בן ממשיך הסתבך בחובות - האם זכותו במשק ניתנת לעיקול? / צבי שני, עו״ד

19 ינו 2017 המחברת/ת:

זכותו של "בן ממשיך" בנחלה הינה זכות ייחודית. מחד, מדובר בזכות שהיא מעין ירושה, שכן מדובר בהתחייבות בלתי חוזרת של ההורים, בעלי הנחלה, להעברת המשק על שם הבן הממשיך לאחר פטירתם. מאידך, מדובר בעסקת מתנה עתידית אשר על מנת לבצע אותה יש צורך בהסכמת גורמים נוספים, כגון רשות מקרקעי ישראל, האגודה השיתופית (המושב) והסוכנות היהודית.

במקרה שנדון לאחרונה בבית משפט השלום בקריות (כב' השופט ד"ר שלמה מיכאל ארדמן), עסק בית המשפט בשאלה האם נושה אשר מעוניין להיפרע מבעל חוב שלזכותו קיים מינוי בן ממשיך בנחלת הוריו, יכול להטיל עיקול על זכות הבן בנחלה ובדרך זו למנוע את העברת הזכויות בנחלה לאדם אחר ואולי אף לקבל תמורה ממכירת הנחלה לכשתימכר. על כך במאמר הבא.

רקע

בשנת 87' חתמה המנוחה הגב' ביטון מסעודה ז"ל על מסמך הסוכנות הממנה את בנה לבן ממשיך בנחלה שברשותה לאחר פטירתה. כמובן שהמינוי ניתן בהסכמתו של הבן ובאישורו וכן ניתנה הסכמת הגורמים הנוגעים בדבר והמינוי אושר ואף נרשם לאחר מכן במנהל מקרקעי ישראל. במקרים מעין אלה, כל עוד לא נמסרו הזכויות לבן הממשיך, בעלי הזכויות בנחלה הם ההורים, במקרה זה האם. אחרי פטירת האם, כאשר יהיה מעוניין הבן לממש את זכותו ולהירשם כבעל הזכויות במשק, על הסוכנות לפנות לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י, לשעבר המינהל) על מנת שזו תרשום את הזכויות על שם הבן הממשיך. בפועל, לא נעשתה כל פעולה פורמאלית להעברת הנחלה על שם הבן הממשיך ושום בקשה בעניין זה לא הועברה לרמ"י. הבן, אשר נקלע לחובות כבדים של למעלה מ- 300,000 ₪, מצא עצמו נרדף על ידיו נושיו, אשר ביקשו להטיל עיקול על הנחלה, ומשלא עלה בידם, מכיוון שהנחלה נותרה רשומה ע"ש האם, פנו לבית המשפט שיכריע בסוגיה.

הכרעת בית המשפט

בית המשפט נשען בהכרעתו על הלכה ידועה - "הלכת גלבוע" - שם נפסק כי נושה אינו יכול לקבל הצהרה על זכותו של יורש על נכס (לדוגמא, נכס מקרקעין), אפילו אם החייב-היורש אינו עושה דבר כדי למנוע את מימוש נכס העיזבון. המענה לכך טמון בחוק הירושה באמצעות התמנות כמנהל עיזבון. בענייננו, כל עוד לא פנה הבן אל רמ"י כדי שתכיר בו כבן ממשיך, זכות זו אינה קיימת וממילא גם לא ניתנת היא להצהרה אחרת או לעיקול. שהרי, הבן אינה עושה פעולה בעצמו לסיכול העיקול, אלא בוחר ב"שב ואל תעשה" ומותיר את מצב הזכויות באופן פסיבי, כיוון שרישום הזכויות על שמו מצריך פעולה יזומה וכן בחינה ואישור מחדש של האגודה ורמ"י. בית המשפט הוסיף כי למעשה מינוי בן ממשיך מהווה זכות חוזית - התחייבות של ההורים להעביר את הנחלה לבנם. לכן, במצב שכזה באפשרות הנושה לפעול מכח חוק ההוצאה לפועל ולהתמנות ככונס נכסים על זכותו הפוטנציאלית של הבן הממשיך. הדרך האחרת היא, כפי שהזכרנו לעיל, באמצעות מינוי מנהל עיזבון בהתאם להוראות חוק הירושה.

לסיכום הדברים, נוכחנו לראות מחד כי ישנה חשיבות רבה במינוי הבן הממשיך, על מנת שהנחלה תמשיך לעבור בדרך של העברה בין דורית מאב לבן. מאידך, זכות זו אינה זכות קניינית קלאסית, כפי שמהווה לדוגמא זכות על מקרקעין בטאבו, משכך אין תוקף קנייני ממשי לעצם רישומה, כל עוד לא הועברו הזכויות בפועל לידי הבן.

ת"א 20510-09-16 א.נ.ג.ר. ואח' נ' עיזבון ביטון ואח'

צבי שני, עו״ד

משרד עורכי דין צבי שני מתמחה בתחומי המגזר החקלאי ודיני העבודה.

office@shany-law.co.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.