מאבק במשחטת הענק שצפויה לקום בלב הגליל

13 יול 2022 המחברת/ת:
מאבק טל-אל מאבק טל-אל אביגיל גזית

תושבי הגליל הפגינו היום (11/7) מול ביתה של השרה להגנת הסביבה בת"א וביקשו ממנה להתנגד לתכנית להקמת משחטת ענק בג'וליס, ליד היישוב טל-אל שבמועצה האיזורית משגב • המפגינים הניפו שלטים בהם נכתב: "תמר זנדברג, לא רוצים פרות שחוטות ליד הבית!", "תמר, אל תיתני יד לזיהום הסביבתי בגליל" ו"יישובי הגליל הם לא החצר האחורית של ישראל"

  • המשחטה, הכוללת לפי התכנית בית מטבחיים בענף הבקר והצאן, משחטות בענף הפטם וההודו ותעשיות נלוות, צפויה לספק כ-60% מתצרוכת חומר הגלם לתעשיית הבשר בארץ ולהתפרס על פני כ-200 דונם.
  • המשמעות היא שחיי התושבים ביישובי הגליל הסמוכים ישתנו ללא היכר, לרבות החמרת זיהום האוויר באזור ופגיעה מהותית באיכות הסביבה, קולות של חיות בשחיטה, תנועה בלתי פוסקת של משאיות המובילות פגרים, פקקים ועומסי תחבורה והפיכת יישובי הסביבה לחלק מאזור תעשיה שלא ראוי למגורים.

זעקת תושבי הגליל: תושבי הגליל הפגינו היום מול ביתה של השרה לאיכות הסביבה, תמר זנדברג, בתל-אביב. התושבים מחו נגד הכוונה להקים בסמוך ליישוב טל-אל את משחטת הבשר הגדולה בישראל, דבר שיגרום למפגע סביבתי אדיר לרבות ריחות חריפים, זיהום אויר וזיהום קרקע, וכמובן יפגע אנושות בבריאות תושבי האיזור ובאיכות חיי תושבי הגליל. המפגינים ביקשו מהשרה להתנגד לתכנית, והניפו שלטים בהם נכתב "תמר זנדברג, לא רוצים פרות שחוטות ליד הבית!", "תמר, אל תיתני יד לזיהום הסביבתי בגליל" ו"יישובי הגליל הם לא החצר האחורית של ישראל".

לדברי נציגי המאבק, "לתכנית הקיימת יש מתנגדים רבים, ותמוה מאוד כיצד השרה לאיכות הסביבה ומשרדה יושבים מהצד ולא משמיעים את קולם. המשחטה עצומת הממדים תפגע מהותית בסביבה, היא מסכנת את נחל יצהר (חמרה) בזיהום מים ושפכים ומהווה סכנה אמתית לזרימת המים ולשמירה על איכותם. אנו פונים לשרה זנדברג: זה הזמן להביע התנגדות להקמת המשחטה, בטרם יהיה מאוחר מדי וחיי התושבים בגליל יהפכו לגיהינום. יישובי הגליל הם לא החצר האחורית של ישראל, ולא ייתכן ששוב פוגעים בנו, תושבי הפריפריה".

פרט להפגנה, פנו תושבי טל-אל גם במכתב לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בבקשה להתנגדות לתכנית הכוללנית של ג'וליס להקמת בית מטבחיים מהגדולים בארץ. "לאחרונה הוגשו שתי תכניות לשינוי תכנית המתאר המחוזית של הכפר ג'וליס שבגליל המערבי. כחלק מתכניות אלה, מוצעת הרחבת אזור התעשייה הקיים בכפר ואכלוסו בבית מטבחיים מהגדולים בארץ. מיקומו המתוכנן של אזור תעשייה זה הינו בסמיכות למספר יישובים ובהם ג'וליס, טל-אל, ירכא, כפר יסיף וג'דיידה-מכר", צוין במכתב, "תכנית זו, אם תצא לפועל, תביא לפגיעה אנושה בבריאות תושבי האזור, איכות החיים והסביבה. בגלל החששות הללו, הוגשו התנגדויות רבות לאזור התעשייה במתווה המוצע, ובהן התנגדות של ראש מועצת ג'וליס, התנגדויות תושבי הכפר, התנגדות של המועצה האזורית משגב, התנגדות של תושבי טל-אל ועוד", פירטו התושבים. "בתור המשרד האמון על ההגנה על איכות הסביבה, היינו מצפים לראות התנגדותכם לתכנית בין ההתנגדויות שהוגשו! אנו תושבי טל-אל מביעים דרישתנו ממך, שרת המשרד להגנת הסביבה, להוביל את הצטרפות המשרד להתנגדויות לאזור תעשייה זה, תוך הגשת ההתנגדות בזמן שנותר, עד ליום שישי השבוע, ה-15 ליולי", סיכמו.

הרקע להפגנה ולמכתב הנחרץ שנשלח לשרה, הינו הכוונה להקים את משחטת הבשר הגדולה בישראל בגליל המערבי בתחומי המועצה האזורית משגב, בקרבה רבה ליישובים ג׳וליס וטל-אל ובמרחק מאות מטרים בודדים מהבתים של שני הישובים הכפריים. המשחטה, הכוללת לפי התכנית בית מטבחיים בענף הבקר והצאן, משחטות בענף הפטם וההודו ותעשיות נלוות, צפויה לספק כ-60% מתצרוכת חומר הגלם לתעשיית הבשר בארץ ולהתפרס על פני כ-200 דונם. המשמעות היא שחיי התושבים ביישובי הגליל הסמוכים ישתנו ללא היכר, לרבות החמרת זיהום האוויר באזור ופגיעה מהותית באיכות הסביבה, קולות של חיות בשחיטה, תנועה בלתי פוסקת של משאיות המובילות פגרים, פקקים ועומסי תחבורה והפיכת יישובי הסביבה לחלק מאזור תעשיה שלא ראוי למגורים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.