

לאחר החורף עתיר המשקעים, והנזקים, היינו עדים לקיץ שכלל מספר אירועי קיצון שגרמו לנזקים עצומים. בשבוע אחד, בסוף אוגוסט, נמדדו טמפרטורות גבוהות במידה ניכרת מהממוצע הרב שנתי ובאזורים מסוימים נמדדו למעלה מ- 45 מעלות. גל החום גרם לשורה של נזקים בענפי החקלאות השונים ובכלל זה נזק גדול לגידולי הפירות ובמיוחד לתפוחים הגדלים בצפון הארץ, שבחלקם נצרבו מהשמש החזקה וחלקם התבשלו על העצים, פשוטו כמשמעתו. גם בהמשך הקיץ היינו עדים לגלי חום קיצוניים ולטמפרטורות שיא שנמדדו ברחבי הארץ, טמפרטורות שהביאו אף הן לנזקים משמעותיים לגידולי הפירות.

מבחינת גורמי הנזק והיקף הפיצויים, כ-40 מיליון ש"ח שולמו למגדלי הפירות כתוצאה מחוסר יבול וכ-25 מיליון כתוצאה מנזקי חום. נזקים משמעותיים נוספים נגרמו לגידולי הפירות, בשנה החולפת, כתוצאה מברד, שיטפונות וסערות.

מבחינת הנזקים לגידולים השונים, קנט פיצתה את מגדלי התפוחים בכ-17 מיליון ש"ח, את מגדלי המנגו בכ-13.5 מיליון ש"ח ואת מגדלי ענבי המאכל בלמעלה מ-6 מיליון ש"ח. נזקים גדולים נוספים נגרמו למגדלי השקד, נקטרינה, אפרסק, זיתי מאכל, אפרסמון, משמש, רימון, שזיף יפני וגודגדן.

בקנט מעריכים כי  בדומה לשאר העולם, גם בישראל המצב עלול להחמיר וגם חקלאים שבשנים האחרונות לא ספגו נזקים משמעותיים, עלולים לספוג נזקים כאלה בשנים הקרובות. מעבר לנזקים למגדלים עצמם, במיוחד על רקע שינויי האקלים, לביטוח כנגד נזקי מזג האוויר חשיבות לאומית והוא מבטיח שהמגדלים יוכלו להמשיך את רציפות העבודה ולדאוג לביטחון התזונתי של תושבי ישראל ולאפשר להם לרכוש תוצרת חקלאית כחול-לבן.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.