היום החם בשנה מגיע - היה אפשר למנוע אותו? "תמרור אזהרה ליחס בארץ למשבר האקלים"

13 יול 2023 המחברת/ת:
‎⁨מעודדים סביבה ירוקה ‎⁨מעודדים סביבה ירוקה

ביום חמישי צפויה ישראל לחוות את היום החם ביותר בשנה עם טמפרטורות שיחצו את רף ה-40 מעלות צלזיוס, רק נראה שעבור חלק ממקבלי ההחלטות בארץ העניין לא נמצא בראש סדר העדיפויות. היזמים רוצים לעבוד, אבל לא יכולים כי לא ניתן לחבר מערכות סולאריות לאנרגיה מתחדשת בארץ: "אין היגיון".  מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס, מזהיר: "ישראל נמצאת בתחתית דירוג המדינות המפותחות מבחינת הביצועים הסביבתיים שלה. חייבים לשנות את המצב, אחרת המחיר גם יהיה כלכלי"

לוהט בחוץ, הטמפרטורות מרקיעות שחקים, וזה רחוק מלהיות הסוף. מחר (חמישי) - לפחות על-פי החזאים השונים - צפויה ישראל לחוות את היום החם ביותר בשנה עם טמפרטורות שיגיעו, באילת, למשל, עד 44 מעלות צלזיוס - והיד עוד נטויה.

מדובר בהמשך ישיר להתחממות הגלובלית שעוברת בשנים האחרונות על כל המדינות בכדור הארץ. התחממות שמשפיעה באופן ישיר, כמו שהבנתם, גם על ישראל. טמפרטורות ממוצעות עולמיות חמות יותר מתורגמות לתנאי מזג אוויר קיצוניים המשפיעים על מיליוני בני אדם ברחבי העולם. וכאשר החום עולה, בני אדם סובלים מהשפעות בריאותיות וכלכליות.

בישראל, כך נראה, העניין לא כל-כך מעסיק את משרדי הממשלה או מקבלי ההחלטות. העניין לא נמצא בראש סדר היום ואין שום ניסיון רציני לטפל במשבר האקלים וההתחממות הגלובלית כהחלטת ממשלה. בישראל בשנת 2023, למשל, לא ניתן לחבר מערכות סולאריות לאנרגיה מתחדשת ב-99 אחוז מהמקרים. במודע. זה לא רק גורם לזיהום הסביבה, אלא גם לאנשי האנרגיה הסולארית בארץ להבין את הלך הרוח ולעבור לחו"ל, שם יש יותר הבנה לנושא.

תערוכת "קלינטק" לא מתכוונת לשבת בחיבוק ידיים ותערוך פאנל מיוחד ודיון מרכזי באולפן, שיועבר בשידור ישיר, לאנרגיה ירוקה ומתחדשת בהשתתפות האנשים המרכזיים במשק ומכובדים נוספים, במהלך התערכה שתתקיים בין ה-5-6.9 במתחם אקספו בתל אביב ותיתן דגש על משבר האקלים. מדובר בדיון משמעותי וחשוב לענף.

גם המספרים אומרים הכל: יעד האנרגיות המתחדשות ל-2020, למשל, עמדו על 10% מייצור החשמל. עמידה ביעדי 2025, לשם דוגמא, מצריכה תאוצה גבוהה שלא נראתה פה מעולם, וספק אם תיראה. "לא ניתן לחבר מערכות סולאריות בארץ ב-99 אחוז מהמקרים", מסביר דני דנן, מנכ"ל חברת גרינטופס ומחלוצי האנרגיה הסולארית בארץ. "אין היגיון להתעסק במערכות מסחריות כי בארץ פשוט אין רשת. אם מישהו ניסה לחסום את זה - הוא הצליח. כולם עובדים בחו"ל. בחו"ל גל אחד שיש לו גודל חיבור מתאים - יכול. ויתרו על זה בארץ. מה הסיבות לכך? התשובה שלי כוללת ספקולציות. גז, נפט, חוסר איכפתיות. פשוט לא יודע מה הסיבה שהממשלה לא מעוניינת לקדם אנרגיות מתחדשות. זה רק פוגע באזרח".

ביום שלישי שעבר, וזה לא סוד, הטמפרטורה העולמית הממוצעת שברה שיאים והגיעה  17.18 מעלות צלזיוס. זו הייתה הפעם הראשונה ב-44 השנים האחרונות שממוצע הטמפרטורה העולמית עולה על 17 מעלות. בישראל הטמפרטורות השבוע יאמירו מעל 40 מעלות צלזיוס - והחום הכבד לא נראה שעומד להיעצר.

"היום החם בשנה צריך לשמש תמרור אזהרה לישראל לשנות את הדרך שבה היא מתייחסת למשבר האקלים ולאפשרות של אירועי מזג אוויר קיצוני", מזהיר מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס. "משק החשמל של ישראל לא ערוך לאירועי קיצון וחייבים ליישם כמה שיותר מהר גמישות במערכת החשמל שמחייבת שילוב של סוללות לצד מתקנים סולאריים קיימים ובכלל".

פרנס מוסיף: "ישראל נמצאת בתחתית דירוג המדינות המפותחות מבחינת הביצועים הסביבתיים שלה וחייבים לשנות את המצב אחרת המחיר גם יהיה כלכלי. הכלכלות המפותחות עוסקות בהטמעה של מנגנונים שמזהים את עלות הפחמן הדו-חמצני שמתדלק את המשבר אבל ישראל עדיין לא מכירה בו".

מדובר ביוזמה מיוחדת של תערוכת "קלינטק" ה-24 שתתקיים ב5-6.9.2023- במתחם אקספו בתל אביב. במסגרת התערוכה יוצגו פיתוחים, חידושים, גידולים וכלים חקלאיים חדשניים ופורצי דרך מהארץ והעולם שכן עשרות מציגים מחו"ל כבר אישרו את השתתפותם.

 

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.