שיא של 3 שנים בהיקף הפיצויים למגדלי הירקות: קנט שילמה למגדלי הירקות כ-70 מיליון ש"ח עבור נזקי מזג האוויר ומחלות בעונת 2019/2020 מרבית הסכום שולם למגדלים בביטוח המורחב

13 יול 2020 המחברת/ת:
שדה תפו"א שנפגע כתוצאה מסערה של חול ורוחות באזור חבל מעון-דצמבר 2019 שדה תפו"א שנפגע כתוצאה מסערה של חול ורוחות באזור חבל מעון-דצמבר 2019 צילום: קנט

בחודשים האחרונים תופסת את מרכז תשומת הלב הציבורית והעולמית, מגפת הקורונה ונזקיה הבריאותיים אולם לא פחות מכך, הנזקים הכלכליים האדירים שבאו בעקבותיה.

אולם, נראה כי עבור החקלאים משבר האקלים וההתחממות הגלובלית הם סכנה כלכלית לא פחותה. בשנים האחרונות אנו עדים לכך שמזג האוויר הופך לקיצוני יותר, לבלתי צפוי ומאופיין באירועים נקודתיים ועוצמתיים מאוד המסבים לחקלאות נזקים כבדים בזמן קצר.

דוגמאות עדכניות לשינויים אלו אירעו בחודשים האחרונים כמו אירועי הסערה שאירעו במהלך ינואר וכן בנזקי החום שאירעו במהלך חודש מאי. למעשה, מבדיקת קנט עולה כי היקף הפיצויים ששילמה קנט למגדלי הירקות בעונה האחרונה (2019/2020) היה הגבוה ביותר בשנים האחרונות ועמד על כ-70 מיליון ש"ח. יצויין כי מרבית הפיצויים שולמו למגדלי הירקות שהגנו על השקעותיהם והצטרפו לביטוח המורחב שתנאיו מאפשרים פיצוי גבוה יותר בעת נזק. בהקשר זה יצויין כי, מעבר להיבט הכלכלי ולתרומתו לחוסנם של החקלאים, לביטוח היבט לאומי נוסף: הביטוח מאפשר לחקלאים את הביטחון והיכולת להמשיך ולספק למשק הישראלי את מלוא היקף התוצרת החקלאית "כחול לבן" ובכך מובטחת עצמאות המזון הטרי בארץ, ללא תלות בגורמים זרים.

מנתוני קנט שנאספו לקראת חידוש ביטוחי הירקות לעונת 2020/2021 עולה כי הנזק המרכזי למגדלי הירקות בשנה החולפת נבע כתוצאה מאירועי סערה (כ-18 מיליון ש"ח), מחלות ומזיקים (כ-15 מיליון ש"ח) ונזקי חום (כ-11 מיליון ש"ח). נזקים משמעותיים נוספים נגרמו בשנה החולפת כתוצאה מגשמים עזים, אירועים אקלימיים וברד.

מבחינת סוגי הגידולים, את הנזק הגדול ביותר ספגו גידולי תפוחי האדמה (סתיו ואביב) עגבניות ובצל. נזקים משמעותיים נגרמו גם לגידולי האבטיח והמלפפון.

כמדי שנה, מועצת הצמחים - ענף הירקות, רכשה גם השנה ביטוח נזקי טבע בסיסי וביטוח אסונות טבע בסיסי לכל מגדלי הירקות אשר רשומים במועצה כחוק ובימים אלו החלה ההרשמה לביטוח המורחב, המתבצע ישירות בקנט. במסגרת חידוש הביטוח עודכנו, בין השאר, זנים, מועדי שתילה, משך ימי הביטוח וסכומי הביטוח בגידולים השונים.

בקנט ממליצים למגדלים לרכוש ביטוח נזקי טבע מורחב וביטוח אסונות טבע מורחב, המעניקים כיסוי ביטוחי גבוה יותר ומצמצמים את הפגיעה הכלכלית בעת נזק. בנוסף, ההשתתפות העצמית בביטוח נזקי טבע מורחב נמוכה יותר מאשר בביטוח הבסיסי. יודגש כי המועצה משתתפת בדמי הביטוח של המגדלים המבוטחים.

יצויין כי הביטוח לגידולי הירקות אינו כולל ביטוח בתי צמיחה ובתי רשת. כהשלמה לביטוח הגידולים, בקנט ממליצים למגדלים לרכוש ביטוח בתי צמיחה, ישירות בחברה. ביטוח זה הינו בעלות נמוכה יחסית והוא מעניק מענה ביטוחי מקיף ורשת ביטחון כלכלית מקיפה. יודגש כי בביטוח נזקי הטבע, במקרה של נזק לגידול שנגרם עקב התמוטטות מבנה שאינו מבוטח, תגדל ההשתתפות העצמית של המגדל.

למגדלים חדשים המצטרפים לביטוח בתי צמיחה עד לתאריך 30.9.2020 תינתן הנחה משמעותית בדמי הביטוח.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.